Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Bill Maher er komiker først, så det er klart at den er laget for å være morsom (Borat-regissøren var også et hint) - det virker som du trekker ned fordi filmen ikke var den filmen du håpet den skulle være. Filmen hadde vært mye bedre hvis den hadde vært en helt annen film, enkelt og greit.

 

Filmens mål er ikke å vise at all religion er dum og teit og dust basert på følgende saklige argumenter, målet slik jeg oppfattet det var å vise at når man har en innstilling om at ingen religion kan kritiseres og at man skal godta all tro, så lar vi folk slippe unna med å tro at mennesker ridde på dinosaurer og at kreasjonisme er et finfint alternativ fordi 5% av biologer ikke har gitt opp troen sin. Dette skal ikke være den siste mainstream-filmen som viser hvor absurd religion er, det skal være den første - og den skal vise at det er lov å si "Det du tror på stemmer ikke".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Filmen åpner med Bill som forteller han kan ikke fatte hvorfor fornufige folk som VET at dette kan umulig være sant tror på dette. "I have to find out".

 

Problemet er at han gjøre ingen forsøk på å forstå. Han vil bare prate ned folk og bruke absurde argumenter som får folk til å stoppe opp i diskusjonen. Og filmen får det til å tro at de stopper opp fordi han kom med et poeng. Tingen er at de stopper opp fordi de er sjokkert over at han faktisk kunne komme med et så idiotisk kommentar som hadde passet bedre på scenen i en comedy bar.

 

Jeg kritiserer ikke filmen fordi den ikke var som jeg håpet. Hadde ingen forventing over hvordan den skulle være i det hele tatt. Er Bill Maher fan, og vet godt hva han står for...har flere av DVDene hans.

 

Er ikke verre enn at dette er en dårlig laget dokumentar film, enkelt og griet.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Vel, jeg er ganske uenig med deg (og setter selvsagt ikke pris på "Jeg ser for meg at folk som er ikke solide i dette tema, og mangler kunnskap vil vikelig like dette og se på den som en verdig dokumentar", ikke at det skal ha noe å si) og om du så prøver å rette inntrykket med innlegg nummer to så viser innlegg nummer en ingenting annet enn en "dette var ikke det jeg ville ha"-innstilling.

 

Jeg tror faktisk at man fikk det man ville ha. Ville du bare ha en av de tre filmene du nevnte med Bill Maher i hovedrollen så er det forståelig, men han laget filmen akkurat slik jeg forventet at han skulle. Det skulle være morsomt, det skulle vise at enkelte folk tror på ting som faktisk er helt absurd og den viser gjennom samtale med flere reflekterte og oppegående mennesker at religiøse er ikke dum, enkelte av dem bruker bare ikke de mentale ressursene de har til å analysere troen på samme måte som de analyserer alt annet.

Lenke til kommentar
Vel, jeg er ganske uenig med deg (og setter selvsagt ikke pris på "Jeg ser for meg at folk som er ikke solide i dette tema, og mangler kunnskap vil vikelig like dette og se på den som en verdig dokumentar", ikke at det skal ha noe å si) og om du så prøver å rette inntrykket med innlegg nummer to så viser innlegg nummer en ingenting annet enn en "dette var ikke det jeg ville ha"-innstilling.

 

AvidGamer går i det hele tatt i samme fella som han anklager Maher for. Maher forsøker aldri å fremstille seg selv som noen seriøs dokumentariker, og har du den minste kjennskap til personen bak, så vet du at han ikke kommer til å gå inn for paneldebatt eller moderere sitt eget standpunkt for å tekkes den andre siden.

 

Det er jo det som gjør det til en FLOTT film! Maher søker ikke etter sannheten - den sier han at han ikke vet hva er - men han vet hva det IKKE er - og han er ute etter å avsløre bullshitterne!

Og lykkes i urovekkende grad!

 

Nei, jeg oppgraderer min tidligere score ifra 8.5 til 9.5/10, fordi det skal en god dokumentar med hardtslående argumenter til for å trekke de selvopptatte agnostikerne og religionsstudentene så langt ut av skapet som denne filmen har gjort på diverse diskusjonsfora... inkludert dette ;)

 

Religious er som en ateistisk versjon av The O'Reilly Factor?

 

Religion er bullshit. Det må være lov å kalle en spade for en spade. Hvorfor skal man inngå kompromiss med idioter?

Lenke til kommentar

Det overrasker meg at folk som kjenner Bill Maher er overrasket over hans mangel på takt, folkeskikk og anstendighet når han fikk sparken fra et tv-show som het Politically Incorrect, et forum for å si ting som var politisk inkorrekt, fordi han var _for_ politisk inkorrekt. Jeg er jo enig i det dere sier, jeg forstår bare ikke hvorfor man trekker ned. Det er en komediedokumentar i samme grad som Borat, ment for å vise frem hvor latterlig enkelte mennesker er mens man ler. Jeg støtter f eks absolutt ikke forslag jeg har sett om å få filmen inn som skolepensum, men jeg så den først og fremst fordi det var en film laget av en komiker som er ateist. Kanskje det var derfor jeg ikke ble skuffet.

Lenke til kommentar
AvidGamer går i det hele tatt i samme fella som han anklager Maher for. Maher forsøker aldri å fremstille seg selv som noen seriøs dokumentariker, og har du den minste kjennskap til personen bak, så vet du at han ikke kommer til å gå inn for paneldebatt eller moderere sitt eget standpunkt for å tekkes den andre siden.

 

Det er jo det som gjør det til en FLOTT film! Maher søker ikke etter sannheten - den sier han at han ikke vet hva er - men han vet hva det IKKE er - og han er ute etter å avsløre bullshitterne!

Og lykkes i urovekkende grad!

 

Faller ikke i noe felle, men det virker du faller for hans smart-ass kommentarer og humor overflod til å tro at han vet hva han snakker om.

 

Jeg vet 100% hvem Maher er og hva han står for. Men som jeg sa, Maher ÅPNER filmen at han vil vite HVORFOR folk tror, ikke for å avsløre "bullshitterne"....hvordan du har klart å tro at det var dette som var målet med filmen er helt ubegripelig.

 

Hvis du har sett hans promotion spots på talkshows osv, så ville du sett at han snakker seriøst over filmen, og at han vil forske hvorfor vitne og fornuftige folk tror på relgion når det er full av tullete eventyr tatt rett fra et barnebok.

 

Humoren i en slikt film er topp, men de har gjort det til hoved fokuset og falt vekk fra tema.

 

Igjen, er du på jakt etter "bullshitere" innen relgion så er de mer seriøse filmene jeg foreslo MYE bedre til dette.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Hvis du har sett hans promotion spots på talkshows osv, så ville du sett at han snakker seriøst over filmen, og at han vil forske hvorfor vitne og fornuftige folk tror på relgion når det er full av tullete eventyr tatt rett fra et barnebok.

 

Humoren i en slikt film er topp, men de har gjort det til hoved fokuset og falt vekk fra tema.

Ikke for å være kjip og gjentakende, men alt du sier virker for meg til å bare bekrefte det som først ble sagt om anmeldelsen din - du ville ha noe annet og forventningene dine gjorde at du bedømte filmen på feil grunnlag. Humoren er topp, men den får 3/10 fordi den går i en annen retning enn det du forventet?

Lenke til kommentar
Faller ikke i noe felle

 

Først sier du at Bill Maher er fordømmende, i et tema hvor han belyser det som kun kan betegnes som fakta mot fiksjon. Og så fordømmer du alle som liker filmen. Det gjør deg til en hykler.

 

Bill Maher, og jeg, derimot - fordømmer religion - og er dønn ærlige.

 

Men takk for "debatten". Nå er vi vel også uforhåndsmessig langt utenfor trådens mening, så dette kan jo f.eks fortsettes på religionsforumet.

Lenke til kommentar
går i en annen retning enn det du forventet?

 

"The magic of promotion", er vel det jeg faller offer til er det enaste jeg kan si der. ;)

Forventet mer faktiske dialog og diskusjoner med folk og at han legger frem "mot angrep" i en humorsitisk måte osv. Ikke bare hans replikker og andres samtaler redigert vekk og druknet i små klipp.

Lenke til kommentar
Kjenner meg igjen i den, jeg antok basert på traileren av Pan's Labyrinth skulle kun handle om eventyrverden, ikke en film om en krig i et land elns med 25 minutter totalt med monster.

Same here. Forventet noe ala Alice i eventyrland. Ble faktisk sjokkert over hvor voldelig den var og ikke minst hvor god den var...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...