Gå til innhold

win98 & NTFS

Anbefalte innlegg

Dama har en CINET p3-600 128mb ram.

Nå er hd'en på 20gb delt i to, 2x10gb. begge ntfs systemer.

Først (mange år siden) var det win98 på den, men vi installerte win2k, men noen konflikter oppstod, og fikk tettet noen sikkerhetshull i det, så vi la inn winxp.

Men det går rett å slett for sent til å bruke, så vi vurderer å legge inn win98 igjen, for å få litt _fart_ på sakene..

Fatter'n har en p3-500mhz (512mb ram) med win98, og det går fint, så vi vurderer å gjøre det samme her. Men vi vil ikke miste alt på d:, siden win98 kjører FAT.

Har hørt at det er mulig å kjøre winxp-cd til å boote med, formatere med den slik at c: blir til FAT32. Så avbryte, og siden installere win98se. Ved å installere noen win98 updates eller noe slikt, vil win98 klare å lese NTFS.

Jeg er redd for at partisjonene forsvinner/blir ødelagt vist jeg gjør dette, derfor spør jeg først :)

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, det kan hende at dette funker: ta å legger alt du trenger over på C: dvs. Windows partisjonen. så formaterer du D: partisjonen i filsystem FAT32, og flytter filene tilbake til D: partisjonen igjen, så installerer Windows 98 og alt skal være opp å gå.

Lenke til kommentar

sim: ikke fra NTFS til FAT/FAT32. da må den formateres, eller den formateres samtidig. det er bare hvis du skal konvertere fra FAT/FAT32 til NTFS at du ikke trenger å formatere.

joda, mer ram hadde gjort nytten det ja. forøvrig funker XP greit på min laptopp og den har 128 MB ram, og 800 MHZ.

Lenke til kommentar
sim: ikke fra NTFS til FAT/FAT32. da må den formateres, eller den formateres samtidig. det er bare hvis du skal konvertere fra FAT/FAT32 til NTFS at du ikke trenger å formatere.

Ehm. LES HVA JEG SKRIVER DA! Tutling :)

Jeg skrev at endre filsystem eller formatere ikke ville påvirke ANDRE partisjoner.

Lenke til kommentar

Som noen her nevnte, så er det fullt mulig å konvertere NTFS -> FAT32 og motsatt, ved hjelp av Partition Magic. Ikkeno behov for formattering.

Jeg har selv gjort det mange ganger, både fra F32->NTFS og andre veien, uten noe som helst problemer.

Jeg er ikke sikker på om det finnes flere programmer som støtter konvertering fra NTFS->FAT32 uten formattering, men det skulle jo nesten være rart hvis det ikke gjorde det :)

Lenke til kommentar

har konvertert fra FAT32 til NTFS jeg også, men jeg fikk trøbbel når jeg skulle gjøre det motsatte. da måtte jeg formatere partisjonen først. men dette begynner å bli en stund siden. har aldri prøvd det etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...