Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kill Bill - Volume 1 og 2

 

Jeg har lenge vært fan av Tarantino, og med Kill Bill volume 1 og 2 stående usett i hylle klarte jeg ikke å motstå fristelsen av å koble ut hjerna, ta en red apple, lene meg tilbake og starte på et lite mini maraton helt for meg selv, og som vanlig leverer Tarantino.

 

Volume 1 starter med et blodbad, og fortsetter med flere blodbad, og ender i enda et blodbad. Me like.

Så starter volume 2 med noe som ser ut som et nytt blodbad, men hva sker? Epic fail. Ikke missforstå, alt er bra, og manuset er bedre enn det var på volume 1 (som også var bra), selv om volume 2 er mye mindre blodig enn volume 1.

 

Jeg har ikke tenkt til å skrive særlig mye nå, så jeg kan dra frem litt positivt og litt negativt. Jeg liker måten historien går frem på, fulltreffer, Tarantino. :)

Jeg syns dog at selv om det ikke skal være helt seriøst, tok det litt av med blosprut innimellom, men langt ifra den grad at det ødelegger noen som helst i filmen. Musikken er syk, syk men nydelig.

Jeg syns det er bra at Uma Thurman fikk utfolde seg mer her, enn hun fikk i f.eks Pulp Fiction (som forsåvidt er noe bedre enn Kill Bill), og jeg tror ikke han kunne velgt en bedre skuespiller for denne rollen.

 

Med det sier jeg god natt før jeg legger meg og syns ferien var alt for kort.

 

8.2/10

Lenke til kommentar

Kramer vs Kramer

 

Er helt i ekstase over hvor fantastisk denne filmen er. Det er en så velspilt, velskreven og inneholder scener som er noe av det mest hjerteskjærende jeg har sett på film. Skuespillet til Dustin Hoffman er vanvittig og Oscaren for rollen hans var velfortjent. Utvilsomt hans beste rolle ever. Meryl Streep vant også prisen for beste birolle. Likevel, så ble totalt trollbundet av rollen som Justin Henry gjør. Det er muligens den mest troverdige barnerollen jeg har sett på film, og ikke minst hjerteknusende. Da mener jeg pga hans prestasjoner og ikke Dakota Fanning-sjarmerende. Oppskriften er ikke genial, men det er måten Robert Benton tilnærmer seg karakterene på. Han legger aldri opp til at vi skal ta side ved en av karakterene og sette de typiske merkelappene som Hollywood ofte gjør. Filmen er rett og slett et melodramatisk mesterverk. Den vant også prisen for beste film og regi (over Apocalypse Now! bla.a).

 

10/10

Lenke til kommentar

Jeg valgte å kjøre et Star Wars maraton denne helga. Så de tre "første" filmene (Ep I-III) i går, og ep IV-VI i dag. Følgende er en noe uortodoks opsatt anmeldelse av de seks filmene:

 

Jeg vokste opp med Star Wars, og så den gamle trilogien da jeg var veldig ung. Star Wars har alltid vært med meg, på en måte. Likevel må jeg bare si at jeg misunner de som var ung i 1977. Å se Star Wars på storskjermen, da den var helt ny... woah, det må ha vært noe. Selv i dag er effektene fantastiske, jeg kan bare drømme om hvilken stemning det var å se den på kino 'back in the day'. Foruten effektene, er historien og karakterene rett og slett genuine. Alt føles så klassisk, men likevel så friskt. Star Wars er selve definisjonen på underholdning. Men "The Trilogy" er også mye mer.

 

Den første filmen - i sin tid kun kjent som Star Wars, men senere endret til "Star Wars Episode IV: A New Hope" - var banebrytende i sin tid. Til tross for en turbulent produksjonsfase, endte det med å bli et ferdig produkt ulikt noe annet. I utgangspunktet er alt ganske så klassisk, og lite er spesielt nytt. Filmen handler fortsatt om kampen mellom det gode og det onde. Men det er utførelsen som er nøkkelen til Star Wars' suksess. Geniale karakterer og hysteriske sitater, legendariske effekter og episk musikk - alt som Star Wars består av hjelper i filmens favør. Episode I er rett og slett et enestående stykke film, som har inspirert tusenvis av filmskapere i ettertid. Med god grunn.

 

Oppfølgeren, The Empire Strikes Back er ingen skuffelse. definitivt min favorittfilm i hele sagaen. Denne har alt. Action, spenning, John Williams, tullete Yoda, mørkere stemning enn forgjengeren, Norge, geniale sitater ("I am your father", "I love you - I know", osv osv), en totalt uventet twist, og enda bedre effekter enn den første. Film 2 i sagaen er rett og slett enhver fan(boy)s våte drøm. En film som faktisk er bedre enn forgjengeren - når forgjengeren er så stor som den er - er sjelden kost.

 

Episode VI, The Return of the Jedi, var min favorittfilm da jeg var liten. Ewok'ene har aldri irritert meg spesielt. De er små og søte, og de virker fortsatt troverdige nok. Filmen har flere av episke slag, effektene er bedre enn i de to forrige filmene, historien knyttes sammen og slutter uten å skuffe, og Han Solo har fortsatt ikke mistet noen av kongesitatene sine. Jeg ler meg skakk hver gang Han prøver å redde Lando fra Sarlaac-monsteret ("hullet" i ørkenen). Først og fremst starter det med Lando's hysterisk morsomme "Eeyaahh!"-utsagn når monsteret tar tak om foten hans, etterfulgt av "Chewie, gimme the gun, don't move Lando! - Wait a minute, I thought you were blind! - It's alright, I can see a lot better now - "Aim a little higher! Just a little higher!".

Noe jeg dog stusser på, er hva i helsike de tenkte på da de la til den danse/synge-scenen med hun stygge CG-berta i 1996-versjonen av filmen. Trodde de virkelig aldri at CG ville bli bedre etter hvert? Mye av dataanimasjonen som har blitt lagt til her og der i trilogien tilfører litt ekstra. Selv scenen med Jabba i den første filmen kan jeg godta. Men den scenen hos Jabba i Episode VI var bare pinlig. Rett og slett pinlig.

Boba Fett's bortgang er også litt skuffende. Selve definisjonen på et antiklimaks. Keiserens død er noe mer ettertenkt, men jeg hadde nok heller foretrukket å se ham bli kappet opp i småbiter.

Overall en genial film, men den er fortsatt et hakk under de to forgjengerne. Allerede i denne filmen viser Lucas tegn til å begynne å tenke mer på størrelsen på hans CG-tiss enn massen til sjelen hans.

 

Den gamle trilogien får tilsammen...

 

9,9/10

 

... Den siste filmen trekker svakt ned, men foruten noe småplukk har den originale Star Wars trilogien fortsatt statusen "legendarisk" i min bok.

 

 

 

Den nye trilogien, derimot... Huff, så mange skuffelser. Visuelt sett er jo filmene fortsatt flotte. Likevel er det så mange skuffelser. Den geniale humoren fra de tre første filmene er helt borte. I stedet for Han Solo får vi alskens dumme "duh"-sitater som er mer pinlige enn de er morsomme. Historien er heller ikke noe å skryte av. Det er ingen ting man får servert i denne trilogien som man ikke forventer. Dessuten er trilogien full av irriterende elementer. Spesielt når det kommer til karakterer (og skuespillere).

Det eneste som fortsatt minner mye om de gamle filmene, er John Williams' musikk, som fortsatt er i en klasse over all annen filmmusikk.

 

Episode I: The Phantom Menace kom i 1999, og likevel er de fleste effektene på par med selv nye filmer. Alt - utenom Yoda, som ser forferdelig ut - er skikkelig godt gjennomført. Episode I inneholder også den nye trilogiens beste soundtrack, til tross for at den er den filmen med minst originale låter av de tre. "Duel of the Fates" er jo et kapittel for seg selv.

Mange ble irritert over Jar Jar Binks. Personlig synes jeg ikke han er så irriterende. Eller... kanskje han er ufattelig irriterende, men for meg blir han overskygget av langt større problemer. Anakin Skywalker er en forferdelig karakter i den første filmen. Med sitater som "Let's try spinning, that's a good trick!" topper han min "mest-forhatte-filmkarakter" liste anyday. Om jeg hadde hatt en slik liste, that is. Dessuten finnes det massevis av andre umenneskelig irriterende detaljer. Hvorfor går droidene rundt og sier "uh-oh" hele tiden? Hvorfor har de personlighet? Jeg kan svelge det at droider som C3PO har personlighet, i og med at han er en unik, individuell droide. Men det er bare ulogisk at disse separatist-droidene skal ha egne meninger om ting og tang. De blir bare irriterende. Likevel, The Phantom Menace er ikke en elendig film. Igjen, visuelt sett er den Ace. Det er bare det at den er full av feil.

 

Episode II er mye bedre synes jeg. Klone-krigen er et kapittel for seg selv, og den utføres på mesterlig vis. Det er nok av action å få, og dataanimasjonen blir bare mer og mer troverdig.

Denne filmen er selvsagt ikke uten massevis av problemer heller. Hayden Christensen har tatt over som Anakin - og han klarer mange ganger å overgå sin forgjenger på irritasjonsskalen. Yoda så forferdelig ut i Episode I, og dette forsto de visst. Nå er han 100% dataanimert. Han ser fortsatt ikke helt bra ut, spør du meg. En helt grei film som er bedre enn den første på mange måter. Duellen i denne filmen er dog ikke bedre enn i Episode I. Darth Maul er alt for bad-ass til å bli avkronet av Christopher Lee.

 

Episode III gadd jeg ikke engang å se på kino. Jeg visste hva som ville skje, og jeg visste at jeg ikke ville like det. Anakin's overgang fra god (og idiot) til ond (... og idiot) er som en 40 år gammel nerds orgasme - Lightspeed-kjapp og totalt ulogisk. Den er faktisk så rask og ulogisk at jeg kjenner jeg blir pinlig berørt. Du vet hvordan du føler deg når du ser The Office, og Ricky Gervais gjør noe dumt? Slik følte jeg det da Anakin gikk fra god til ond. Mange kan argumentere med at han er ustabil og what-not, og at overgangen hans absolutt er god nok. Disse menneskene er idioter, og fortjener ikke å bli hørt av noen.

Foruten Anakin's pinlige storyline, er egentlig ikke den siste filmen så verst. Yoda ser endelig bra ut, og historien knyttes sammen til en helt grei slutt.

 

 

Den nye trilogien får fra meg...

 

6/10

 

Absolutt kurante sci-fi/action/adventure-filmer, men så er ikke dette en hvilken som helst filmserie. Dette er Star Wars! Alt for mange problemer, irritasjonsmomenter og ulogiske detaljer plager den siste trilogien. Da Episode III kom til siste scene, ble jeg litt vemodig - og det var ikke bare på grunn av John Williams' triste musikk. Da jeg var liten, ønsket jeg alltid at sagaen ville fortsette. Etter å ha sett resultatet, ønsker jeg egentlig mest at det aldri skjedde.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Helt enig med deg angående IV-VI. RoTJ var også min favoritt før, men jeg merker at jeg har gått veldig lei Ewok'ene og det tempoet filmen får etter Tatooine.Når det gjelder den nye så synes jeg 1'ern helt klart er bedre enn toern - til tross for Jar Jar! Den har rett og slett noe mer sjarm. 2'ern var i grunn pinlig, mye grunnet Hayden. Det tok seg betraktelig opp igjen med den siste, grunnet en tilnærming til hvordan vi kjenner SW fra gammalt av. "Nooooo" er dog den største flausa i filmhistorien.

 

Star Wars 10/10

Empire Strikes Back 10/10

Return of the Jedi 9/10

The Phantom Menace 6/10

The Clone Wars 5/10

Revenge of the Sith 6.5/10

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Gran Torino (2008): Hvordan redde en film med så jævlig dårlige skuespillere at det knapt finnes banneord for å beskrive det, for ikke å snakke om et manus så hinsides troverdig at det er overraskende at det ikke endte opp som dasspapir til en Hollywood-produsent? Svaret er vel ganske enkelt; man hyrer inn Clint Eastwood til å regissere og spille hovedrollen.

 

Gran Torino er en film om en gammal bitter mann på rundt 80 som ikke har mye til overs for innvandrerne som har okkupert gaten han lever i. Ironien slår til da han ender opp med å bli deres beskytter. Denne 80-år gamle tørre rosinen av en jævel skal vi i løpet av filmen tro kan hamle opp med en uzi-bekledd liten bande av pøbler. Det er ikke vanskelig med 78-år gamle Clint Eastwood i rollen. Ansiktet hans er med årene blitt til bitter granitt, han er så tøff at jeg ikke kan fatte og begripe at resten av skuespillerne tør å levere så inn for jævlig dårlige prestasjoner. For Clintern må virkelig ha blitt irritert over å jobbe med så mange inkompetente og håpløse folk som i denne filmen, for karakteren hans virker det jo bare som et lite mirakel. Irritasjonen skinner gjennom. Den godeste Clintern valgte selv å hyre inn amatørene, mye for realismens skyld. Det skal ikke forundre meg om han har likvidert enkelte av dem under innspilling, kan umulig ha vært godt for hjertet hans det der. Flere av skuespillerne står kun oppført med Gran Torino på CV'en sin. Det vil nok forbli slik for evig og alltid, med mindre noen vil ha dem som cannon fodder i sin neste film.

 

Det hele føles som en uoffisiell Dirty Harry-oppfølger. Jeg føler meg som mer mann bare av å ha sett filmen og bør holde meg borte fra moderering i lang tid, det er fort gjort å bli triggerhappy. Clint Eastwood har her fått gull ut av gråstein og befester seg som mesteren. Hvordan det i det hele tatt er mulig å lage en så bra film med en flokk amøber av noen "skuespillere" vil for meg nok alltid være et under. Men en knallgod film er det uansett. Simpel fortelling og horrible skuespillere. Har fint lite å si når Clintern er i sentrum. Spesielt manus går fra idiotisk til genialt det øyeblikk det er klart at Clintern skal spille. Han burde forresten gitt stemmen til Batman, hører du det Nolan? Forøvrig har filmen alle de beste one-linerne fra filmåret 2008 og inspirerte til en anmeldelse med diverse banneord.

 

8/10 - Get off my lawn!

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du hyller det visuelle i de nye SW-filmene. Synes alt ser så jævla kunstig og glattpolert ut. Kjempeflott i et dataspill, men malplassert i en film.

 

Den ene chase-scenen hvor Kenobi følger etter Grievous virket veldig "videogamey", men foruten denne scenen er jeg helt uenig med deg. Selv i den første filmen ser mye av grafikken helt brukbar ut. Denne filmen er ti år gammel. Det sier sitt. De to påfølgende filmene har absolutt god nok grafikk, selv i dag. Foruten de få detaljene jeg allerede har nevnt (Yoda i 2'ern, osv).

Selv Jar-Jar var jo ikke en skandale. Vel, han var det - men ikke på grunn av grafikken. Han er en av hovedkarakterene i Episode I, og han er på skjermen veldig ofte - stort sett fullt opplyst. Jeg vil påstå at de klarte å lage Jar-jar uten at det ble for galt. Han ser helt kurant ut. I tillegg til at filmen er ti år gammel, må man samtidig ikke sammenligne graifkken med virkeligheten, men grafikken i andre filmer. Gjør man det, er ikke grafikken i de nye filmene noe å klage på.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Jeg synes Liam Neeson, Natalie Portman og Ewan McGregor alle gjør gode figurer, selv om sistnevnte fort kan bli for teatralsk i stemmen til tider.

 

CGIen er gjerne altfor fremtredende, men ny teknologi har sine glimtvise lyspunkter. Lightsaber-duellene har gått fra å være stillestående, statiske affærer, til å bli langt mer sprelske og koreografiske. Hva synes dere om disse?

Endret av Quicko
Lenke til kommentar

Jeg forklarer det kanskje på en litt kronglete måte, men jeg synes CGI'en, som i seg selv er pen og fargerik, har blitt implementert på en veldig kunstig måte. Jeg føler alt av bakgrunner og verdener bare er kunstig og fake, glattpolert av et et titals datanerder. Man kan se en enorm by, med tusenvis av bygninger og romskip som flyr rundt, og selv om man på en måte blir litt imponert over størrelsen og detaljene, så vet man at alt er blitt til på en PC.

 

Jeg skulle ønske de hadde nedtonet bruken av CGI. Røffet opp det visuelle utrykket, gjort det mer skittent og filmet mer på virkelige steder. De nye Star Wars-filmene appelerer ikke til meg i det hele tatt, på noe som helst plan.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Så Death Race 2008 nå, og må si at det er en rå film. Typisk gutte film, med mye action, eksplosjoner, overdrevet mye ildkraft og selvsagt lekre damer. Men selv om den er nesten barnslig med tanke på hvor stereotypisk filmen er, så syns jeg den var helt rå, vekket gamle minner om spill som Carmageddon og Death Rally. Jason Statham gjorde filmen bare enda bedre. :) 9/10

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Lone Wolf and Cub #1 4/6

 

Helt grei film med brukbart skuespill , har lyst til å se flere.......

 

Whip and the Body 3.5/6

 

Sorry altså men denne er oppskrytt......Chris Lee er god i rollen sin som sadisten Kurt og oxo dama som Lee gjør krav på gjør brukbar jobb , interessant fargebruk mht lyssetting.

 

Ellers synes jeg det blir litt for slapt , manuset kunne vært så mye mer imo.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du hyller det visuelle i de nye SW-filmene. Synes alt ser så jævla kunstig og glattpolert ut. Kjempeflott i et dataspill, men malplassert i en film.

 

HELT fuckings enig, syns ikke CGI action sene er kule i deg hele tatt, drit kjedelig ikke noe spennig i dem i det hele tatt

Lenke til kommentar
...og selv om man på en måte blir litt imponert over størrelsen og detaljene, så vet man at alt er blitt til på en PC.

 

Man skal være ganske så hjernedød om man ikke skjønner at Corouscant er falsk. Planeten er en eneste stor by.

 

Jeg skulle ønske de hadde nedtonet bruken av CGI. Røffet opp det visuelle utrykket, gjort det mer skittent og filmet mer på virkelige steder.

 

Så du mener at de heller bruke ekte byer i bakgrunnen? Empire State, osv? ... Neida, jeg bare tuller.

Forøvrig ble verdenen seende mer "glatt" ut enn de forrige filmene med hensikt. De tre første filmene viste frem en "brukt" eller "slitt" verden, etter at imperiet knuste alt sammen. Den siste trilogien skal virke mye mer "moderne", ettersom det var fredstid, og alt spiret og levde, osv osv.

Lenke til kommentar

Har sett div Bruce filmer i løpet av de siste to ukene.

 

 

Die Hard, beste action filmen ever, den har alt. Den er hva en action film skal være

 

10/10

 

Die Hard 2

Ikke den beste filmen i serien men fremdeles langt over de fleste action filmer.

 

8.5/10

 

Die Hard 3

Bruce er GRETTEN, vil egentlig bare ligge på soffaen og drikke øl pluss han har vondt i hode, men nei da, han må opp og ut og drepe terrorister igjen, han er egentlig litt lei det hele, og nå som han ikke skal redde kona en gang er han litt likgyldig til det hele. Alt er bare herlig McClane er som han bør være

9/10

 

Die hard 4,

Se heller smurfene, mer voksent innhold i dem, eller pokemon som har mye bedre action.

4/10

 

The Last Boyscout

Nesten på høyde med Die Hard, Bruce er gretten her også, Bruce og Damon spiller av hverandre som bare det skikkelig bra duo, det burde vært laget en toer for lenge siden

 

9/10

 

12 Monkeys,

Bruce sin beste rolle sett fra kvalitet på prestasjonen, han skulle fått oscar den rollen, filmen i seg selv er også briljant, supert drama, tids paradox osv. Stowe gjør en god rolle og Brad spiller nesten like godt som Bruce.

10/10

 

Hudson Hawk

Dette er i kategorien så dårlig den er sebar, det virker nesten som det var det Bruce prøvde på, han kan virklig ikke ha trodd den skulle blir bra, han hadde kanskje trodd den ville selge bedre

 

2/10

 

Striking Distance

Se og Hør sa dette var en C-film med A-skuespillere, syns filmen er hverken c eller b film bare en ok thriller, ikke noe supert, men heller ikke dirkete dårlig, du kjeder deg ikke, og Bruce gjør en ok rolle ved siden av hesten.

 

6.7/10

 

16 Block, enda en ok, thriller, ikke noe stort, kult å se bruce som en sliten små feit purk.

6.5/10

 

Sin City(bare Yellow Bastard delen)

Min yndlings del av Sin City, Bruce er tøff som toget og passer inn i stilen til filmen

 

8/10

 

The Kid

Bruce i en bare venlig komedie, han gjør en god rolle han er ikke en mesterlig komi skuespiller, men holder et ok nivå, det er jo ungen som stjeler showet, filmen fenger ikke så mye for oss eldre, den manger liksom noe for oss voksene, så jeg vil si det er en ren barne film.

 

6.7/10

 

Unbreakble

Bruce nest beste rolle etter den han gjorde i 12 monkeys.

Igjen viser han at han kan spille andre typer filmer der han ikke skyter folk hele tiden

Filmen er også en av mine favoritter, Jackson spiller minst like bra som Bruce, og musikken er fortrefflig.

9/10

 

Tears of the Sun

Cowboy the fuck up, Bruce i kanskje han hardeste rolle, Bruce som SEAL skulle ha blitt gjort for lenge siden. Litt kjedelig på mitten, men flott avslutting mye bra action og mye gunporn.

8/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...