Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har du lyst å utdype litt ang. Pisma myortvogo? Om man liker Tarkovsky vil jeg tro man finner mye å like i denne...

 

Nå har jeg bare sett Solyaris av Tarkovsky, og den falt ikke heler ikke helt i smak. Dialogen, eller monologene, i begge disse filmene ble for kunsteriske/poetiske/stive for min smak. Ikke filmer jeg fant dårlige, men de inneholder elementer som jeg sterkt misliker. Hadde de vært på et annet språk (jeg finner de slaviske språkene svært stygge) og redusert det kunstneriske nivået i språket/dialogen ville jeg trolig likt de vesentlig bedre.

 

 

Apropos "Outlander" er vel uoriginalitet en ting den ikke kan beskyldes for - jeg mener hvor mange filmer med vikinger vs aliens har du sett?

 

Om du setter likhetstegn mellom alien og monster generelt, og mellom vikinger og andre folkegrupper på tilsvarende teknologisk nivå, var ikke dette noe nytt. Dette var en standard jernaldermenn-mot-drage-film i en litt annen innpakkning enn vanlig. Jeg ble ikke imponert.

Lenke til kommentar
Har du lyst å utdype litt ang. Pisma myortvogo? Om man liker Tarkovsky vil jeg tro man finner mye å like i denne...

 

Nå har jeg bare sett Solyaris av Tarkovsky, og den falt ikke heler ikke helt i smak. Dialogen, eller monologene, i begge disse filmene ble for kunsteriske/poetiske/stive for min smak. Ikke filmer jeg fant dårlige, men de inneholder elementer som jeg sterkt misliker. Hadde de vært på et annet språk (jeg finner de slaviske språkene svært stygge) og redusert det kunstneriske nivået i språket/dialogen ville jeg trolig likt de vesentlig bedre.

Hehe, så om de hadde snakket amerikansk rennesteinsengelsk og dialogen hadde bestått av kjappe oneliners av typen "I'll be baack" hadde du likt den bedre? Greit nok at du syntes språkføringen ble litt for høyverdig for din smak, men å gi en film minuspoeng på basis av lingvistisk antipati ( i ditt tilfelle russisk) blir litt vel søkt.

Ta et gjensyn når du er kommet over denne fasen.

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Tarkovskys Solarys gikk så vidt jeg husker på NRK3 for ikke mange helgene siden, og da så jeg noen glimt. Nok til å vite at det nok ikke er en film for meg. Det finnes en mellomting mellom kryptisk russisk og banal actionhelt-amerikansk selv i romfartfilmer, Montag, det ser man i 2001. Men det er vel en så søkt og unik film der dialogen nesten er fraværende at den ikke er til sammenlikning.

Lenke til kommentar
Har du lyst å utdype litt ang. Pisma myortvogo? Om man liker Tarkovsky vil jeg tro man finner mye å like i denne...

 

Nå har jeg bare sett Solyaris av Tarkovsky, og den falt ikke heler ikke helt i smak. Dialogen, eller monologene, i begge disse filmene ble for kunsteriske/poetiske/stive for min smak. Ikke filmer jeg fant dårlige, men de inneholder elementer som jeg sterkt misliker. Hadde de vært på et annet språk (jeg finner de slaviske språkene svært stygge) og redusert det kunstneriske nivået i språket/dialogen ville jeg trolig likt de vesentlig bedre.

Hehe, så om de hadde snakket amerikansk rennesteinsengelsk og dialogen hadde bestått av kjappe oneliners av typen "I'll be baack" hadde du likt den bedre? Greit nok at du syntes språkføringen ble litt for høyverdig for din smak, men å gi en film minuspoeng på basis av lingvistisk antipati ( i ditt tilfelle russisk) blir litt vel søkt.

Ta et gjensyn når du er kommet over denne fasen.

 

 

å gå til angrep på filmer bare fordi de snakker amerikansk og har onelinere er også søkt..

kom over denne fasen du med

Lenke til kommentar
Jeg er ikke lakeien til Bob, jeg er bitchen hans. Og vi tar ikke feil, vi har rett. Så det så.

True story. Juvenal er egentlig bare den andre brukeren min, derfor det alltid tar litt tid mellom hver gang vi svarer. Men yo, Benjamin Button var en stor skuffelse. Det er ikke en svak 4er, men en ren 5er. Brad Pitt er i det minste skammelig deilig.

 

Etter å ha jenka ned forventningene etter par hakk fikk jeg surret meg til å se Benjamin Button og jeg må si, når alt kommer til alt, at det var en nokså god film. Det starter som en interessant historie, men filmen føltes etterhvert både litt treg og upersonlig, og når jeg endelig kom inn i tempoet igjen så bare rushet den seg over mållinjen. Ikke Fincher's beste arbeid, selv om det er mye bra å hente her.

 

Det blir nok noen statuetter, definitivt.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar
Hehe, så om de hadde snakket amerikansk rennesteinsengelsk og dialogen hadde bestått av kjappe oneliners av typen "I'll be baack" hadde du likt den bedre? Greit nok at du syntes språkføringen ble litt for høyverdig for din smak, men å gi en film minuspoeng på basis av lingvistisk antipati ( i ditt tilfelle russisk) blir litt vel søkt.

Ta et gjensyn når du er kommet over denne fasen.

 

Denne filmen ville nok ikke gjort seg på engelsk heller; tror jeg ville foretrukket mandarin eller et arabisk språk. Jeg ser heller ikke hvorfor det er søkt å trekke ned en film på bakgrunn av lingvistisk antipati (som du så pent forumlerer det), men ikke på bakgrunn av t.eks. musikalsk antipati når det kommer til bruk av filmmusikk. Jeg finner de slaviske språkene stygge å høre på og det trekker ned totalopplevelsen jeg har av filmen.

Lenke til kommentar
Tarkovskys Solarys gikk så vidt jeg husker på NRK3 for ikke mange helgene siden, og da så jeg noen glimt. Nok til å vite at det nok ikke er en film for meg. Det finnes en mellomting mellom kryptisk russisk og banal actionhelt-amerikansk selv i romfartfilmer, Montag, det ser man i 2001. Men det er vel en så søkt og unik film der dialogen nesten er fraværende at den ikke er til sammenlikning.

Hehe, mitt poeng er at det blir vel hodeløst å skulle like en film mindre enn man ellers ville gjort kun fordi man ikke liker lyden av språket som brukes. Jeg har ingen sperrer overhodet overfor noe som helst språk eller dialekt i så måte, takk og lov for det. Hvor mange perler ville man ikke da gått glipp av?

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Etter å ha jenka ned forventningene etter par hakk fikk jeg surret meg til å se Benjamin Button og jeg må si, når alt kommer til alt, at det var en nokså god film. Det starter som en interessant historie, men filmen føltes etterhvert både litt treg og upersonlig, og når jeg endelig kom inn i tempoet igjen så bare rushet den seg over mållinjen. Ikke Fincher's beste arbeid, selv om det er mye bra å hente her.

 

Det blir nok noen statuetter, definitivt.

Den bør greie å raske med seg noen statuetter når den er nominert i 13 kategorier, ja. Det er den 4. beste filmen til Fincher, men jeg har bare sett 5. Du kan jo gjette hvilken film jeg rangerer under.

Lenke til kommentar
Hehe, mitt poeng er at det blir vel hodeløst å skulle like en film mindre enn man ellers ville gjort kun fordi man ikke liker lyden av språket som brukes. Jeg har ingen sperrer overhodet overfor noe som helst språk eller dialekt i så måte, takk og lov for det. Hvor mange perler ville man ikke da gått glipp av?

Da er vi i prinsipp enige. Men tenke seg til El labyrinto del fauno på amerikansk, hehe.

Lenke til kommentar
Hehe, mitt poeng er at det blir vel hodeløst å skulle like en film mindre enn man ellers ville gjort kun fordi man ikke liker lyden av språket som brukes. Jeg har ingen sperrer overhodet overfor noe som helst språk eller dialekt i så måte, takk og lov for det. Hvor mange perler ville man ikke da gått glipp av?

Jeg tror ikke du fremstår som den her på forumet med færrest sperrer når det gjelder film, ei heller den som burde be andre komme ut av "hate en viss type film"-faser.

Lenke til kommentar

Lynmannen var jo en morsom, liten absurd sak, men jeg skal si meg enig om de livsfilosofiske sitatene. Ble mye av life, death and love, men det er akkurat det som tirrer Akademiet's sanser. Uansett, jeg synes den var flott å se på. Jeg likte også hvordan Pitt ikke gjorde så mye ut av seg, bare var der, observerte og nøyt.

Lenke til kommentar
Hehe, mitt poeng er at det blir vel hodeløst å skulle like en film mindre enn man ellers ville gjort kun fordi man ikke liker lyden av språket som brukes. Jeg har ingen sperrer overhodet overfor noe som helst språk eller dialekt i så måte, takk og lov for det. Hvor mange perler ville man ikke da gått glipp av?

Jeg tror ikke du fremstår som den her på forumet med færrest sperrer når det gjelder film, ei heller den som burde be andre komme ut av "hate en viss type film"-faser.

Hehe, nå lukter det litt stråmann her inne. Greit nok at jeg misliker Bay, men det er pga hans overdrevne og lite givende hang til store eksplosjoner, ikke pga hans bruk av engelsk. Diskusjonen over gjaldt (om du hadde giddet lese det) hvorvidt det er legitimt å mislike film på basis av at man misliker lyden av språket som brukes - jeg står fast på at et slikt standpunkt er lite gjennomtenkt og i tillegg særs beklagelig.

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Hadde de vært på et annet språk (jeg finner de slaviske språkene svært stygge) og redusert det kunstneriske nivået i språket/dialogen ville jeg trolig likt de vesentlig bedre.

Ser ikke noe galt i meningen din, men jeg finner det selvmotsigende å sette på en slaviskspråklig film når du mistrives så fælt med språket. Da har du jo et stort irritasjonsmoment på plass allerede før filmen starter.

 

 

Apropos "Outlander" er vel uoriginalitet en ting den ikke kan beskyldes for - jeg mener hvor mange filmer med vikinger vs aliens har du sett?

 

Om du setter likhetstegn mellom alien og monster generelt, og mellom vikinger og andre folkegrupper på tilsvarende teknologisk nivå, var ikke dette noe nytt. Dette var en standard jernaldermenn-mot-drage-film i en litt annen innpakkning enn vanlig. Jeg ble ikke imponert.

Jeg deler denne tankegangen. En nordmannen, svensken og dansken-vits man har hørt før blir verken forfriskende eller morsom om den fortelles på nytt med andre nasjonaliteter.

 

Edit: Skrev om setning som hørtes dum ut.

Endret av Quicko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...