Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

A Bittersweet Life (2005)

 

For de som elsket Oldboy, men ikke har sett særlig mye annet av koreansk film, vil denne filmen passe ypperlig. Har man derimot sett endel asiatisk action stilller saken seg raskt anderledes. Filmen bringer på ingen måte noe nytt til bordet. Det virker som de utelukkende har resirkulert det som har fungert tidligere. Dette får meg til føle at denne filmens eneste hensikt er å kapitalisere på asiabølgen.

 

Tross sin uorginalitet var filmen godt laget, men ting blir rimelig fort kjedelig når man har sett dett før. Jeg gir den 6 / 10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4 luni, 3 saptamâni si 2 zile

"4 luni, 3 saptamâni si 2 zile" tar for seg illegal abort i et av europas fattigste land. Tempoet er konstant rolig og det skjer nesten ikke noe gjennom hele filmen. Vi får et innblikk i Romanias fattigdom, men det er det. Jeg føler hele filmer virker mot sin hensikt, da "abort"-sekvensen ikke skiller seg ut fra resten av filmens uengasjerende tempo. Skuespillerne er depressive, handlingen blir vagt fremstilt og det hele virker på meg som et misslykket forsøk på et ellers så interessant tema.

 

Filmen er hyllet av kritikere verden over og vant også Palme d'Or i Cannes i 2007, noe jeg stiller meg uforstående til.

 

3/10

Lenke til kommentar

Happy Accidents (2000)

 

K-Pax i chick-flick territorium. En interessant film sånn sett, men føler den hadde tjent på å kjøre på med en litt mer mystisk atmosfære fremfor den lystige Sex-og-Singelliv-aktige tonen. Det er grenser for hvor artig det er å høre på jenter bitche over typene sine gang på gang. Men, tidsreise er absolutt et spennende tema og filmen klarer på en ypperlig måte å hele tiden få meg til lure på om denne fyren snakker sant eller bare er rablende gal. Dessuten er kjemien mellom Marisa Tomei og Vincent D'Onfrio såpass god at man tross alt klarer å holde følge med på dette berg-og-dalbane forholdet.

 

Ny god film fra Brad Anderson.

 

7/10

Lenke til kommentar

Slumdog Millionaire

 

Skuespillet er flott og man kan ikke annet enn å elske personligheten til Jamal, men måten historien ble fortalt likte jeg svært lite.

Forventet en "feel good"- film, men fikk heller en nokså tragisk fortelling (bortsett fra slutten da) om virkeligheten til så altfor mange. Forventninger suger, for denne filmen har absolutt potensiale til å bli elsket.

 

6/10

Lenke til kommentar

The Silence of the Lambs (1991)

 

SOTLClariceLecter.jpg

 

Did the rancher make you perform fellatio? Did he sodomize you?

 

En av de beste skrekkfilm/thrillerne jeg hadde sett, og faktisk den filmen jeg hadde høyst oppe på twofifty som var usett.

 

The Silence of the Lambs går under som en skrekkfilm, men jeg vil tro at mange vil kalle den en thriller. Jeg vil selv kalle den en skrekkfilm, selvom den ikke har "skvette-scener" eller lignende. Grunnen til at jeg ville kalt den en skrekkfilm, er at innholdet i filmen er forferdelig, makabert og dødsskremmende. Den viser skrekk på en annerledes og effektiv måte, som egentlig er mer skremmende enn i "vanlige skrekkfilmer".

 

Jeg likte filmen, pauset aldri og fant den interessant gjennom hele. Historien er herlig med små-twists som overasker deg gjennom filmen. En nydelig film. 8/10

Lenke til kommentar

Etter en altfor lang dag på jobb inatt, og med en god del usette klassikere, så tenkte jeg det var på tide med noe skikkelig. Det falt på;

Citizen Kane

- I am, have been, and will be only one thing - an American.

 

Utrolig flott film som jeg gjerne ser igjen (ja, dette var første gang :blush: ).

Plottet, skuespillerene (spesielt imponert siden det var sagt i slutten av filmen at de fleste av de var ganske nye i faget).

 

Orson Welles, Joseph Cotten osv spilte glimrende, regner med de har fått en del skryt i denne tråden fra før.

Derfor (og fordi det er mer enn fortjent) så vil jeg gi mine gode credits til Bernard Herrmann og "crue" hans.

Har ikke opplevt slik en god, old-fashion, munter filmmusikk på år og dag!

*Thumbs up*

 

En svært sterk 9av10

Lenke til kommentar

Reprise (ørtende gjensyn)

 

Joachim Trier er utvilsomt den mest lovende og visjonære regissøren Norge noensinne har hatt. Med debutfilmen hans Reprise, skapte han likegreit den beste norske filmen ever. Den kaster seeren frem og tilbake i tid, hvor digresjoner og minner blåses opp. Manuset er så gjennomarbeidet og føles utrolig troverdig. Kameratene ser ut til å være kamerater, imotsetning til mange andre norske filmer, f.eks Buddy. Herlig collagestil hvor de blander arkivklipp fra TV, private 8mm-klipp, stillbilder og tekst på skjermen. Det er noe så veldig lite norsk med den stilen. Det er en film jeg aldri i verden går lei av.

 

10/10

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

The Thing (1982)

 

"Are we in war with Norway?"

 

Fant ut at det var best å se denne alene, da jeg ikke er kresen alder på fimen, noe de fleste av vennene mine er. :(

Spesialeffektene var gode, og det samme gjelder alt annet! Spenningsnivået lå ganske høyt hele veien, og sank ikke ned enenste gang. Likte også godt at Norge hadde en stor rolle i filmen. :p

Jeg vil uten tvil kalle dette en klassisker, og en av de beste filmene i sjangeren. Anbefales på det sterkeste til alle som ikke har sett den.

 

7,5/10

Lenke til kommentar

The Fountain (2006) er siste jeg så, jeg ble just ferdig med den.

Og jeg angrer ikke på at jeg satt den inn i spilleren! :)

Den var virkelig fin å se på. Veldig mange fine scener.

Jeg likte også skuespillet til Jackman.

Og selvsagt; musikken. Minneverdig musikk, som skal lastes ned og nytes så snart jeg får igjen min egen data. ( :/ )

 

8,5 av 10

Endret av Rajah
Lenke til kommentar

Slumdog Millionaire (2008)

 

Til deg som snufset under Shawshank Redemption og Morgan Freemans strålende dialog: velkommen til en seanse der følelsene virkelig settes i sving. Danny Boyle serverer her en storslått perle av en film som tar tak i deg emosjonelt fra første sekund, fillerister deg og ikke slipper taket før rulleteksten har gått ned. Skildringene av den grusomme tilværelsen til Indias gatebarn er like gripende som den mer sødmefylte kjærlighetshistorien.

 

Regien er av ypperste merke, og selv om vi får kaotiske, nervepirrende actionsekvenser flettes det hele nærmest sømløst sammen.

 

I en annen regissørs hender og uten Rahmans absolutt nydelige lydbilde kunne dette fort ha gått meget galt. Men historien tar uventede vendinger og holder alltid intensiteten oppe, fra start til slutt. Castingen er imponerende, og Danny Boyles trolige research har ført til at vi ikke bare ser Bollywoods elite som Shahrukh Khan, men naturtro prestasjoner man vil tro på. Dette er en av de få filmene jeg ikke klarer å finne noe galt ved.

 

10/10

 

Vil gjerne ha kommentarer på om anmeldelsen var god. Er et yrke jeg sikter mot i fremtiden, dette. Vær så kritisk som overhodet mulig.

Lenke til kommentar

Uff nå merker jeg suget på Slumdog Millionare, boka var ganske bra. Så gleder meg til onsdag, da denne skal sees med klassen...

 

Munich

 

Da fikk jeg endelig sett denne i helgen.

 

Filmen handler om en gruppe menn, der lederen er en tidligere Mossad agent som ga opp jobben for å kunne bidra til Israels hevn over mennene som sto bak, og deltok i drapet på 11 idrettsutøvere under OL i 1972.

 

Filmen i seg selv er utrolig bra laget, Spielberg har gjort en fantastisk jobb med settene. Bilene, hotellskiltene, landemerkene er meget bra laget. Det føles virkelig som 1970-årene i Hellas, Kypros, Frankrike osv. Filmen er rett og slett skikkelig autentisk. Karakterene er godt bygget opp, men jeg føler det mangler litt dybde i dem. Hadde vært kult å se hvorfor de ble med i dette, og hvorfor de gjør en slik jobb. Ellers er det bra detaljer på hvorfor palestinerne velger å gjøre det de gjør, og jeg liker at de små karakterene har sine egne historier.

 

Alt i alt en bra film, men føler den kunne hatt litt mer dybde...

7,5/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...