Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes ikke den er overvurdert. Men det er helt greit at den ikke har fått så mye oppmerksomhet som Oldboy. Oldboy ligger trygt plassert inne på min personlige topp 10 liste. Sympathy for Mr. Vengeance er en grei 8/10 for min del.

Overvurdert og undervurdert er tåpelige begreper.

Hvorfor det?

Endret av Geir M
Lenke til kommentar

Singin' in the Rain

Wow. Jeg hadde faktisk aldri sett for meg at denne filmen kunne være bra. Men: wow. Filmen er like cheesy som synkromsvømming, men det fenger så til de grader. Dansenummerne er så velkoreograferte at selv de mest halsbrekkende breakdansere bare må ta av seg hatten. Den herlige 50-tallsestetikken, spesielt fargemessig, ledsager en delvis spennende kjærlighetsintrige, en rekke sang- og dansenummer samt litt god gammeldags slapstick. Jeg lo ganske høyt til tider, for humormessig har dette holdt seg overraskende godt. Singin' in the rain-scenen levde absolutt opp til forventningene, og kjenner jeg meg selv rett kan det bli skummelt å fyllerangle i regnet fremover. Herlig film, men som trekkes noe på grunn av litt repetitive scener og noe kjip klipping og lyd (dog dette muligens var filmrullens feil). Jeg kommer til å danse i noen dager nå.

8/10

Lenke til kommentar

Godt noen likte filmen. Utenom et fantastisk fargeskjema og ett kult dansenummer, var det langtekkelige saker. Det blir vanskelig å like en musikal når man finner mennesker som bryter ut i sang og dans totalt uinteressant. Jeg kjeda regelrett ræva av meg under enkelte av dansescenene. Det siste nummeret var som LoTR 3, det tok aldri slutt. Litt som å få en dårlig håndjobb.

Lenke til kommentar

Hvorfor det?

Fordi folk slenger rundt med de ordene til enhver tid slik som det passer seg, uten noen videre forklaring. Overvurdert? Av hvem? De fleste filmer er vel både over- og undervurderte til enhver tid av en eller annen.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Terapi for korte lunter (veitt ikkje kva den er på engelsk, gjekk på viasat4 nå)

Dritt frå ende til annan. Eg har ingenting imot depressive/triste filmar, så lenge dei er bra opplagt.

Men denne serverer bare ting som gjer deg lyst til å slå ned neste person du ser, og når den skal bygge det opp igjen, føles det ut som dei egentlig var tom for idèar og bare fant på noko.

Eg lo halvveis to gongar, andre gongar var humoren litt for påtrengt til å vær morosam.

Definitivt ein eg aldri ser igjen.

1/6 :hrm:

blei sikkert litt dårlig skreve, men eg er litt sur ennå...

Lenke til kommentar

Entre Les Murs (2008)

15s4npz.jpg

Entre les murs (engelsk "the class"), er en film basert på en bok av François Bégaudeau. Han spiller seg selv i denne historien hvor vi følger lærerens bestrebelser for å gjøre sitt beste i å undervise en klasse med ungdommer i 13-15 års-alderen i et belastet område i Paris.

Historien er gripende selv om filmen ikke stiller mange spørsmål og heller ikke gir noen svar - det finnes mer enn nok for seeren å ta tak i selv. Det er en mesterlig regissert film som gjorde meg veldig nysgjerrig på å se mer fra Laurent Cantet. Skuespillet får toppkarakter, spesielt med tanke på at så mange av hovedrollene bekles av så unge mennesker. Filmen går heller ikke i fellen av å karikere karakterene som er så lett i en film med en story som man tror man har sett så mange ganger før.

Filmen er en studie i den lille manns anstrengelser for å utgjøre en forskjell i et komplekst system. Historien som den er fortalt kunne lett vært overført til en hvilken som helst scene innenfor det byråkratiske systemet i et hvilket som helst Europeisk land. Læreren stilles overfor mange vanskelige valg, overfor seg selv, elevene, foreldrene, ledelsen ved skolen og hensynet til de andre lærerne.

Endelig fikk jeg se en film i denne skole-genren som faktisk evner å vise hvordan hverdagen egentlig er på en skole, og jeg vil anta at scenografien/karakterene er rimelig representativ for en gjennomsnittlig offentlig skole i Paris (jeg har selv gått på skole i Frankrike og kjente meg godt igjen ved flere anledninger).

En av de beste filmene jeg har sett på lenge, gleder meg til å se den igjen. I doku-drama-genren har jeg vanskelig for å se at det kan gjøres bedre. Filmen kommer til å være aktuell så lenge jeg lever tipper jeg.

10/10

Endret av Solaar
Lenke til kommentar
Tror nok de fleste sikter seg inn på imdb/rottentomatoes/terningkast når de slenger ut overvurdert.

Om en ikke likte TDK, kan en si den er overvurdert, siden den har såpass mye på imdb/rottenT, og fikk bare 6'ere.

Man kan sikkert kalle TDK undervurdert også. Spesielt nå i ly av oscarnominasjonene.

Lenke til kommentar

Bacon: Joa, men jeg sier flesteparten legger sikkert mer vekt på imdb, når de snakker om under/over-vurdering.

Det skal sies at det ikke funker med alle filmer. Selv kunne jeg sagt at jeg syntes Armageddon er undervurdert, siden den har knappe 6 på imdb. Jeg forøvring syntes det er en klar 8, kanskje 9'er film. Men jeg kan uansett ikke si at den er undervurdert, da den er hypet forferdelig opp andre plasser, men jevnt over vil jeg si den er mer undervurdert, enn overvurdert iallfall.

Anger Managment depressiv? Jaha? Morsom film det. Lo godt første gang jeg så den. Jack Nicholson er forøvrig ganske wild i den. ^^

Lenke til kommentar

Jeg så nettopp Speed Racer. Det er kanskje ikke tidenes beste film, men den er definitivt tidenes mest fargerike film.

Spektakulær! En visuell nytelse! Underholdende var den også. Perfekt film for en ellers travel og smågrå dag.

To tomler opp!

Lenke til kommentar

Hvorfor det?

Fordi folk slenger rundt med de ordene til enhver tid slik som det passer seg, uten noen videre forklaring. Overvurdert? Av hvem? De fleste filmer er vel både over- og undervurderte til enhver tid av en eller annen.

I så fall er det lett å skjønne. Men det er jo bare fordi dere da misforstår. De fleste, når de prater om at noe er overvurdert, mener de gjerne at den er overvurdert på generell basis. Den generelle mann-i-gata synes TDK er kickass. Media har hjulpet mye, og en hype startet lenge før filmen kom - en hype som tok helt av da Ledger døde. Når en ren actionfilm om en fyr i svart spandex skyter opp til nr.1 på twofifty like fort som jeg spyr av 2girls1cup, og folk begynner å stemme ned Gudfaren, bare for at TDK skal komme over... da må man nesten begynne å spekulere på om filmen kanskje er litt overvurdert. Igjen, på generell basis.

Edit: For the record, så synes jeg TDK er kickass. Det med spandex var ren og skjær sarkasme.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

For a Few dollars more

Nr. 2 i serien og jeg tror jeg liker denne bedre enn nr. 1, musikken har helt klart gått opp 3 4 hakk, Cleef gjør også filmen bedre, historien syns jeg ligger bitte litte gran over 1 men ikke mye, den er litt mer komplisert noe jeg liker, filmen virker også litt mindre spaghetii men ikke mye.

Men fremdeles langt unna GBU

7.8/10

Lenke til kommentar

Og jeg som synes det rolige temaet i Fistful er blant Morricones beste komposisjoner :dontgetit:

Men duell-musikken under finalen i For a Few.. er jo bare herlig. Det beste med For a Few er likevel skurken, Indio. En fantastisk karakter.

Og såklart den ateistiske symbolikken og de bildene hvor Leones hedenske natur siver gjennom; godt skjult men likevel tilstede!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...