Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

For å senke evt. andres forventninger litt;

Vargtimmen - 84/100

Joda, grei skuring. Flott flott. Føler dog at det går en grense for hvor awesome dette kan være, selv om den tidvis er meget bra. En av de tingene som irriterte meg mest var vel Liv Ullmanns svensk.

Overfladiske anmeldelser (Y)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jackie Brown (1997)

Da var nok en Tarantino film sett, var bra fornøyd med Reservoir Dogs, og Pulp Fiction var enormt bra. Jackie Brown var litt anderledes, men den samme karakteristiske Tarantino stilen. Rollelisten er stjernespekket, og skuespillet bra, men ikke noe mer. Handlingn er tynn, så og si historieløs, men kule dialoger og spenning gjør at filmen absolutt er verdt å se. Musikken er strålende og passer perfekt til alle scener. Og ikke minst må jeg si at Pam Grier er en utrolig flott dame. Kul film som slår godt an.

Karakter: 7/10

Endret av CharltonHeston89
Lenke til kommentar
Kan noen fortelle meg hva som er så bra med Vargtimmen, og ikke bare hvor bra den er?

Det som er bra er vel først og fremst de surrealistiske elementene. Den er akkurat passe hva faen/aha, jeg forstår!, noe Bergman balanserer fint. Fotografiet er jo som vanlig fabelaktig, og det er generelt godt håndtverk hele veien gjennom. Litt teatralsk til tider, men det er vel ikke negativt for alle.

Endret av Badering
Lenke til kommentar

Athorb: Vel, det er ikke en film som alle kan elske. Først og fremst har den jo disse små-teatralske greiene som Bergman som oftest har (men som jeg ikke ser på et problem for deg, har fått inntrykk av at du digger Bergman). Ellers har filmen en stemning jeg ikke har vært borti før. Det føles hele tiden så mystisk og skummelt. Bergmans skrekkfilm er ikke skrekk som andre filmer, men på stemninge. Den fremstiller også noe jeg er interessert i, på en fantastisk måte: Galskap.

Du får nesten bare se den.

Lenke til kommentar
Er cred å ha Vargtimmen på toppen av favorittlisten.

Selvfølgelig, det også. :)

.. Jeg har kun sett den på én toppliste, og da så jeg ikke noe omtalte nesten, bare et lite fint bilde som gjorde meg interessert. Jeg skaffet meg filmen, og så den, og nå har flere her fått sett den og liker den. Fint at det kan gå videre. Er jo ikke akkurat Bergmans mest kjente.

Lenke til kommentar

Hvis man liker Bergman lar man seg åpenbart ikke stoppe av at det er litt teatralskt. Takker Badering, men jeg er fortsatt litt forvirret iom at jeg ikke har sett én utfyllende anmeldelse til tross for at filmen har blitt hypet mer enn TDK her de siste dagene.

edit: Der svarte folk i mellomtiden ja. Jeg føler meg fortsatt nesten like mye opplyst som for en uke siden, men det er jo ikke sånn at jeg ikke skal se den, så. Men er fortsatt interessert i en utfyllende tekst, hvis noen tar en for laget.

Endret av athorb
Lenke til kommentar
Kan noen fortelle meg hva som er så bra med Vargtimmen, og ikke bare hvor bra den er?

Er cred å ha Vargtimmen på toppen av favorittlisten.

Funny_Pictures_7411.jpg

--

The War Game (Watkins) - 80/100

Meget flott, selv om den ikke når opp til Punishment Park eller Edvard Munch. Urovekkende, selv om pseudo-dokumentarstilen for ofte ble litt for påtrengende og umulig. Men kudos, Watkins, jeg ser frem til å se flere!

Lenke til kommentar
tross for at filmen har blitt hypet mer enn TDK her de siste dagene.

Og den likte du, sant? :thumbup:

Jepp. Og jeg tviler ikke akkurat på at jeg kommer til å like Vargtimmen heller, er jo Ingmar ffs. Skulle bare lest en begrunnelse for alle 10'erne. Et tall alene er liksom ganske intetsigende (selv om 10 gjerne er et jævla godt tegn).

Lenke til kommentar

Revolutionairy Road

En kan se på filmen som en utgave av American Beauty satt til 1950-tallet uten den overdrevne satiren. Det er i grunn den store forskjellen som skiller Sam Mendeses to nevnte filmer. Igjen skal vi til det amerikanske suburbia, hvor de vakre husene står side om side og hvor alt ser ut til å være fred og gammen. Som i American Beauty ulmer konfliktene i bakgrunnen og fasaden faller etterhvert. Den bruker litt tid på å virkelig engasjere, men da den først kommer i gang så slår den virkelig fra seg. Hvordan forholdet til hverandre endrer seg gradvis og til slutt eksploderer er virkelig hjerteskjærende og intensiteten er noe man kun finner i Bergmanfilmer, eksempelvis Scener fra et ekteskap. For ordens skyld - ikke se den hvis du har dame. Du kommer til å bli ultradeppa og kranglelysten.

9/10

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...