Gå til innhold

Hva er disse grensesnittene?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe nytt HK, HD og CD-brenner..

Hovedkortet støtter:

DMA/ATA-100 (Ultra) - 40 pin IDC

Serial ATA-150 - 7-pin seriell ATA

DMA/ATA-133 (Ultra) Fast Drives - 40 pin IDC

Hva er forskjellen, fordeler og ulemper? Hva burde jeg velge å kjøpe til?

Noen som kan gi meg en komplett hk guide som forklarer dette pluss annet vissvass som står? f.eks. firewire, IEEE, TOS..........

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DMA/ATA100 er vanlige IDE-diskporter og du skal da ha disker som er av grensesnittet IDE. De kalles også PATA eller ATA100 eller DMA. Max overføringshastighet er 100Mbit/s. ATA-133 er akkurat samme greia, bare litt raskere. Store tykke kabler på begge to.

SATA har *mye* tynnere kabler, kobles til på egne steder på hovedkortet, har en ny type strømkontakt (Selv om du på flere kan bruke den gamle molexkontakten som du bruker til CDROM og HDD i dag) o en overføringshastighet på 150Mbit/s. I tillegg kan de settes opp i RAID som enten vil gi raskere overføringshastighet og/eller bedre sikkerhet via backups.

SATA koster også en 5-10% mer enn IDE-diskene. NB: Selve harddiskens max overføringshastighet i dag er vel ca 80Mbit/s så det spørs jo hvor mye du faktisk trenger SATA pga hastighetspotensialet det gir. Men flatere kabler er alltid bra. Jeg har også aldri hørt om noenm som har brukt IDE-disker (Det som var et annet navn for ATA-disker) til RAID, så jeg vet ikke om det er mulig engang.

For mer slike begreper, sjekk ut:

http://hardware.no/art.php?artikkelid=3025&side=3

http://hw.no/guider/ord03/index.html

Og ja, designet er ikke helt på plass på den siste der :)

Edit: Firewire er forresten en overføringsteknolgi for eksterne hasrddisker, videokameraer og lignende. Konkurrerer mot USB2.0 som vanligvis blir brukt på det samme, men hovedsakelig tastatur/mus og annet slik. Firewire er raskere ;)

Endret av Blib
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...