Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skjønte ikke helt hvem "Pan" var. Kommer ikke på at noen het det i filmen.

Dårlig oversatt engelsk tittel. Orginaltittelen "El Laberinto Del Fauno" makes more sense.

 

Jeg digger hvordan historien i Pan's Labyrinth blir fortalt. Eventyrverdenen til jenta vs. den voldelige virkeligheten er fantastisk synkronisert sammen.

+1.

 

Fantastisk film.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Skjønte ikke helt hvem "Pan" var. Kommer ikke på at noen het det i filmen.

 

El Laberinto del Fauno literally translated means The Labyrinth of the Faun. Since in English faun (a satyr) and fawn (a baby deer) are both pronounced the same, it was believed that there would be some confusion so the English title is Pan's Labyrinth even though the faun is not the god Pan.

 

The fact the Faun is not Pan is made clear by director, Guillermo del Toro in the special features, as he says he did not want the sexual god Pan to be a character opposite a young girl.

 

http://www.imdb.com/title/tt0457430/faq#.2.1.5

 

Fantastisk film, virkelig eventyrlig.

Lenke til kommentar

Hulk Vs. (2009)

 

2 kortfilmer i en pakke (ca 30 min stk). Hulk vs Thor, + Hulk vs Wolverine.

 

post-140267-1233752283_thumb.jpg

 

Hulk vs Thor

 

Loke tar over Hulk for å bruke hans styrke for å knuse Thor. Så enkelt er historien til denne filmen. Ganske tragisk at en film kan lett fortelles i et enkelt settning...men men.

 

Animasjonen er middels. Alt er "rette linjer", ansikter, muskler osv osv er som om de er tegnet med linjaler. Personlig liker jeg ikke denne tegne teknikken.

 

Stemme skuespillingen er akkseptabelt, men føles litt tvunget og uengasjert unntatt Graham McTavish som gjør en bra jobb som Loke.

 

Filmen er nokså underholdende dersom du er Hulk fan, og har lyst å så hvor vannvittig rå hans styrke er. Her er det bånn gass rett fra starten, og nesten non stopp Hulk smashing, men lite annet.

Greit nok, men gir lite sikkelig verdi.

 

4/10

 

 

Hulk vs Wolverine

 

Dette var saker! Tegnekvaliteten er MYE høyere, og du får en følelse av en sikkelig interesse fra skaperene bak denne. Virker som om de satset mer på denne enn Thor filmen.

 

Enaste jeg kan trekke på er den merkelig byggingen på kroppen, som har usettvanlig korte bein....noe som gjør at de ligner litt på et dverg...særlig Wolverine.

 

Hulk ser rå ut, og ikke som et Frankenstein's Monster klone. Litt tåpelig med Hulk som snakker litt innimellom, men det delvis funker.

 

Det er ikke så påtvunget og hyppig som Thor, og vi faktisk har dialog og en grei oppbygging. Det er tilogmed et bra music score.

 

Wolverine er i sitt klassik gul/svar antrekk, og stemme skuespilleren (Steve Blum) gjør en overbevisende jobb.

 

Denne filmen innholder en del overraskelser (Deadpool er fantastisk) og et mer interesant historie enn forige film, og gjør hele pakken verdt pengene.

 

7/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Enig med deg der AvidGamer. Hulk vs Wolverine var klart bedre enn Hulk vs Thor. At du reagerte på at Hulk snakket derimot skjønner jeg ikke helt. Hulk har da lenge snakket i tegneseriene han............

 

I "World War Hulk" har jo faktisk lange forståelsesfulle setninger til å med :)

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Enig med deg der AvidGamer. Hulk vs Wolverine var klart bedre enn Hulk vs Thor. At du reagerte på at Hulk snakket derimot skjønner jeg ikke helt. Hulk har da lenge snakket i tegneseriene han............

 

I "World War Hulk" har jo faktisk lange forståelsesfulle setninger til å med :)

 

Jo, men at han snakket så fort og i en hel settning er litt uvant å høre. Jeg er fra "oldschool" generasjonen som leste Hulk fra hans første dager, er ikke så fan av hans nyere/mildere tider der han er smart og en del av et lag osv....

Heldigvis skjer det kunn 1 gang i filmen, ellers snakker han sitt klassisk 3 ords settninger.

 

 

Og jeg elsket den lille scenen etter rulleteksten med Deadpool. Shit som jeg lo!!!

"I'm alive!!!!" SPLAT!!

 

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Død Snø

 

Vekk ikke samba-Adolf som sover

 

Splatter. Morsomt navn, morosam sjanger. Kanskje tidenes mest geniale? Diskutabelt, uten tvil. Men man kan ikke benekte originaliteten som flyter over sjangeren. For ikke alle genres kan få oppspiste tarmer med diaréflyt,samt avbitte kuksopper til å bli hysterisk morsomt. Men det kan splatter. En tidløs sjanger, som har oppbygget seg et rykte, og et temmelig stort arkiv av evige "klassikere". Og Død Snø er intet annet enn et friskt pust i en allerede veletablert genre.

 

En kompisgjeng er på vei til fjellet, for å tilfredsstille påskeferien med snø, fyll og ikke minst BE-Sex (sex mens man baiser). Det de ikke vet, er at en hær av "Michael Jackson-wanabees" hersker over fjellet, og er temmelig kåte på menneskekjøtt.

 

Nazi-zombies. Ideen er genial. Greit nok, det er ikke første gang Nazi-Zombies har blitt vist på kinolerretet, vi så dem for eksempel i den middelmådige grøsserfilmen "Shock Waves" fra 1977. Men ideen føles likevel original, og skyver standardelementene i zombiefilmer til side, ved å introdusere en interessant vri, som funker utrolig godt, og som har vekket litt oppsikt i USA. Det er kanskje ikke så rart, for "gore" og make-up elementene er noe av det beste jeg har sett på et mangfold år. Zombiehæren ser ut som et eviglangt tog av ofre for "plastic surgery gone very wrong", og blodbadscenene er uhyre godt gjennomført, med homages til blant annet Dead-Alive, samt den åpenbare til Evil Dead 2.

 

Det skal sies at karakteroppbygningen ikke er av det store, noe enkelte kan reagere på. Sympati for karakterene, når de får hodet knust, eller tarmene revet ut, er ikke tilstedeværende. Men dette har da aldri splattersjangeren fokusert på. Vi skal le, ignorere plot-holes, og bli underholdt. Noe Død Snø overraksende nok behersker meget godt.

 

Død Snø overrasker. Stort faktisk. Det er et av de beste innslagene av splatter (eller "morsom-grøss") jeg har sett de siste 10 årene. Foruten en litt misledende begynnelse (hvor det hele ser ut til å bli en typisk slasher, ala. Fritt Vilt), klarer Død Snø seg utrolig godt, ved å mikse sammen litt slapstick humor, gjennomførte Nazi-zombies, utrolige blodbadsekvenser og en temmelig original historie.

Lenke til kommentar

Slumdog Millionare

 

Dæven, denne filmen er noe av det beste jeg har sett på en stund. Rett og slett et mesterverk, visuelt, auditivt og historiemessing. Ja, jeg har lest boka og den var bra, men dette er rett og slett sykt.

 

Historien handler om en indisk gategutt som livnærer seg som te-gutt, og han vinner 10 millioner i "Vil du bli millionær?". Han blir tatt av politiet for å jukse, og dermed forteller han sin livshistorie som er fulgt av masse spesielle øyeblikk.

 

For de som har lest boka vil de bli litt forvirret, ettersom det er mange øyeblikk som ligner på de i boka og samtidig blir fullstendig annerledes. Jeg var et spørsmålstegn et par ganger, men alt i alt er denne historien ganske forskjellig fra boka men den er så bra skrevet at det fungerer utmerket. Karakterene er godt gjennomført, og spesielt barneskuespillerne gjorde en god jobb i forhold til alderen deres. Jenta er forøvrig utrolig pen...

 

Kamerajobben er ypperlig gjort, selv om det er en scene i filmen der det kommer en gjeng indere på gata som sier; "Ikke film oss". Hva i huleste var det for noe?

 

Alt i alt så rørte denne filmen meg, og slutten var fantastisk (men hva var vitsen med dansinga?). En slik opplevelse har jeg ikke hatt i en kinosal før... Må se mer filmer på kino fra nå av :p

10/10

Lenke til kommentar

Look, Up in the Sky: The Amazing Story of Superman (2006)

 

post-140267-1233780838_thumb.jpg

 

Superman, verdens første superhelt har hatt et berg og dal bane av en historie. Denne dokumentaren tar opp alt fra hvordan ideene kom, til hvordan den forandret seg, og hvor viktig denne figuren egentlig er.

 

Kevin Spacy er narrator, og hans stemme drar deg rett inn. Måten de har lagt frem dokumentaren er fasinerande, og jeg ble sjokkert over at jeg ble virkelig rørt. Min barndoms helt har plutselig blitt enda større og betydningsfull etter å ha sett denne.

 

De snakker med mangen kjendiser, alt fra Gene Simmons, til Stan Lee. Mengden av materiale de viser er vannvittig, selv aldri sett før klipp/ideer. Som for eksempel klipp fra auditions til Superman The Movie.

 

I mine øyner er det ingen annen superhelt som er så inspirerende...Superman ER ryggraden til det hele, og alle andre superhelter er i hans skygge.

 

 

9/10

Lenke til kommentar
Om slutten til Pans Labyrint

 

Om jeg har mistforstått når jeg sier det er to muligheter i slutten? Det jeg mener er at jeg forstod det slik at entell var det sant ellers så var alt i hodet hennes, siden hun sikkert levde under en del stress og mye i ensomhet. Var det bare jeg som tolket den sånn?

 

Slik jeg så det var slutten helt åpen på det punktet. De fleste vil av naturlige grunner foretrekke CypheroNs tolkning. Selv har jeg ikke tatt noen særlig stilling til saken, men veier nok mest mot det mindre lystige alternativet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...