Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den Store Kinodagen var idag, og fikk med meg to filmer jeg har gledet meg til, nemlig Man on Fire og Collateral.

 

Man on Fire

[Mindre spoilers]

 

Jeg hadde ikke hørt noe særlig om MoF før jeg ankom Konsertpaleet og så at Collateral ikke begynte før om noen timer, så jeg valgte den første filmer som gikk. Jeg har rett og slett griseflaks. Jeg storkoste meg rett og slett med Man on Fire. Ikke nok med at den byr på glimrende skuespill fra Denzel Washington og (verdens beste skuespiller) Chris Walken, men viste også at Dakota Fanning er den nye Macaulay Culkin eller Haley Joel Osment. Samspillet mellom Denzel og Dakota er rørende fordi den er rett og slett så rørende. Man føler mot slutten at han virkelig hadde gjort hva som helst for henne, og det varmer hjertet.

 

[/spoilers]

 

Jeg elsket hvert eneste øyeblikk, og gleder meg til denne godsaken kommer på DVD. Det er sikkert mye mer som kan skrives om denne filmen, men jeg anbefaler egentlig bare alle å se den. Chris Walken spiller, som alltid, utrolig bra. Hver eneste replikk han sier viser at denne mannen er fortsatt sjefen.

 

 

Collateral

Rett og slett en merkelig film. Det var deler jeg digget, og deler jeg ikke digget. Det virket som de hadde problemer med å velge sjanger, så de slo sammen litt fra flere. Utifra reklamen fikk jeg inntrykket av at det skulle være en noenlunde alvorlig thriller, men når den var ferdig fikk jeg inntrykket av at jeg hadde sett en action-komedie-thriller, og det ble en feil blanding. Manuset var jo veldig bra, men den ble på en måte ikke seriøs nok til å være en thriller og for seriøs for en action-komedie ala Bad Boys.

Noe annet som irriterte var kamera, det hele virket som en IMAX eller Discovery dokumentar. Hvis HDTV er framtiden for filmer, gruer jeg meg.

Lenke til kommentar
Noe annet som irriterte var kamera, det hele virket som en IMAX eller Discovery dokumentar. Hvis HDTV er framtiden for filmer, gruer jeg meg.

Michael Mann er en stilbevisst kar, noe han absolutt beviser i Collateral. En fantastisk visuell nytelse, spør du meg.

Var jeg den eneste som irriterte meg over vekslingen mellom DV og film? Han sa selv at det var for å "fange natten bedre", men jeg fikk en seriøst amatør følelse av å se på filmen. Det funket i 28 Days Later..., men i denne filmen ble det for dokumentar-aktig.

Lenke til kommentar

så akkurat dawn of the dead jeg også. bra film, men syntes den kunne ha vært skummlere.

 

også så jeg dreamcatcher (eller hvordan det nå skrives), i går. Var en litt god ide, men det ble litt sånn at man måtte gjette seg til hva som skjedde, hvertfall på slutten. (mulig jeg gikk glipp av noe, siden jeg var litt trøtt :p )

Endret av andesam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...