husgutt Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Endelig sett Gomorra. Fantastisk og skremmende. 6/6 Lenke til kommentar
Speik Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Bronenosets Potyomkin Så my bart i én film skal du lete lenger etter. Skolevisning, "en mediestudent som ikke kan referere Potemkin er ikke en mediestudent", sa læreren min før han trykket play og viste oss denne 90 år gamle krigsfilmen fra russland. Tro det eller ei; denne filmen ER faktisk underholdende i tillegg til å være såpass essensiell. Jeg likte store deler, hovedsaklig action-scenene på skipet og den berømte trappesekvensen. Ellers var det ganske kjedelige saker. Potemkin imponerte meg stort, det skal den ha, men i det store og hele var det bare grei tidsfordriv. 65/100 Endret 17. februar 2009 av Speik Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 "en mediestudent som ikke kan referere Potemkin er ikke en mediestudent" Så lenge de fortsetter å si sånt så stemmer det vel. Man kunne f eks droppet å vise den, uten at jeg tror det ville gjort så mye for verken mediefaget eller noe annet. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 "Education is what remains after one has forgotten everything he learned in school." Einstein eier når det gjelder sitater. Men Potemkin er jo en fin film å få med seg det. For de over middels filminteresserte. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Men Potemkin er jo en fin film å få med seg det. For de over middels filminteresserte. Hvorfor? (ingen spydig undertone, jeg lurer bare) Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Klassisk pensumfilm som er interessant men ikke mye mer. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Men Potemkin er jo en fin film å få med seg det. For de over middels filminteresserte. Hvorfor? (ingen spydig undertone, jeg lurer bare) Jeg har nå aldri ansett dine undertoner som spydige, så det går nå greit. Rent personlig så var det vel kombinasjonen av filminteresse og historieinteresse. Den holder god standard i filmatisering. Et godt eksempel på propaganda Artig å se den spede begynnelse på hvordan klipping kunne benyttes for å oppnå effekt. Dog visste jeg ikke det når jeg så den første gang. Det er også greit å ha denne som referansepunkt når folk messer i vei om klipping og montasje. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) I boka Hunt for the Red October viste de Battleship Potemkin i den amerikanske ubåten til russerne som skulle defektere til USA, for at de skulle se noe de kjente igjen og roe seg ned litt. De hadde tilogmed flere versjoner med forskjellig musikk til. Det er en klassisk russisk kommunistfilm, og standard propagandaføde for folket. Endret 17. februar 2009 av Bytex Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 The day the earth stood still (2008) Keanu Reeves som en følelsesløs alien og Will Smith sin sønn som en bortskjemt irriterende unge? De trengte ikke å tilpasse seg til denne filmen... Hva i all verden tenke de når de satt John Cleese i rollen som en alvorlig professor? Handlingen hang ikke sammen, ikke noe av historien var logisk å forstå, hvis filmen var 2 timer lengre så kunne nok den blitt bedre. Det var så mange grove hull i historien at det ble bare irriterende å se på, selv slutten var helt idiotisk, vil si at 60-80% av befolkningen hadde kommet til å dø hvis det skjedde. Har ikke lyst til å skrive mer, fæle saker.. 2/10 Seven Pounds Oj, dette var en film som virkelig overrasket meg. Vet ikke hvor mange år det er siden jeg faktisk har hatt lyst til å se hva som skjer videre med personene i en film. Skuespillet var utrolig bra gjennomført, kjemien mellom personene føltes ekte ut. Har ikke sansen for Will Smith som enda en deprimert person, men han gjort en god jobb denne gangen. Anbefaler deg å se denne filmen hvis du liker litt dype filmer som man må tenke over for å forstå. 8/10 Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Poetmkin var rimelig revolusjonerende for sin tid, men personlig fikk jeg ikke så mye utbytte av å se den. Sikkert en viktig (propaganda-)film back in the day, og den har en del effekter tidligere aldri sett før (klipping, vinkling, etc - trapp- og askjett-scenene er jo rimelig interessante), men... jeg ser liksom ikke noe jeg får ut av denne filmen. Jeg kan ikke se for meg at de som har tenkt å fortsette i filmindustrien får noe spesielt ut av den heller, annet enn for det nostalgiske aspektet, og at det er 'viktig' å kjenne filmens historie. Endret 17. februar 2009 av Hr. Jenssen Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Sukk....Bronenosets Potyomkin er en film jeg har hatt lyst å se i flere år, men har ikke fått fatt i den. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Det er vel kort og godt å vite hvor vi har vært for å vite hvorfor vi er der vi er i dag. Er ikke den interessen der så innbiller jeg meg det blir litt kjedeligere. Om 100 år vil sikker folk lure på hva i alle dager det er som er så fantastisk med Matrix og Reservoir Dogs. Det er sikkert en eller annen ukjent eller forhatt film som har kult- og kritikerstatus når den tid kommer. Litt som med The General. Jeg tipper på.... Speed Racer Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Du får jo bestilt den overalt. Platekompaniet selger to versjoner. Begge koster flesk, og er i mine øyne ikke verd det. Men om du er blod-interessert, så hvorfor ikke? Sjekk også ut Amazon, osv. Du finner den sikkert til en mindre stiv pris der. Lenke til kommentar
Badering Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Er det bare jeg som leser Brunost Potetgull hver gang jeg ser den tittelen? Ellers syntes jeg det i hvert fall er interessant å se slike gamle filmer, spesielt om man er interessert i filmhistorie. Altså, nå mener jeg enkelte filmer som er kjent i den sammenhengen, ikke at man må være interessert i filmhistorie for å få noe ut av gamle filmer. Endret 17. februar 2009 av Badering Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Den eneste vitsen med å se 'slik' film må være for å få innblikk i filmhistorien(for de som ønsker det), og at du kan slå i bordet med det hvis du noen gang møter noen som bryr seg. Det som er fint med biblioteket på Dragvoll er at man kan leie filmer man tror man kommer til å mislike, så sparer man seg det bomkjøpet. Jeg lånte f.eks Umberto D og Seven Samurais i dag.^^ Lenke til kommentar
NightKeeper Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Forventninger kan helt klart virke ødeleggende, men jeg har uansett problemer med å se det store i Heat. Noen som kan forklare meg hvorfor dette er en fantastisk film? Heat er en fantastisk film, fordi det er en film som viser forskjellige aspekter ved forskjellige folk sitt liv, og alt ender opp i en sammenhengende handling til slutt. Man får mye bakgrunnskunnskap om de forskjellige karakterene, og man får se situasjonene fra begge sider. Al Pacino gjør sin beste rolle siden Gudfaren II og De Niro storspiller. Forfølgingen på motorveien, med musikken, som fører til at Pacino stopper De Niro og spør om han er med på en kaffe, og selvsagt selve dialogen på cafeen er fantastisk. Tidenes to største skuespillere for første gang i en scene sammen på film. Musikken er selvsagt fortreffelig. Moby bl.a. brilijerer på scoret til Heat. Det filmtekniske er selvsagt på sin plass. Og i tillegg til Pacino og De Niro så leverer Val Kilmer, Tom Sizemore, Dennis Hayberth, Jon Voight m.fl. veldig gode roller. Heat er et epos i mine øyne, det er oppbyggingen og måten man blir kjent med alle de forskjellige karakterene, som gjør denne filmen unik i denne genren. Nevnte jeg at denne filmen innehar tidenes beste bankran? Og Los Angeles har aldri sett så bra ut på film, og kommer aldri til å gjøre det igjen, heller. Hvis du forventet deg en mer action-preget film, så skjønner jeg kanskje at du ble skuffet. Tror jeg følte det slik den første gangen jeg så filmen for en del år siden jeg og, men det har endret seg heldigvis. Litt mye skryt? Vel vel, det får bare være. Heat er en av de klareste 10/10-filmene jeg noensinne har sett. Endret 17. februar 2009 av NightKeeper Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Det skal litt til for å mislike de to filmene, enten man er filmgeek eller ikke Lenke til kommentar
Montag Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 ...man kan leie filmer man tror man kommer til å mislike, så sparer man seg det bomkjøpet. Jeg lånte f.eks Umberto D og Seven Samurai i dag.^^ Hehe... Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Det er vel kort og godt å vite hvor vi har vært for å vite hvorfor vi er der vi er i dag. Er ikke den interessen der så innbiller jeg meg det blir litt kjedeligere. Om 100 år vil sikker folk lure på hva i alle dager det er som er så fantastisk med Matrix og Reservoir Dogs. Det er sikkert en eller annen ukjent eller forhatt film som har kult- og kritikerstatus når den tid kommer. Litt som med The General. Jeg tipper på.... Speed Racer Filmer som All About Eve og On the Waterfront ser jeg på som direkte underholdende den dag i dag fordi det er godt skrevet og fordi de ble laget i en tid da man kunne lage film. For meg begynte denne perioden på 40- og 50-tallet, og alt før det er preget av tydelig "gammel film"-look og stil. Vinklene er merkelig, skuespillet er teatralsk, klippene er få og lyden er veldig dårlig. Jeg ser mye større forskjell på en film fra 1930 og 1950 enn 1950 og 1990, og jeg tror at det også vil være sånn om 100 år. Man kan bevege effekthysteriet fremover og fremover, og man ser regissørerer som kommer med små vrier og triks hele tiden, men film hadde sin revolusjon de første 50 årene etter mediet kom før det ble "etablert", og siden har ikke endirngene vært så store at tidligere filmer virker alt for utdaterte. Unntaket blir selvfølgelig effektfilmer, hvor selv ting fra 80 og tidlig 90-tallet kan i dag fremstå som utdatert, men akkurat som Marlon Brandos skuespill og Budd Schulbergs manus fra 1954 er like bra i dag som det var da (og kunne likt greit kommet ut nå) så tror jeg at Reservoir Dogs kommer til å vare evig som en film med solide skuespill, en spennende historie og en herlig stemning. Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Ikke noen ekkel kommentar om roboter, Montag? Du skuffer. Jeg tror ikke de filmene kommer til å bli særlig husket i min bok, særlig samuraiene. Men når alle snakker om forventninger, må jeg jo nesten bli positivt overrasket. Umberto D kan nok bli ålreit. Lånte også Third Man og North By Northwest, på tide å se flere filmer som Montag opplevde på kino. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå