Kozesmurf Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Det er ikke vanskelig å få det tett, og som oftest når det kommer lekasjer overlever utstyret. Selv opplevde jeg at vanntanken falt i flere biter, og da lå invertere til katoder og bunnen av hovedkortet under vann. Begge deler fungerte like fint, pcen stoppa ikke engang. Har også sølt vann utallige ganger på skjermkortet mitt og siden jeg ikke er så glad i det kortet, driter jeg i det hver gang og starter maskinen med vått kort. Ingen problem Bruker vann som har rent fra varmepumpa og acfluid. vannvittig heldig du.. hehe -eg har starta opp med en liten skvett på skjermkort (en dråpe eller 2.) fikk masse graut på skjermen som eg aldri klarte å fikse opp igjen. -SCSI HD'en min tok også kvelden etter at det var kommet en liten dråpe ned på. Asta Lavista Beiby det varte jekla kjibt ja Lenke til kommentar
teq Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Bruker vann som har rent fra varmepumpa og acfluid. Eh... Fra varmepumpa? Altså, en slik varmepumpe som brukes til å varme opp hus med? Håper det er ren luft der du bor da, hvis ikke så har jeg heller ville brukt springvann. Husk at kondensvann vil ta med seg urenhetene i luftfuktigheten som kondenseres. Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 (endret) Noe jeg syntes man skal nevne med ett sikkert system er at man må bruke sterilisert vann.. batterivann.. Og 8-12% frostveske, for å hindre alge vekster.. jo mer man har oppi vannet jo større er sjansen for at noe skal ryke hvis det skulle være lekasje.. som de fleste her sier er det helt sikkert med vannkjøling, men personlig sleit jeg litt i starten med få det tett.. med litt rørlegger teip ordner det meste seg Det man må komme på før man blander i frostveske er at det er flere pumper på markedet som ikke liker alkohol og mange opplever at gummipakninger og slikt fortæres og blir sprøe av alkohol. Så vil man ødelegge sitt utstyr så versegod, kjøper det tilsettningstoffet som produsenten anbefaler, dette for optimal funkjon. Bare for å nevne det, så inneholder ikke frostvæske (Etylenglykol) alkohol, og er således trygt å bruke i et vannkjølings-system. Med en antenningstemperatur på ca 410 gr, så sier det litt om etanolinnholdet. Man må forøvrig ikke bruke for mye, da viskositeten øker og kjøleegenskapene blir redusert samt at vannet vil gå tregere rundt i systemet. Glykol er jo bestående av alkohol leg merke til punkt 11 der går det frem at gummi ikke liker kjøleveske. Endret 23. juli 2004 av teknikeren Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 (endret) Glykol er jo bestående av alkohol leg merke til punkt 11 der går det frem at gummi ikke liker kjøleveske. Du har vel ikke tenkt på de utallige gummi pakningene som er i bilmotorer vel? Gummi slanger, gummi pakninger av ymse størrelse.. og i tillegg brukes der en mye sterkere blanding enn i ett vannkjølingssystem.. Som regel 50/50 Endret 23. juli 2004 av Stig-Arne Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Tenkte netopp på en gummi slange i min gammle rekord som morknet opp og sørget for at jeg kjørte motoren veldig varm en sommer dag . Det stemmer det du sier, allt dette kommer an på hvilken gummi som brukes. Vet ikke om de forskjellige gummi typene og pvc osv som brukes men viste at det terer på og det er ikke bra. Men jeg skal jo ikke se bort ifra at jeg tar feil. Lenke til kommentar
flashcrw Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 ok, hvis man skal ty til flisespikkeri så inneholder glykol en form for alkoholer. Men det er ikke den samme typen som man finner i vanlig sprit, som således har en evne til å antenne eller tørke ut overflatene den kommer i kontakt med. Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 ok, hvis man skal ty til flisespikkeri så inneholder glykol en form for alkoholer. Men det er ikke den samme typen som man finner i vanlig sprit, som således har en evne til å antenne eller tørke ut overflatene den kommer i kontakt med. Inneholder en form for alkohol? Glykol ER vel alkohol? Finst flere typer enn etanol vet du Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Tenkte netopp på en gummi slange i min gammle rekord som morknet opp og sørget for at jeg kjørte motoren veldig varm en sommer dag . Det stemmer det du sier, allt dette kommer an på hvilken gummi som brukes. Vet ikke om de forskjellige gummi typene og pvc osv som brukes men viste at det terer på og det er ikke bra. Men jeg skal jo ikke se bort ifra at jeg tar feil. At slangene er morkne i en gammel bil er ikke uvanlig.. Slanger har ikke uendelig levetid... Men at frostvesken har en innvirkning, ja det er jeg enig i. Men at det er hovedårsaken, neppe. For man trenger ikke en så sterkt konsentrasjon av frostveske og vann for å unngå algene. Lenke til kommentar
flashcrw Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 ok, hvis man skal ty til flisespikkeri så inneholder glykol en form for alkoholer. Men det er ikke den samme typen som man finner i vanlig sprit, som således har en evne til å antenne eller tørke ut overflatene den kommer i kontakt med. Inneholder en form for alkohol? Glykol ER vel alkohol? Finst flere typer enn etanol vet du Som jeg sa, hvis man skal ty til flisespikkeri..... osv. Her er det snakk om glykol er skadelig å bruke i et vannkjølingssystem ikke sant? Hvis glykol hadde innehold den alkoholtypen (etanol) som de fleste kjenner til, ville det ha vært mang en bil og vannkjølt pc som hadde gått i lufta. Som nevnt tidligere har glykol en antenningstemperatur på ca 410 gr (jmfr. statoil faktablad). Glykol inneholder ikke alkoholer og korrosjonsbeskyttende midler som er nevneverdig skadelig for bruk i biler eller vannkjølte pc'er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå