Gå til innhold

Oppgradere PC...

Anbefalte innlegg

Hey!

Jeg har en PC som jeg synes mangler en god del av hva den burde ha, og søker tips om hva som burde oppdateres først, eventuelt navn på nytt hovedkort f.eks. som blir anbefalt.. Osv.

Hva PC'en har foreløpig:

ATI Technologies Inc. 3D Rage Pro Agp 2x (jeg vet.. skam meg!)

Soundblaster 16

3Com Etherlink ||| Isa

Pioneer DVD-106

HP Cd Writer+ 9300

Ca. 30 GB IBM-DTLA-307030 Harddisk

x86 Family 6 Model 7 Stepping Genuine Intel 600 Mhz

128 mb SDram

Hovedkort: VIA Technologies, Inc. VT82C692BX

Skjerm: Samsung SyncMaster 750S

Det er en god del jeg ikke er helt sikker på....

Men hovedkort, ram, grafikkort, harddisk, og kanskje lydkort er noen ting jeg må skaffe meg nytt.(Burde jeg skaffe meg ny prossessor?. Eller legge til (er ikke noe vits i å kaste den gamle harddisken).

Noen tips over hva jeg burde velge?

Prisen til sammens burde helst ikke gå over 7000,-

Forresten: Noen tips til høytallere? De jeg har nå er Labtec CS-550 fra 1991.. ville ikke si at de yter sykt mye lengre.. *le* :o)

Joachim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-23 15:19, The_Lobster skrev:

Hey!

Jeg har en PC som jeg synes mangler en god del av hva den burde ha, og søker tips om hva som burde oppdateres først, eventuelt navn på nytt hovedkort f.eks. som blir anbefalt.. Osv.

Hva PC'en har foreløpig:

ATI Technologies Inc. 3D Rage Pro Agp 2x (jeg vet.. skam meg!)

Soundblaster 16

3Com Etherlink ||| Isa

Pioneer DVD-106

HP Cd Writer+ 9300

Ca. 30 GB IBM-DTLA-307030 Harddisk

x86 Family 6 Model 7 Stepping Genuine Intel 600 Mhz

128 mb SDram

Hovedkort: VIA Technologies, Inc. VT82C692BX

Skjerm: Samsung SyncMaster 750S

Det er en god del jeg ikke er helt sikker på....

Men hovedkort, ram, grafikkort, harddisk, og kanskje lydkort er noen ting jeg må skaffe meg nytt.(Burde jeg skaffe meg ny prossessor?. Eller legge til (er ikke noe vits i å kaste den gamle harddisken).

Noen tips over hva jeg burde velge?

Prisen til sammens burde helst ikke gå over 7000,-

Forresten: Noen tips til høytallere? De jeg har nå er Labtec CS-550 fra 1991.. ville ikke si at de yter sykt mye lengre.. *le*
:eek:
)

Joachim

Cpu holder vel ennå, ram er en god ting å skaffe masse av, skjermkort, og lydkort.

Ser du har en 7200 hd 30 gb holder ennå, men fint å ha mer

Hentet fra komplett.no :

Western Digital Caviar 60GB IDE 7200RPM

- ATA/100 harddisk 2MB cache WD600BB 100+ 1,249,-

TwinMOS SDRAM PC133 256MB 7ns CL2

- Minne 168-P 3.3V (2-2-2) 10-19 694,-

Gainward AGP GeForce3 Ti/460TV 64MB 3,8n

- Titanium200,"Golden Sample"TV/DVI Retail () 1 2,585

Creative Soundblaster Audigy Player

- Lydkort PCI med Firewire, Bulk 1000+ 735,-

Sum= 5263

Sleng på litt mer ram..alltid godt og ha.¨

Jeg vet ikke om du bruker PC133 ram, men siden PC133 er bakoverkompatibel så gå for det.

Lenke til kommentar

Synes du skal oppgradere hele systemet: HK, CPU, RAM, Skjermkort. Harddisk holder ennå, for mitt bruk ihvertfall, det gjør jo ikke noe å rydde opp litt på disken en gang iblant. :smile:

Bruker du kun pc'en til kontorarbeid, så er det vel ikke så mye som er nødvendig å oppgradere enda, men det er ikke lenge før 600 MHz'en ikke holder så godt lenger.

Hvis du bruker pc'en til kontorarbeid, spilling, grafikk o.l. så kunn dette funket greit:

Intel NW prosessor eller en kraftig AMD: 1400-2000,-

Godt hovedkort: 1500-2000,-.

RAM, DDR eller RDRAM (RD kun til P4): 1000,-

Skjermkort f.eks. ATI Radeon 8500LE eller et MX kort hvis du bare bruker den til kontorarbeid o.l.: 1200-2000,-

Det avhenger av hva du skal bruke pc'en til, men dette oppsettet funker vel for de fleste.

Innimellom det der kan du få råd til et lydkort, men SB 16 er fortsatt greit for folk som meg, men jeg vet ikke hvor mye du bruker lyd. PC'en kommer vel kanskje på en 7000 med mange kvalitetsprodukter. Angående valget mellom AMD og Intel, så er det smak og behag, men personlig ville jeg gått for Intel, ikke noe å diskutere en gang. Intel er best! (håper ikke dette bringer fram en stor diskusjon.) :grin:

Lenke til kommentar

Så det er ingen vits i å gå for:

Asus P4T-E i850chipset

og

Rambus 256 (eller mer) RDram?

Vill jeg få noen større ytelse da? Og vil grafikkortet yte 2 ganger så mye når Hovedkortet støtter Agp 4x enn når det bare har agp 2x?

Takk for svar! :o)

Joachim

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å gå for:

Asus P4T-E i850

P4 1.6 Ghz Boxed (personlig liker jeg også Intel... pluss at de er enklere å overklokke,.. amd prossessorene er nesten klokka fra før av...)

ATI Radeon 8500 (hva er forskjellen med "LE" versjonen?)

WDC 40/60 Gb harddisk

256 mb Rambus RDRam

:o)

Høres det bra ut? Vil det virke bra på 3D spill og 3D modellerings/animerings programmer som 3D SDMax og Maya? (kommer ikke å bruke den så mye på 3D programmer,.. men allikevel)

:o)

Joachim

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-23 16:47, The_Lobster skrev:

Jeg har lyst til å gå for:

Asus P4T-E i850

P4 1.6 Ghz Boxed (personlig liker jeg også Intel... pluss at de er enklere å overklokke,.. amd prossessorene er nesten klokka fra før av...)

ATI Radeon 8500 (hva er forskjellen med "LE" versjonen?)

WDC 40/60 Gb harddisk

256 mb Rambus RDRam

)

Høres det bra ut? Vil det virke bra på 3D spill og 3D modellerings/animerings programmer som 3D SDMax og Maya? (kommer ikke å bruke den så mye på 3D programmer,.. men allikevel)

)

Joachim

Jepp. Den vil funke veldig bra i spill og 3D modellerings programmer. PC'en vil være ganske "konge" nå i begynnelsen. :grin:

Forskjellen på Radeon 8500 og LE versjonen er jeg ikke helt sikker på, me jeg tror klokkefrekvensen på GPU/RAM er litt høyere i LE. Den er ihvertfall bedre. :smile:

Iføge min mening kommer du til å få en veldig god PC, men husk å kjøp kvalitetsprodukter ikke bare det "billigste".

Lykke til Joachim! :razz:

Lenke til kommentar

du lurte på om:

Og vil grafikkortet yte 2 ganger så mye når Hovedkortet støtter Agp 4x enn når det bare har agp 2x?

på det spørsmålet er svaret nei, agp-porten kan stilles inn på 4x, men det er kortet som bestemmer hastigheten (2x)

om du skal oppgradere hk, så må du også skaffe deg et nytt nettverkskort. det er lenge siden isa ble fjernet fra hk'ene. og bra var det!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...