aklla Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Windows XP bygger ikke på dos. Ledetekst er en "dos-emulator".Eks. Windows 3.11 er ikke et operativ system. Bare et "grafisk-skall" til dos. Windows 95 var den første "selvstendige" Nå tuller du vel fælt... Selv om 3.11 bare var et skall til DOS, så er det fremdeles et operativsystem, også DOS er jo et operativsystem. Og var ikke 95 og 98 også slike "skall" til DOS? Trodde bare det var de NT-baserte OS'ene som var 'selvstendige'. 95 og 98 er også slike "skall" ja, windows 2000 var det første windows som ikke byggde på dos, alt fra 98 og ned bygger på dos, dos var i bunnen på alt den gjorde... prøvde den " shutdown -m \\host -s " her, den funket uten problemer, men sikkert pga av at jeg er administrator her da... du kan jo lage .bat filer som kjøres i cmd, kan sikkert gjøre noe morro med dem... Endret 12. august 2004 av aklla Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Viss du er på lan.. Kan det være litt morro å gjøre dette: Sjekk først hvilke datamaskiner er i nettverket: net view Så kan du teste å skrive: shutdown -m \\datamaskinnavn -s Tok en Net view. Fikk frem 2 maskiner (Det er 2 maskiner på nettverket her): //CHRIS Christopher Talgø <-- Min PC //OET Stua <-- Den andre Jeg prøvde følgende: Shutdown -m \\OET -s Shutdown -m \\Stua -s Men fikk på begge at nettverksbanen ikke ble funnet. Hvorfor? "Ping OET" funker "net send OET Hei" funker ikke "net send * Hei" funker Noen kommentar? PS: Beklager at jeg åpner gammel tråd, men tenkte at mitt spm passet her. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 prøv med bare "shutdown -m \\maskin navn" hvis du ikke før det til å funke og du er desperat etter å slå av maskinen kan du bruke "shutdown -i". velg "legg till" øverst. skriv inn navnet på maskinen du skal slå av, og velg avslutt (default) og om du vil vise en advarsel om at maskinen skal slås av.. ps. shutdown kommandoet er også veldig morsomt å bruke på nettverk med dårlig sikkerhet or/eller IKT ansvarlig.. fks på skolen eller jobben... Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Katalogtjenesten er ikke tilgjengelig akkurat nå kommer opp om jeg velger bla igjennom istedet for legg til i vinduet som kommer opp på "-i" Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 huh... skal stå legg til to knapper over bla gjennom... Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Det gjør det, der har jeg prøvd å skrevet OET Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Windows XP bygger ikke på dos. Ledetekst er en "dos-emulator".Eks. Windows 3.11 er ikke et operativ system. Bare et "grafisk-skall" til dos. Windows 95 var den første "selvstendige" Nå tuller du vel fælt... Selv om 3.11 bare var et skall til DOS, så er det fremdeles et operativsystem, også DOS er jo et operativsystem. Og var ikke 95 og 98 også slike "skall" til DOS? Trodde bare det var de NT-baserte OS'ene som var 'selvstendige'. 95 og 98 er også slike "skall" ja, windows 2000 var det første windows som ikke byggde på dos, alt fra 98 og ned bygger på dos, dos var i bunnen på alt den gjorde... prøvde den " shutdown -m \\host -s " her, den funket uten problemer, men sikkert pga av at jeg er administrator her da... du kan jo lage .bat filer som kjøres i cmd, kan sikkert gjøre noe morro med dem... NEI NEI NEI!! Windows 2000 var IKKE første windows som ikke bygde på DOS, dette burde du strengt tatt vite, da Windows 2000 er windows NT 5.0, Windows XP er Windows NT 5.1 før det hadde du altså Windows NT 1, 2 og 3, som var en forandring av Microsoft/IBM sitt operativsystem som fortsatt går under navnet OS/2. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 jeg er ganske sikker på at windows NT (ja.. det er et os..) var først usten dos.. har første NT instalert på en pc... Lenke til kommentar
thlangva Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Viss du er på lan.. Kan det være litt morro å gjøre dette: Sjekk først hvilke datamaskiner er i nettverket: net view Så kan du teste å skrive: shutdown -m \\datamaskinnavn -s Dette funker ikke på alle datamaskiner. På de fleste pc'ene kommer det Ingen Tilgang. Men en eller annen n00b på lan'et skal det da funke på Veldig morro hehe Edit: Glemte å sette -s på slutten.. Eller's funker det ikke.. hva gjor man får og få net view skriver men bare inn net view i cmd eller? Lenke til kommentar
willemo Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Hallo, Er det mulig via ledetekst, å lese ett word dokument som det er passord på? Jeg er meget takknemlig for alle svar Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Det kommer an på hva du mener med "lese". Word-formatet er ikke spesielt leselig i råtekst. Du har sannsynligvis større sjanse for resultat om du bruker et formatkonverteringsprogram e.l. Det er forresten ikke spesielt lurt å åpne port 139. NetBIOS har sin andel av sikkerhetshull, og har dessuten "sin del av kaken" på incidents.org. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Gi NetBIOS litt albuerom her, det er virkelig gamle saker! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå