Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Curious Case of Benjamin Button

 

Forventningene var selvfølgelig skyhøye mtp nominasjoner samt mannen bak kameraet. Med et solid budsjett har Fincher utvilsomt klart å skape et absurd univers i en lett blanding mellom Parfymen og Forrest Gump. Gjennom livet sitt møter Button en rekke med like absurde karakterer. Den starter herlig, men daffer mer og mer av ettersom Pitt blir mer... Pitt og kjærlighetsdramet trapper opp. Problemet er rett og slett at kjemien mellom de to ikke funker. I tillegg er den utvilsomt altfor lang - den kunne pent ha vært kortet ned minst en halvtime. Ikke en film jeg kommer til å se igjen med det første. Det er i grunn en veldig kynisk Oscarfilm - så pent som skryddersydd for "beste film". Sier bare Crash jeg. Samme konseptet. Det skal dog sies at den har fantastisk sminke, set design og foto. Vinner den ikke flere priser innenfor den tekniske delen blir jeg overrasket. Beste film eller regi er det definitivt ikke.

 

 

7/10

Lenke til kommentar

The Lodger (2008)

 

post-140267-1233973727_thumb.jpg

 

Jippi! Har ventet lenge på denne!

Marie Belloc Lowndes novele fra 1912 får endelig en ny filmatisering siden Sir Alfred Hitchcocks sitt "The Lodger: A Story of the London Fog (1927)"...som er betegnet som den første "ekte" Hitchcock film.

 

Filmen er ikke en remake av Hitchcocks film, men fokuserer heller på boken som tar for seg ei dame som forteller om hennes opplevelse med en merkelig leieboer i den tiden Jack the Ripper hold på, og hun meiner at det var han.

 

Ressisøren har brukt en god del "Easter eggs" i filmen der han har tatt insprasjon fra scener i Hitchcocks filmer.

 

De har mye detaljer i lagingen av filmen. Deres bruk av fargen rød er nesten helt borte utenom når det skal være blod. Omgivelser der de filmet, åpnings credits er flott osv. Det er bare synd at de ikke klarte å sette det sammen til en kvalitets film.

 

Stemingen er laber, og mye av utforskningen fra dekitivene er tullete og gir lite sammenheng til å kunne fatt hvorfor de setter sporene sammen...det hele bare føltrd ut som flaks...

 

Filmen er ikke bra, men hopper opp i poeng pga dens små tribute scener til Hitchcock, og at den var nokså anderledes enn Hitchcocks version. Om du har sett The Lodger: A Story of the London Fog (1927), men ikke lest boken, vil filmen sikkert være spennende å se nettopp pga forskjellene. Pga dette ble jeg personlig svært interesert i fortellingen og har nå bestilt boken.

 

Men om du ser denne uten noe kjenskap til fortellingen, vil du sikkert ikke få noe ut av filmen. Den er ikke noe bra laget, og stemningen er ikke så mørk som de legger opp den skal være.

 

Jeg må nesten gi 2 ratinger på filmen.

 

Som en "vanlig film" 4/10

Som en Hitchcock fan 6/10

Lenke til kommentar

Slither (2006): En fin-fin science fiction-film med glimt i øyet. God underholdning for store, såvel som små. 6/10

 

Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (2007): Dette var søppel fra start til slutt. En av de dårligste filmene jeg har sett de siste fem årene. 2/10

 

True Lies (1994): En av tidenes beste actionfilmer. Jeg kan ikke komme på noe negativt å si om denne filmen. Fantastisk! 10/10

Lenke til kommentar

The Curious Case of Benjamin Button

 

Jeg kjenner jeg hater Oscarkomiteen litt for å ignorere Dark Knight nå. Dersom du liker platte kjærlighetsforhold, enda plattere symbolikk og kjempeplatte Jane Austen-romaner - se Benjamin Button. Jeg har alltid vært veldig glad i Fincher, og filmene hans har alltid hatt den spesielle atmosfæren (med unntak). Button starter forsåvidt spennende nok. Vi blir introdusert for endel interessante karakterer, får se en stykk stygg unge, litt hverdagspoesi og alt er nærmest fryd og gammen. It went downhill from there. Narrasjonen var bare en litt uniteressant vri på Titanic. Filmen prøver å fange over et helt liv, noe den absolutt ikke greier. Vi skraper såvidt overflaten, karakterer kommer og går, og de 'øyeblikkene' livet skal 'måles i' sliter mer med anoreksia enn overvekt. Det største problemet var 'lev livet'-budskapet den så iherdig prøvde å presse frem, når jeg bare fikk lyst til å ende livet som respons på dens langtekkelige struktur. Se dessuten opp for lyn-slapstick og klissete fuglesymbolikk. Den gir deg så godt som ingenting, og du sitter til slutt og heier deg selv frem til rulletekstene.

 

Den får litt pluss for teknisk briljans, det faktum at Brad Pitt fortsatt er grisedeilig og noen enkeltsekvenser som delvis griper tak i deg, om enn bare i noen sekunder. Jeg ble lovet trekant men endte opp med håndjobb, og har sjelden kjedet meg mer i en kinosal.

 

 

(svak) 4/10

Lenke til kommentar

Jeg ser at Juvenal inkluderer mye av det vi snakket om etter vi så filmen i går, så da dropper jeg å skrive anmeldelse. Det var trasige saker, men jeg mener den fortjener 5/10(den er ikke sterk, for å si det sånn). Det var en stor skuffelse, og jeg merker savnet etter TDK på Beste Film-nominasjonslista. I det minste fått tak i gratisbilletter til Frost/Nixon på mandag, så da blir jeg ferdig med 4/5 Oscar-nominerte filmer.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke påberope meg en voldsom interesse, og for å være ærlig hadde jeg nok ikke giddi å betale 100(!!) kr for å se den på kino. Men når jeg får gratisbilletter er jeg ikke vond å be, for det er tross alt en film jeg har lyst til å sjekke ut. Etter den mangler bare Milk, så har jeg sett alle de nominerte, og da blir det litt mer spennende å følge utdelingen.

Lenke til kommentar

Mja, kanskje de negative forventingene vil fungere som en fordel når jeg skal se Benjamin i kveld. Hadde først meget store forhåpninger, og etter en god del negativ omtale her, så setter jeg ned forventingene et par hakk. Klarer heller ikke å forstå hvorfor "The Wrestler" ikke fikk nominasjon som beste film, eller Aronofsky som regissør. Og selv om Batmanhypen har vært ufattelig stor, kunne jeg også tenkt meg å sett Nolan sitt navn på listen av beste regissørnominasjoner.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner jeg hater Oscarkomiteen litt for å ignorere Dark Knight nå.

 

Forventet du seriøst at TDK skulle vinne Oscar? Kul film ja, Ledger spiller Joker bra og vant pris for den, men filmen har lite annet for å oppnå Oscar status.

 

Synes folks obsession over TDK er tragisk.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...