Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Undertow

Regi: David Gordon Green

Amerikansk Drama-Thriller fra 2004

 

undertow_devonalan_jamiebell_1098413543.jpg

 

Dette var mitt andre møte med Green, og intrykket var ikke ille. Filmen hadde noe ting som man kunne ha løst på andre måter, men slik er det vel med de fleste filmer. Tenker jeg da på historie messig, og ikke film messig.

Filmen hadde særdeles god musikk innhold, og stemningen var på topp. Skuespill var ganske god, og cinematografien var ikke ille. Filmen kunne til tider minnes litt om Malick filmer, med tanke på "narration" og bakgrunnen av vakre bilder, minnet spesiellt om Days of Heaven, ihvertfall deler av den.

 

Kommer helt klart til å ta en titt på flere av Green's filmer. Har allerede Snow Angels på leie, og kjøpte netopp All The Real Girls. Pineapple Express har jeg allerede sett, men har på følelsen at det ikke er en film der Green viser sitt sanne.

 

Anyway filmen var over middelmådig, og hadde noen spesielle fine scener.

 

7/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

21 Grams (2003, Alejandro González Iñárritu)

The earth turned to bring us closer. It turned on itself and in us, until it finally brought us together in this dream

21grams1.jpg

 

Filmen tar for seg en rekke hendelser som blir flettet sammen med tragiske konsekvenser. 21 Grams er en deprimerende opplevelse som ikke etterlater seeren med særlig mye håp. De ulike hendelsene og karakterene blir knyttet sammen på en finurlig måte, som kan sammenlignes med filmer som Crash og Magnolia, og filmen klarer hele tiden å holde på interessen min. Watts, Del Toro og Penn presterer over godkjent, og er med på å skape en rimelig troverdig opplevelse.

 

Likevel er det enkelte deler av filmen som føles litt tilfeldige. Jeg trekker også for fortellerstemmen i filmens avslutningsscene som rett og slett ødela stemningen litt for meg.

 

7,5/10 – God

Babel (2006, Alejandro González Iñárritu)

It's almost new. Three hundred cartridges. The guy who gave it to me said you can hit as far as three kilometers.

babel1.jpg

Samme oppbygning og deprimerende atmosfære som man finner i 21 Grams, men her har Iñárritu ordnet opp i det som ikke stemte der. De forskjellige hendelsene og karakterene man møter på er langt mer interessante. Plotet føles komplett og perfeksjonert, noe som gir en mer troverdig feeling over det hele. Lydsporet og det visuelle er også på et høyere nivå. Ecstacy-sekvensen er en av flere som aldri vil gå i glemmeboka.

 

Babel er en sterk og gripende opplevelse. Dette er solid håndverk som snuser på toppkarakter.

 

9/10 – Genial

 

Belle de Jour (1967, Luis Buñuel)

1445990445_e19abd45a3_o.jpg

Mitt tredje møte med Buñuel. Ettersom jeg følte at The Young One ikke ga meg særlig mye hastet jeg ikke med å ta fatt på en ny Buñuel-film. Etter jobb i går bestemte jeg meg endelig for å gi denne spennende regissøren en ny sjanse.

 

Belle de Jour er en sensuell opplevelse som hele tiden ligger på grensen mellom drøm og virkelighet. Buñuel snekret sammen en dristig film selv om den ikke viser mye hud. Kvinnelige seksuelle fantasier blir avdekket gjennom surrealistiske og drømmeaktige sekvenser. Buñuel serverer oss sensuell mystikk hvor skillet mellom realitet og drøm blir stadig mer utydelig hvor nærmere slutten vi kommer.

 

8/10 – Svært god

 

Le Charme Discret de la Bourgeoisie (1972, Luis Buñuel)

bourgeoisie2cd14jm.jpg

Tre ektepar fra Frankrikets borgerklasse blir til stadighet forstyrret i deres forsøk på å fullføre et middagsselskap. Alt fra ”vanlige” komplikasjoner til surrealistiske hendelser setter en stopper for ekteparenes sosiale arrangementer.

 

Le Charme Discret de la Bourgeoisie er nok en film som kan tolkes på flere ulike måter. Jeg velger å se på filmen som en sort komedie med disse middagsselskapene som dens ytre handling. Tre (?) ganger følger vi de seks menneskenes vandring på en øde landevei. Et symbol for døden? Jeg tolker filmen som at de forsøker å flykte fra døden gjennom disse drømmeaktige sekvensene i form av et middagsselskap som mislykkes til stadighet.

Til slutt virker det som de har akseptert sin skjebne, da de med ro går med faste og bestemte bevegelser mot horisonten.

 

Buñuel gir oss en morsom og underholdende opplevelse der overraskelsene og vendingene kommer på løpende bånd. Jeg kjenner at jeg gleder meg til å se mer av denne spennende regissøren.

9/10 - Genial

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Fair enough, jeg har ikke sett Milk enda, så burde vel egentlig ikke ha uttalt meg om den saken. Men Penn har tilfeldigvis en Oscar fra før av, så det taler vel til Rourke sin fordel? Frank Langella er dog fantastisk i Frost/Nixon, men ikke bedre enn Rourke i The Wrestler.

 

Brad Pitt? Meh, han burde ha vært nominert i fjor i stedet for.

 

 

Det taler nok kanskje til Rourke's fordel. Jeg tror definitivt han har sympatien blant stemmene, mye fordi det er en ganske så personlig prestasjon for fyren. Men, Sean Penn vant SAG'en, og de siste årene har vist at den som gjør det også vinner Oscar'en. Det blir nok jevnt og spennende mellom disse to.

Lenke til kommentar
Fair enough, jeg har ikke sett Milk enda, så burde vel egentlig ikke ha uttalt meg om den saken. Men Penn har tilfeldigvis en Oscar fra før av, så det taler vel til Rourke sin fordel? Frank Langella er dog fantastisk i Frost/Nixon, men ikke bedre enn Rourke i The Wrestler.

Hvis Penn er bedre enn Rourke er så har det vel ikke noe og si om han har en oscar fra før av.

 

Uansett må jeg legge til at jeg er helt enig med deg og at Rourke fortjener oscaren til de grader.

Lenke til kommentar

BadSmile: Ikke rart den ligner på Malick da han var produsent :wee: Må få sett denne snart. Du kan glede deg til resten av filmene til Green, veldig bra saker!

 

Infenso: Fine visninger det der. Ecstacy-sekvensen er bare latterlig bra! Må også få sett noe av Buñuel snart. Har noen tips til start? Le Charme Discret de la Bourgeoisie frister vel mest i grunn.

Lenke til kommentar
BadSmile: Ikke rart den ligner på Malick da han var produsent :wee: Må få sett denne snart. Du kan glede deg til resten av filmene til Green, veldig bra saker!

 

Infenso: Fine visninger det der. Ecstacy-sekvensen er bare latterlig bra! Må også få sett noe av Buñuel snart. Har noen tips til start? Le Charme Discret de la Bourgeoisie frister vel mest i grunn.

 

 

Jepp gleder meg sånn halveis til dem andre filmene hans, har fått ett intrykk over at Green er en solid regissør.

 

Når det gjelder Buñuel, så anbefaler jeg "The Exterminating Angel". Veldig god film.

Lenke til kommentar

Ben-Hur (1959)

 

Filmen varte rundt 3 og 1/2 time. Noe som jeg syns var altfor lenge. Når jeg i tillegg så denne seint på kvelden, ble jeg utrolig trøtt. Men holdt meg våken gjennom hele. Slagscenen mellom skipene og hesteløpet var høydepunktene i filmen, mens andre scener var fryktelig lange og til tider kjedelige.

 

7/10 svak.

 

 

Pineapple Express (2008)

 

Denne var rett og slett hysterisk morsom. En av de morsomste filmene jeg har sett på lenge. I denne var det og action, i motsetning til all draman i Knocked Up og Forgetting Sarah Marshall blant noen. Actionen i denne filmen var faktisk ganske morsom. Anbefales virkelig !

 

8/10

 

 

The Wizard of Oz (1939)

 

Hadde aldri sett denne før, så hadde litt forvetninger med tanke på at den er såpass kjent. Selvom man lett kunne se at det var kulisser, var det allikevel ganske fascinerende at denne ble lagd for 70 år siden. Virkelig fantastisk å se på. Synes det var litt rart at Dorothy kunne synge om ting hun knapt hadde hørt om før, men jaja.

 

8/10

Lenke til kommentar

Con Air

 

Det vanlige; krigshelt kommer hjem og så støter han på problemer og havner i fengsel. Mens han er i fengsel får kona en liten jentebebis og etter noen år får han godkjent prøveløslatelse, men på flyturen hjem så blir det baluba osv ...

 

Con Air er en knall actionfilm som hoster opp det meste man ønsker. Når en tror filmen er i ferd med å slutte så smekker den like så godt opp et par ekstra actionsekvenser. Absolutt alt eksploderer, noe som er litt morro, men ble litt drøyt etter hvert (skilt, motorsykler som såvidt kommer borti noe, vinger som visstnok var tomme for drivstoff osv). Filmen er aldri spesielt kjedelig (foruten Buscemi som nok en gang spiller samme type rolle som man alltid ser han i) og leverte etter hva jeg forventet meg.

 

6/10

 

Nå blir det en av følgende filmer som skal skrus på; Shawshank, Pulp Fiction, 12 sinte menn eller Back to the future. Alle er usette og har skremmende høye forventninger til alle.

Lenke til kommentar
Nå blir det en av følgende filmer som skal skrus på; Shawshank, Pulp Fiction, 12 sinte menn eller Back to the future. Alle er usette og har skremmende høye forventninger til alle.

Tenkte jeg skulle sette på denne i kveld. Usett og skyhøy forvetning til denne gjelder her i gården og. Ingen som kan hjelpe å meg å dempe denne forvetning? Hater virkelig disse forvetningene.

Endret av Jonas2k
Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle sette på denne i kveld. Usett og skyhøy forvetning til denne gjelder her i gården og. Ingen som kan hjelpe å meg å dempe denne forvetning? Hater virkelig disse forvetningene.

 

Filmen er faktisk dritdårlig. Skjønner ikke at noen kan like sånne filmer. Du burde ikke glede deg.

 

Korrekt, 12 Angry Men er virkelig overvudert skvip. Dialogene er vel det verste med hele filmen, og ikke bare det, filmen er svart/Hvitt, blir automatisk dårlig da. Henry Fonda er også en dårlig skuespiller.

Lenke til kommentar
Infenso: Fine visninger det der. Ecstacy-sekvensen er bare latterlig bra! Må også få sett noe av Buñuel snart. Har noen tips til start? Le Charme Discret de la Bourgeoisie frister vel mest i grunn.

 

Jeg begynte med Un Chien Andalou. Denne svært gode kortfilmen viser hva karen er i stand til å fiske frem av surrealistiske elementer. Jeg vil si at både Le Charme.. og Belle de Jour også er greie filmer å starte med.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...