Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Som sagt: de fleste unge mangler de filmhistoriske referansene og ser derfor ikke hvor forslitt mye av det Tarantino driver på med er.

Jeg er relativt ung når det kommer til film, og mange av referansene fra Tarantino går meg hus forbi, det er jeg sikker på. Men jeg plukker opp mange og kjenner igjen flere av filmene du har listet opp.

Hehe, du er klar over at det der bare var de japanske referansene i akkurat den filmen? For ytterligere å demonstrere hvor glad QT er i å låne, se HER

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I Death Proof er dialogene helt på trynet. I mine øyne overgår Kevin Smith QT på dialog-fronten any day, selv om Pulp og Reservoir tidvis har fantastiske dialoger.

Det meste med den filmen er helt på trynet.

 

Som flere har vært inne på, hadde QT sine glansdager med Reservoir Dogs og Pulp Fiction. I tillegg til manusarbeidene rundt samme tid. Kill Bill er grei underholdning, toeren er dårlig. Jackie Brown er dårlig.

Lenke til kommentar

Pride and Glory (2008): Hva skjer med gode menn når de må håndtere korrupsjon i egen familie? Pride and Glory er en krimdrama som først og fremst tar for seg en families utfordring når det utenkelige finner sted. Politietterforsker Ray Tierney (Edward Norton) blir av sin far (Jon Voight) satt til å etterforske fire kollegers død. Det leder en god mann inn i en nær sagt umulig situasjon, da han uten å vite om det jakter på sin svigerbror Jimmy (Colin Farrell). Det hele kompliseres ytterligere av at Rays bror (Noah Emmerich) leder avdelingen til Jimmy.

 

Om du tenker at dette virker litt vel innviklet og iscenesatt for å gjøre historien til et familiedrama kun mulig på tv, så er du nok inne på noe. På papiret lyser det veldig "Bold and the Beautifull". Men de kommer unna med det, det er nettopp familiebåndene og hvordan de blir portrettert som hever denne filmen til det som nesten er en bortgjemt perle i filmåret 2007. Det er mange skjebner knyttet sammen her og regissør Gavin O'Connor benytter anledningene godt til å få frem de nevnte bånd og alt hva som er på spill for familien. Det er tidvis brutalt og selv filmens drittsekk føler man for. Det er enkelte scener som var aldeles rørende, først og fremst samspillet mellom Noah Emmerich og Jennifer Ehle. Det setter solide Norton og Farrel litt i skyggen.

 

Krimdelen av filmen er ikke like solid. Den er som en middels NYPD Blue-episode og det er skuffende at den ikke holder helt følge med det som skjer på dramafronten. Det er først og fremst interessant når karakterene blir presset til det ytterste, spesielt Jimmy. Filmens klimaks føles også veldig konstruert og ute av sync når det gjelder filmens tone ellers. Det er ujevnt og det føles litt bittert når det kommer til denne filmen, for den er bare små steg unna å være en av fjorårets sterkeste.

 

Godt skuespill og god drama gjør dette til en god film, gråsonene og karakterenes motivasjon kommer godt frem og skaper engasjement og medfølelse for karakterene. Dette er ikke en film som først og fremst blir sett for å få seg en god krim.

 

7/10 - Snuser på veldig god.

Lenke til kommentar
Dotten, mens du er inne i tråden, fungerer Body of Lies som en avslapnings/kompis/lett underholdning-film?

 

Den er ikke lett underholdning, slik jeg ser det. Det gjelder å følge med i denne filmen. Temaet er seriøst og det er politiske undertoner som har fått god plass. Men den gjør seg godt å se med kompiser, hvis de er klar for litt mer seriøse diskusjoner. Men den var ikke det helt store for min egen del, kanskje fordi jeg ikke tok lett på den? Vet ikke helt :)

Lenke til kommentar
Dotten, mens du er inne i tråden, fungerer Body of Lies som en avslapnings/kompis/lett underholdning-film?

 

I motsettning til Dotten vil jeg påstå at dette faktisk er en avslapping/kompis/lett underholdning-film. Stilen og formatet er akkurat det samme man har sett i utallige andre spionfilmer. Dette gjør at man egentlig ikke trenger å følge med særlig.

 

De politiske undertonene Dotten nevner er noe man ikke legger særlig merke til om man ikke prøver å finne de. Jeg vil også påstå at filmen ikke taper seg noe særlig om man ignorer disse elementene. Det er ikke noe nytt og det er ikke noe de fleste gidder å bry seg om.

 

Filmen er en grei tidstøyte, men ikke særlig mye mer.

Lenke til kommentar

Jeg så Aguirre, Der Zorn Gottes i går kveld. Det var helt klart en veldig god opplevelse, men jeg vil ikke si den er så genial som flere skal ha det til. Man ser vertfall hvor Apocalypse Now har fått mye inspirasjon fra, dette var på mange måter en tidligere Heart of Darkness-greie.

 

Stemningen i filmen var herlig, to say the least. Veldig ambient og inviterende; veldig rolig paced, noe som fremhevet innholdet og ikke minst cinematografien. Lydsporet var meget bra. Form og innhold sto i stil, det håndhåldte kameraet og ikke minst klippingen fremhevet galskapen som filmen handler om. Minimalistisk på dialog-siden, men de få replikkene som er treffer hardt. Den siste tredjedelen var fantastisk, og slutt-monologen vil bli husket lenge. Klaus Kinski gjør filmen, og det er godt skuespill across the board. Jeg elsket scenen med hesten, den hvor

hesten blir satt igjen på elvebredden. Fantastisk skuespill, ansiktene sier alt, selv uten noe som helst dialog. De innser med én gang at de har satt igjen en av sine egne.

 

 

85/100

Lenke til kommentar

Shaun of the Dead (2004)

 

shaun-of-the-dead-20040922092543744-000.jpg

 

Shaun of the Dead er zombie-parodien ifra samme team bak Hot Fuzz (2007). Edgar Wright har regissert denne, og skrevet den sammen med hovedrolleinnhaver Simon Pegg.

Den er om Shaun, som lever et ”kjedelig” og rutinefylt liv. Hver kveld er han på puben The Winchester sammen med den sløve romkameraten sin Ed (Nick Frost). Kjæresten Liz er lei av livet med Shaun, og Shaun har heller ikke en helt topp tone med sin mor og far.. stefar. Han bestemmer seg for å få orden på livet, og samtidig bryter en zombie-epidemi ut. Shaun vil redde sine nærmeste, og ta de med på det tryggeste stedet han vet om; The Winchester.

 

Til tross for min frykt for zombier, så digger jeg denne filmen. Den er veldig vittig, den har en kul redigering, gode replikker og et godt skuespill av Simon Pegg. Regien er god, og både Shaun og Ed settes opp i flere artige situasjoner. Seriously, denne er dritkul. Britisk humor i en zombie-parodi. Digg it.

 

9 av 10

Lenke til kommentar

Sunshine - med Director's Commentary

Alle vet hva jeg mener om denne filmen, og de fleste er enig. Dette er en fantastisk trippelsalto fra 10-meteren inn i et basseng uten vann. Jeg prøver å forstå hva som skjedde, og etter 90 minutter med kommentarer har jeg kommet frem til at verken Garland eller Boyle er klar over at de har tabbet seg ut.

 

Danny Boyle er, i tillegg til å være en utrolig dyktig regissør, også en svært god filmkommentator. Enkelte (Kevin Smith) er ikke like flinke, andre (Sam Mendes) er knallgode. Her er det masse innsikt inn i konseptet, utviklingen, produksjonen, innspillingen, regi av skuespillere, regi generelt - rett og slett en DC jeg anbefaler til alle som vil lage film eller er interessert i hvordan film lages. Men det var bare halve motivasjonen min til å se DCen. Jeg ville også se om det er meg det er noe galt med, at jeg ikke forstod slutten og at den egentlig var knallgod og bare gikk over hodet mitt.

 

Det gjorde den altså ikke, slutten er like enkel og banal som mistenkt. Når man lager en seriøs sci-fi som foregår i verdensrommet så er det tre filmer man må ha i bakhodet: 2001, Solyaris og Alien. Man ser flere og flere likheter ved hver visning, men det blir også smertefullt klart for enhver som har sett filmene at Sunshine aldri vil oppnå den statusen. Den er rett og slett for liten, for enkel og mot slutten for dum.

7.5/10 (2.5 i trekk for en dum slutt)

Lenke til kommentar

In Bruges (2008)

 

Det er ikke ofte jeg ler av filmer, jeg så nettopp Tropic Thunder og lo ikke en eneste gang! Men denne filmen har en herlig svart humor, hvis du liker filmer som Snatch og Lock Stock and Two smoking barrels, så vil du nok like denne også!

 

Jeg vil ikke si for mye, filmer er alltid bedre når man vet mindre om dem og ikke har noen forventninger. Jeg koste meg veldig med denne filmen og anbefaler den om du liker filmer med ordentlig humor!

 

Jeg gir den terningkast 5 for god underholdningsverdi!

Lenke til kommentar

Star Trek: Insurrection

 

Etter noen hundre kilo med westerns forsetter jeg å ser på star trek filmene.

Dette er nok den filmen av TNG folka som er nærmest serien, du har det som star trek er, moralske dilemaer satt i fremtiden, denne gangen hander det om moralen i å offre få uskyldige for å forbedre livet til milliarder, og det er dette som egentlig gjør filmen bedre enn den ellers hadde vært, den har noen kule effekter, men ellers har den lite, der er ikke mye action, badguysa er ikke så intresange, men fordi den er såpass lik serien føles den på mange måter mer som en ekte star trek film enn noen av de andre 3 fra TNG folka.

Men synd at det moralske spørsmålet er det eneste som redder filmen

 

6,5/10

Lenke til kommentar
In Bruges (2008)

 

Det er ikke ofte jeg ler av filmer, jeg så nettopp Tropic Thunder og lo ikke en eneste gang! Men denne filmen har en herlig svart humor, hvis du liker filmer som Snatch og Lock Stock and Two smoking barrels, så vil du nok like denne også!

 

Jeg vil ikke si for mye, filmer er alltid bedre når man vet mindre om dem og ikke har noen forventninger. Jeg koste meg veldig med denne filmen og anbefaler den om du liker filmer med ordentlig humor!

 

Jeg gir den terningkast 5 for god underholdningsverdi!

 

 

Helt enig. årets morsomste. "A bottle" :!:

Lenke til kommentar

Kung Fu Panda (2008)

 

 

Kung Fu Panda er en film jeg lenge har gledet meg til å se, men den var aldri en av MUST-SEE filmene mine for 2008. Den har fått rimelig god kritikk, men jeg har klart å holde forventningene nede. Over The Hedge, som kom ut to år tidligere, fikk også veldig god kritikk. Denne skuffet meg stort. Den var ikke noe bedre enn en hvilken som helst gjennomsnitlig animasjonsfilm fra Dreamworks.

Dreamworks' animasjonsfilmer har jeg aldri vært noen fan av. De kommer med helt kurante animasjonsfilmer, men for meg har de alltid virket som Pixar's misunnelige lillebror.

 

... Kung Fu Panda er ikke blant de standard Dreamworks-filmene. Kung Fu Panda er faktisk en fantastisk film. Den er den første virkelig gode animasjonsfilmen fra Dreamworks siden Shrek.

Filmen er, artistisk sett, rett og slett vakker. Først og fremst ser den bra ut. Veldig bra.

For en gangs skyld er de store navnene bak karakterenes ansikt (Jack Black, Angelina Jolie, Dustin Hoffman m.fl.) mer enn bare et Dreamworks-gimmick. De gjør virkelig jobben sin.

Hans Zimmer's soundtrack bolter det hele ned, og definerer stemningen i hele filmen.

 

Jeg vil gå så langt som å si at Kung Fu Panda er like bra som de store 90-talls Disney-tegnefilmene (Lion King, Mulan, osv). Kung Fu Panda er så mye som en virkelig god animasjonsfilm, enten du er fem år gammel eller femti. Om du påstår at animasjonsfilmer er teite, så er du en idiot, og jeg ler av deg. Hahahahahha.

 

9/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...