Zorro Skrevet 19. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2004 (endret) Har liten peil på programmering, men en treger ikke annet enn en datakabel for at mobilen skal kommunisere med PCn. Jeg prøvde dette for et par år siden med min Nokia 5110 og da kunne jeg fint lese og sende tekstmeldinger med Hyper Terminal. Forsøkte det samme nå nettopp med min Siemens MC60. Fant en AT kommandoliste for Siemens S25 (Ofte er de fleste AT kommandoer de samme for de fleste telefoner) og så startet jeg opp Hyper Terminal (Jeg har en USBkabel som går som Com 5 og valgte den i innstillingene til HT og valgte 9600baud.) Skrev så inn AT+CMGL=4 i HT. Da ble alle lagrede SMSer listet opp. Skjønte ikke stort, men det ser ut som Hexkode for meg. Det skullle nok gå greit å tolke det på et vis for en som skjønner seg på slikt. Heldigvis går det å lese uleste innmeldinger også. Og det ville vel vært det som måtte bli aktuelt i et slikt prosjekt. En kan også sende SMS gjennom HT med datakabel også. For å lese uleste innkommende meldinger kan en sende følgende kommando AT+CMGL=0 Da kommer følgende opp i HT: +CMGL: 17,0,,74 06917409001200040A91747930384900004070910211648040D6321D945EAFCB20B4BDDC0691EBA0 B93BBC5E97E5A07699EC72B9404539280D0AB3D9659039CC6683E00F90BD9C06A1D5E536C8FD70B9 5C OK Kanskje dette er noe for kodeguruer og kanskje dette blir litt utenfor temaet i akurat dette forumet? Endret 19. juli 2004 av Zorro Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 http://www.riccibitti.com/tinyplanet/tiny_intro.htm Trenger ikke finne opp hjulet på nytt osv =) Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 http://www.riccibitti.com/tinyplanet/tiny_intro.htm Trenger ikke finne opp hjulet på nytt osv =) Det er ganske frusterende at noen kan oppføre seg slikt Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Det er ganske frusterende at noen kan oppføre seg slikt Hva er problemet ? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 (endret) Kansje man kan fikse ett javaprogram som sender signaler til pcen? Der sa du noe.. Eller kansje en wapside! Man lodder fra telefonen til pcen for å få til å skru på pcen. Så mekker man en wapside som har valg å skru av pcen, reboote, starte/stoppe div. servere. Kansje det var en god idè? Edit; Det er jo ikke noe problem å skru av PCen med mobiltelefonen ved å lodde litt her og der. Man har jo dette valget som gjør at pcen skrur seg av på riktig måte; Endret 21. juli 2004 av BeFs Lenke til kommentar
evil-twin Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 tanken er knall Tenk dere følgende: Du er på hytta på Trysil en fin sommerdag Du ser på nyhetene og været og ser at det meldt storm med masse lyn og annet snadder, du vet at pc'n står på og vil unngå et havari... Da hadde det vært greit (som navnt før) og bare kunne sende en melding, og nyte sommeren videre på fjellet uten noen bekymringer David. Eneste er det at jeg tviler på at telefonen klarer å trekke ut ledningen, og da er en like langt... Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Tjaaa... er vel i så fall bare PSU'en som vil gå til visse plasser om den får for høy spenning? Lenke til kommentar
atrax Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Eneste er det at jeg tviler på at telefonen klarer å trekke ut ledningen, og da er en like langt... Trenger da ikke trekke ut kontakten. Det er bare å gi styrekretsen kontroll over en topolet bryter ... Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 21. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2004 BeFs, tipset ditt visste jeg ikke om. Jeg trodde en måtte holde bryteren inn i 5 sekunder og så slo den seg bare av uten å lagre innstillinger etc. Jeg testet akurat å trykke inn bryteren, og da lukket den programmene som kjørte og lagret innstillinger og så slo seg av. Akkurat det som trengs da for å slå av/på PCn på en enkel måte? På ATX hovedkort så kortslutter en to pinner får å slå av/på. Ett rele e.l. koblet til ringesignalet på en mobiltlf m kontantkort og pwr på hovedkortet er vel streng tatt det som skulle til for å slå av/på PCn m mobilen, eller? Men kjiipt om tlf ringer mer enn en gang da... men det må vel gå lage en tidsstyring eller et eller annet system som gjør at en ikke kan slå av/på før maskinen enten er ordentlig slått av/på? Eller koble til meldingssignalet på mobilen i stedet for ringesignalet? Noen som har forslag til en enkel krets som jeg kan prøve ut? Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Dette er et litt mer avansert prosjekt og krever at du har god elektronikk kunnskaper. I mitt første innlegg har jeg gitt deg et forslag. (Dette utnytter at du kan trykker på av/på knappen for å slå av PCen.) Men hvis PCen skulle låse seg, vil kretsen tvinge maskinen til å bli slått helt av ved å holde inne knappen i minst 5sekunder. Når maskinen har låst seg reagerer den ikke på knappen når du bare trykker en gang. Jeg tror at dette er det enkleste forslaget. Hvis du får dette til å fungere kan du eksprimentere mer ved å programmere programvare for Atiny26L i C/assembler. Denne mikrokontrolleren har alt innebygd og trenger bare 5V for å kjøre. Den har flash minne og opererer i 8MHz noe som er nok til å dekode datastrømen fra seriell porten på telefonen. DA kan du programmere ATINY26L til å tolke SMS og utfører instrukser etter predefinerte runtiner (metoder i C) Lenke til kommentar
R0adkill Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Si farvell til windows, legg inn lunux. Last ned putty (eller en annen ssh klient) så kan du slå av pcen og absolutt alt annet. ssh og bash Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Må passe på å ikke gi nr. til potensielle pøbler( Les: SMÅBRØDREEE)... fort de kan skru av pc'en uten at de skulle Lenke til kommentar
Twin Turbo Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Det finnes ei løsning til litt dyrere men like god. ved å bruke ein heilt vanlig pls med gsm modul kan du sette den til å sende deg tekstmeldinger eller sende teksmeldinger til pls. Da kan du skur av og på reler eller programmer du har lagra i plsen. Legger du enda noen korner ned i prosjektet får du tak i ein software som kan knyttes opp mot windows er da mulighetene enorme. Bare eit problem med denne løsninga. Det koster vell 2000-3000 for pls, gsm modul og ca 1500-2000 for softwaren som kan knyttes opp mot windows. ps har instaler eit slikt system på jobb der vi får besked om pumper og slikt har stoppa. vi kan og starte pumper bare ved å sende ein teksmelding. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Du kan jo lage en lang konstant meldingslyd som f.eks piper i 6-7 sekunder for å skru av pcen hvis den henger, også en ringelyd som bare piper i 1 sekund for å skru på/av på vanlig metode. Jeg har selv sittet å tenkt på dette i et par ukers tid, også plutselig dukker denne posten opp Tror dere at hovedkortet tar skade hvis du sender ca 2-3volt til power-on? Da kan man jo bare koble ringehøyttaleren på power-on på hovedkortet? Man kan jo lage seg en liten http server med tilhørende wap-side som forteller deg om pcen er på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå