Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Stalker falt ikke i smak her i gården, men Solaris skal uansett sees. Zerkalo var jo glimrende, så jeg hva han er god for.

 

Primer

Intelligent, enkelt og genialt konsept. Den er relativt vansklig å følge og jeg måtte se de siste 20 minuttene om igjen for å ta den. Stemningen er overaskende bra, og man blir klistret til sjermen gjennom hele filmen. Skikkelig bra og underholdene film.

 

9/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er film!

 

Tror faktisk dette er den aller første objektive anmeldelsen i denne tråden.

 

 

The Darjeeling Limited (2007)

 

Tok litt tid før jeg ble skikkelig komfortabel med denne, men når jeg først fikk sansen for den likte jeg den til gjengjeld kjempegodt. Kanskje det visuelt fineste jeg har sett fra Anderson, tross alt mye sterke farger her, og det hele er svært stylisert. Liker stilen til WA veldig godt, og her tar han det liksom helt ut med symmetrisk bildekompisjon og slow motion. Og masse Futura Bold. Ganske morsom også, men blekner kanskje litt i forhold til f.eks. The Royal Tenenbaums, som ikke bare fremkaller langt flere latterkuler, men også langt mindre sporadisk. Blir egentlig naturlig å sammenligne de to filmene, tematisk sett er jo dette nærmest The Royal Tenenbaums 2.

 

Det var et par ting som jeg spesielt hang meg opp i; scenen der de redder gutta i elven kommer litt unaturlig, der oppleves det som om filmen brutalt dreies inn på et nytt spor. Noe den jo blir. Enkelte ganger når det kjøres på med litt symbolikk (enten det er tvetydige replikker eller symbolske handlinger) føles den pinlig åpenbar, og faller litt flatt.

Men nåvel - bagateller. Tatt i betraktning at jeg egentlig ikke orket å tenke og bare hadde tenkt å drepe litt tid med denne filmen. Jeg ble veldig fenget av stemningen, og når filmen var ferdig lot jeg den kjøre rulleteksten ut. Følte ikke for å skru den av, rett og slett. Hvem kan vel avbryte midt i

uansett? Utover klarte filmen å engasjere meg følelsesmessig også, selv om den slett ikke gjorde det konstant.

 

Jeg hadde i alle fall en veldig hyggelig filmopplevelse, selv om det skurret litt her og der. Kommer definitivt til å se denne snart igjen, og kanskje den vokser litt ved et gjensyn.

Endret av athorb
Lenke til kommentar
Stalker falt ikke i smak her i gården, men Solaris skal uansett sees. Zerkalo var jo glimrende, så jeg hva han er god for.

 

Primer

Intelligent, enkelt og genialt konsept. Den er relativt vansklig å følge og jeg måtte se de siste 20 minuttene om igjen for å ta den. Stemningen er overaskende bra, og man blir klistret til sjermen gjennom hele filmen. Skikkelig bra og underholdene film.

 

9/10

Jeg har totally ikke tro på at du tok den.

Lenke til kommentar
Stalker falt ikke i smak her i gården, men Solaris skal uansett sees. Zerkalo var jo glimrende, så jeg hva han er god for.

 

Primer

Intelligent, enkelt og genialt konsept. Den er relativt vansklig å følge og jeg måtte se de siste 20 minuttene om igjen for å ta den. Stemningen er overaskende bra, og man blir klistret til sjermen gjennom hele filmen. Skikkelig bra og underholdene film.

 

9/10

Jeg har totally ikke tro på at du tok den.

 

Jeg er totally veldig enig med deg Dorian.

Lenke til kommentar

The Last Samurai (2003)

 

last_samurai.jpg

 

Kaptein Algren, spilt av Tom Cruise, blir hyret av japanske overherrer i deres kamp mot opprørere innad i landet sitt. Med sin erfaring fra amerikanernes kamp for å undertrykke og fordrive indianerne, starter han å ruste opp Japans militære styrker. Algrens overkommanderende krever en altfor rask marsj mot samuraiene; soldatene er ikke klare. I et slag hvor rebellene overlegent seirer og fanger kapteinen og bringer han tilbake til deres landsby. Her får Algren innsikt i samuraienes måte å leve på, deres enkle skikker og arbeidsoppgaver, og faller sakte, men sikkert for denne livsstilen. Japanernes ønske om å utradere motstandsbevegelser fortsetter, og lojaliteten til Algren skifter over til å ligge hos Katsumoto, samuraienes leder.

 

Filmen tar for seg et omfattende tema som inspirasjon, uten at det i stor grad er i fokus i filmens helhet og en holder seg unna detaljer fra historien. Fokuset ligger derimot i karakteren Algren og hans utvikling og sivilsasjonen han så forfenget av innretter seg etter. Han tilfører ikke noe nytt til filmverden, vi har sett dette utallige ganger før; en alkoholisert soldat med krigstraumer. Han havner innunder et nytt system med andre levesett. Det stemningsfylte rundt det hele er fantastisk, hvorav kudos blant annet må gå til Zwimmers musikalske talenter.

 

Typene i The Last Samurai er enkle og overfladiske, og det er lett å se hvor sympatien bør ligge hen. I krigsmøter mellom den moderniserte verden og de primitive stammene vekkes mange følelser hos seeeren. Personlig mener jeg at det er noe eget over byeskyting og sverdbruk, en x-faktor som gjør at det alrdi slår feil i filmsammenheng ihvertfall. Heltemotet som samuraiene har, den manglende frykten for å dø er så drivende og rørende på samme tid.

 

Alt i alt mangler filmen kompleksitet, men vinner mye på særdeles godt skuespill av den mye undervurderte Tom Cruise og de japanske innslagene i skuespillerstaben. Når jeg tenker meg om er The Last Samurai en veldig oppskriftmessig film, men den er så vakker og godt gjennomført at du glemmer det underveis i filmen...

 

8/10

Lenke til kommentar
Jeg har totally ikke tro på at du tok den.

Jeg prøver...

 

 

Aaron og Abe har funnet en måte å dra tilbake i tid på, men de oppdager fort at dette ikke var så lurt da de stadig må unngå dobbeltgjengerene sine.

 

Senere reiser Aaron og Abe på en fest. På denne festen kommer det inn en galning med hagle, men heldigvis blir ingen skadet. Etter festen tabber Aaron seg ut. Han svarer på telefonen sin og snakker med kona(?) som egentlig er en dag tilbake i tid. Dette setter igang en kjedereaksjon og ting endrer seg. Med det mener jeg at ting som egentlig hadde sjedd igår blir endret og dermed blir ting påvirket av den endringen igjenn and so on.

 

Det som er cluet er at de dobbeltgjengerene som lever "igår", enda ikke har vert på denne dramatiske festen. Siden ting har endret seg i fortiden sjønner Abe og Aaron at festen kansje ikke ender som den gjorde igår. Det kunne i verstefall ende med at flere blir drept av mannen med hagla. Da bestemmer de seg for å reise tilbake i tid, kidnappe dobbeltgjengerene sine og ta plassen deres på festen. De sørget med andre ord for at festen gikk som den gjorde igår og at alle kom uskadet fra det.

 

Etter denne konflikten har de fortsatt ett problem. Dobbelgjnerne er fortsatt fanget og fortiden er helt endret for dem selv. Aaron forstår at de er fanget i en ond sirkel og reiser vekk fra dobbeltgjengeren sin for alltid, mens Abe blir igjenn for å hindre dobbeltgjengerene i å lage en ny maskin.

 

 

Det var litt vansklig og forklare, men håper du forstår :)

Lenke til kommentar

Dværgen (1973)

 

Ha ha, hva kan man si om noe slikt? Bare for kjenner som liker exploitation, dette er noe av det mest psyke jeg har sett på aldri så lenge. Greide ikke ta øynene vekk fra denne morbide filmen, en grotesk infantil potpurri. Den fysiske/ psykiske abnormaliteten går i gjennom hele filmen i de meget forvridde seksuelle scenene, snakk om mye frustrasjon som verker ut her.

 

Filmen er ikke typisk exploitation som bare kjører på med sjokk, den har et underliggende aspekt innen psykologien når det kommer til dverger og uutviklet seksuelle lyster som blir trigget. Denne dvergen har forlagt sin seksualitet, han er mer en voyeur, noe som gjør hele denne seansen som videotitter til tider svært morsom.

 

Preget av lavt budsjett, men jeg gir den en solid 8/ 10 :!:

Lenke til kommentar

Blir litt 80-tallsfilm fremover. Først ut er:

L'homme qui Plantait des Arbes (1987, Back)

Back11.gif

Frédéric Backs L'homme qui Plantait des Arbres er en animert kortfilm basert på Jean Gionos fortelling som går under samme tittel. Vi blir servert en særdeles intressant fortelling om en mann som skaper liv gjennom å plante trær i ingenmannsland i Frankrike.

 

Den originale animasjonen i denne filmen er uhyre fascinerende, og er med på å gi den et vakkert særpreg. Narrasjonen fungerer også ypperlig. L'homme qui Plantait des Arbres er med sin optimisme og livsglede en nytelse fra start til slutt. Back klarer å levere en tankevekker som er både rørende og inspirerende. Jeg er imponert!

84%

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

The Patriot

 

Nå gjør jeg noe rart noe, jeg så filmen og skal nå prøve å anmelde filmen uten å tenke på de mange og enrome feilene.

 

Som SS britiske soldater

Feil uniformer og klær

Feil dialekt.

Feil bruk av militære ord.

Total feil fremvising av hvordan slagene ble utført

Tydlig anti engelske følelser.

Super nøyaktige musketter.

Hvitvasking av slaveri

Ok nå er det ute av systemet.

 

Historien er over gjennomsnittet, den er ikke like følelses ladd som Braveheart, og det føles egentlig som at de ville lage braveheart 2 men satt i usa for å trekke flere amerikanere til kinoen. Dette gir en litt dårlig bismak, historien ville føles bedre ut om man ikke allerde hadde sett braveheart.

Men får aldrig den helt store tilknytingene til karakterne og man driter derfor litt i det når de dør.

Filmen har en god lengde uten at den føles spesilet lang ut.

Det er en liten dødperiode ca. 3/5 ut i filmen men man overlever det.

Det tekniske er godt nok, lydene er sånn passe, man merker at det er litt hollywood over lydene, flere lyder kjenner man igjen og virker som er litt "stock" lyd de bare hadde på mixeren.

Skyte lydene er effektive om ikke spesielt realistiske, Alamo fra 04 gjør skytelydene mye bedre.

Slag senene er gode nok teknisk, det er ikke noe serlig CGI i filmen, men de har brukt enn sånn fordoblings sak for å legge til flere soldater og fylle skjermen. Det funker greit og jeg tviler på at ekte CGI ville vært noe bedre når filmen er fra 2000, I dag ville man nok kunne gjort det bedre med CGI.

Filmen spillr også litt på sjokk faktoren, mye blod og vold ofte til overdrevede for å slå det hele hjem, samme som i braveheart egentlig.

Det man taper mest på i filmen er at karaktrene er rett og slett ikke spesielt troverdige og kjedelige, både på engelsk og amrikansk side. Mel gjør en av sine dårligere roller, litt rart da han spilte nesten samme type rolle i braveheart, kanskje han var lei, hvem vet.

Første guttungen som dør i filmen var iriternede vi snakker Short Round iriterende og man er egentlig lad han døde så tidlig i filmen.

Når sønn nr. 2 dør er det litt sånn, ah come on, man tar litt vel mye i, for å vise hvor mye dritt Mel må gå gjennom og hvor mye han må offre. De kunne hold tilbake litt mot slutten syns jeg. Var litt unødvendig.

 

Teknisk en fin film, men mangler en del i det emosjonelle og i karakterer.

 

7/10

Lenke til kommentar
Jeg har totally ikke tro på at du tok den.

Jeg prøver...

 

 

Aaron og Abe har funnet en måte å dra tilbake i tid på, men de oppdager fort at dette ikke var så lurt da de stadig må unngå dobbeltgjengerene sine.

 

Senere reiser Aaron og Abe på en fest. På denne festen kommer det inn en galning med hagle, men heldigvis blir ingen skadet. Etter festen tabber Aaron seg ut. Han svarer på telefonen sin og snakker med kona(?) som egentlig er en dag tilbake i tid. Dette setter igang en kjedereaksjon og ting endrer seg. Med det mener jeg at ting som egentlig hadde sjedd igår blir endret og dermed blir ting påvirket av den endringen igjenn and so on.

 

Det som er cluet er at de dobbeltgjengerene som lever "igår", enda ikke har vert på denne dramatiske festen. Siden ting har endret seg i fortiden sjønner Abe og Aaron at festen kansje ikke ender som den gjorde igår. Det kunne i verstefall ende med at flere blir drept av mannen med hagla. Da bestemmer de seg for å reise tilbake i tid, kidnappe dobbeltgjengerene sine og ta plassen deres på festen. De sørget med andre ord for at festen gikk som den gjorde igår og at alle kom uskadet fra det.

 

Etter denne konflikten har de fortsatt ett problem. Dobbelgjnerne er fortsatt fanget og fortiden er helt endret for dem selv. Aaron forstår at de er fanget i en ond sirkel og reiser vekk fra dobbeltgjengeren sin for alltid, mens Abe blir igjenn for å hindre dobbeltgjengerene i å lage en ny maskin.

 

 

Det var litt vansklig og forklare, men håper du forstår :)

Litt samme greia som

The butterfly effect, da?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...