Smidt Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 (endret) EDIT: forandrer topic, og vips nytt spørsmål: hvordan lister jeg alle tabeller i en database? første spørsmål. jeg har knotet sammen følgende kode for å opprette en tabell i en database. det jeg vil er at man med skjemaet over kan bestemme navnet på tabellen, men det fungerer ikke helt, dvs navnet på tabellen blir hele tiden $dbname. noen som kan hjelp meg med å finne feilen ? name of the db: <form method="post" action="<?php "$PHP_SELF" ?>"> <input type="text" name="dbname"><input name="" type="submit"> </form> <?php include "dbconnect.php"; $dbname=$_POST["dbname"]; $sql = 'CREATE TABLE `$dbname` ( `title` VARCHAR( 32 ) NOT NULL , `teaser` TINYTEXT NOT NULL , `fulltext` LONGTEXT NOT NULL , `author` VARCHAR( 32 ) NOT NULL , `id` INT( 10 ) NOT NULL AUTO_INCREMENT , PRIMARY KEY ( `id` ) )'; echo 'Creating table: \'$dbname\'....'; mysql_query( $sql, $connection ); ?> Endret 17. juli 2004 av Smidt Lenke til kommentar
???????? Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 (endret) Du kan ikke bruke ' for de "pakker" ikke ut variablene. F.eks.: $var = "Hei"; echo '$var'; // output: $var echo "$var"; // output: Hei Endret 17. juli 2004 av ???????? Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 17. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2004 (endret) jeg prøvde å forandre $sql = 'CREATE TABLE '$dbname' til : $sql = 'CREATE TABLE \"$dbname\" men da blir det ikke lagt til noe som helst i databasen Endret 17. juli 2004 av Smidt Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 Du må bruke $sql = "CREATE TABLE `$dbname` ( `title` VARCHAR( 32 ) NOT NULL , `teaser` TINYTEXT NOT NULL , `fulltext` LONGTEXT NOT NULL , `author` VARCHAR( 32 ) NOT NULL , `id` INT( 10 ) NOT NULL AUTO_INCREMENT , PRIMARY KEY ( `id` ) )" Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 17. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2004 (endret) herlig!! hadde prøvd alle variasjoner utenom den edit: nytt spørsmål: hvordan lister jeg alle tabeller i en database? edit2: fant ut av det <?php include "dbconnect.php"; $result = mysql_list_tables($dbase); if (!$result) { echo "DB Error, could not list tables\n"; echo 'MySQL Error: ' . mysql_error(); exit; } while ($row = mysql_fetch_row($result)) { echo " $row[0]\n<br>"; } mysql_free_result($result); ?> lister alle tabeller i en database Endret 17. juli 2004 av Smidt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå