Gå til innhold

Slå sammen partisjoner....

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått meg ny maskin og skal ordne partisjonene mine. Harddiskene mine er en på 37.5, en på 120 og en på 160 GB.

På harddisken på 37.5 har jeg installert windows, og dette skal være min systemdisk. Harddisken på 160 er partisjonert i

3, e:, f: og g:. Harddisken på 120 er også partisjonert i 3, H:, i: og j:. Jeg vil slå sammen de tre partisjonene på hver av

harddiskene til en partisjon, slik at jeg i alt får 3 partisjoner. De tre partisjonene skal være systemdisken,

160GB-disken og 120GB disken. Hvordan slår jeg sammen partisjonene?

Jeg har lagret diverse på alle partisjonene, og når jeg skal slå sammen 120GB's-disken flytter jeg filene over på 160GB's-disken

og omvendt. Litt vanskelig å forstå kanskje, men på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan slår jeg sammen partisjonene?

Du kan overføre all data til den ene harddisken og slette alle partisjonene på den andre. Deretter oppretter du en ny partisjon, som i ditt tilfelle skal bruke hele harddisken. Når du har gjort dette overfører du all data tilbake til den første disken. F.eks. 120Gb harddisken, og sletter alle partisjonene på den andre disken. Og så gjør du som du gjorde med den første disken, dvs oppretter en partisjon som bruker hele diskplassen på 160Gb harddisken.

Du kan sikkert bruke Partition Magic, men det funker like greit med Disk Managment, som er et program er integrert i Windows.

Det er bare å høyreklikke på min datamaskin og velg behandle (eller kjør > compmgmt.msc). Litt nede på lista skal det stå "Disc Managment" dersom du har engelsk versjon av Windows (husker ikke hva det er på norsk).

Så gjør du som du selv sa, overfører data til den disken du IKKE skal formatere, og gjør som beskrevet ovenfor.

PS! Det finnes sikkert andre måter å gjøre det på, men den måten jeg har beskrevet er en mulighet i allefall.

Edit: Litt omformulering.

Endret av SilentDrive
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...