Zorro Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 Jeg kan slå på PC'n ved hjelp av et rele koblet til powerknappen og ringesignalet på en mobiltelefon jeg har koblet til. (Dvs. jeg har ikke det, men mener det skal være en smal sak å få til) Men hvordan slå av PC'n ved hjelp av mobilen? Eller på annen måte slå av og på PC'n uten å være i nærheten av den? Noen som har ideer? Lenke til kommentar
Zjaxy Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 et sånt fjernkontroll sett de selger på microplex? Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 17. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2004 Huh? Fant ikke noe på Microplex, jeg... Lenke til kommentar
k-zen Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 hvis du har Sonyericsson telefon kan du bruke programmet PCcontrol, forutsetter at du har bluetooth på telefonen og pcen... Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 Jeg kan slå på PC'n ved hjelp av et rele koblet til powerknappen og ringesignalet på en mobiltelefon jeg har koblet til. (Dvs. jeg har ikke det, men mener det skal være en smal sak å få til) Men hvordan slå av PC'n ved hjelp av mobilen? Eller på annen måte slå av og på PC'n uten å være i nærheten av den? Noen som har ideer? Sånn jeg forstår deg så vil du dedikere en telefon som du ikke bruker samt et kontant kort abonement til dette prosjektet... Mål: Du vil ha mulighet til å slå på PCen når du er over alt, inkludert en sydenreise Løsning: Det er en måte å løse dette på. Dette krever at du må åpne telefonen og lodde noen to ledninger på telefonens kretskort. Det er to metoder: 1: hvis telefonen din har vibriasjon er blir dette lettere. Når noen ringer til telefonen og vibriasjonsvarsling er slått på, vil telefonen gi noen periodisk kortvarige spenninger over klemmene på motoren i mobilen. Denne motoren driver et sylinder med en avkappet del. Denne ser ut som en 12 "bits" bløtkake som mangler 4-6 "bits". du lodder ut denne motoren og kobler til to ledninger til disse punktene. 2: Hvis telefonen din ikke har denne muligheten må du koble ledningene til høytalerne som piper når telefonen din ringer. Du må stille telefonen din til å gi ut et så rent ringesignal (og kjedelig ) som mulig for å få en jevn spenning og loddepunktene. Styrekrets: Uansett hvilken metode du velger nå så er spenningen du får fra kobbertrådene for svake til å drive et rele. Et annet problem er at spenningen er periodisk noe som fører til at releet blir slått av og på periodisk. Dette er uønskelig siden det trengs kun ett støt for å slå på PCen, og hvis PCen har låst seg må releet være på slått i noen sekunder for å slå av PCen. Da trenger du en styrekrets. Det er to krav som leder deg til en slik styre krets: 1: signalet må bli forsterket til å slå på et rele 2: riktig logikk for å utføre de riktige instruksene Implementering: Det første du må gjøre er å koble til en liten kondensator på klemmene for å jevne ut spenningen og måle spenningen over klemmene. Er du heldig får du 3-5V (som er nok til det vi skal kreve). Er du uheldig må du bruke en transistorkrets til å forsterke signalet til 5V. krav2: Logikk-kretsen løser du med en mikrokontroller. En Atmel Atiny26L har innebygd RC oscillator, interrupt mulighet og programmerbar i C/Assembler. Dette løser logikk kravet vårt Seudokode for main metoden i mikroconrolleren: int status = PORTA; // status for datamaskinen. av=0 på=1 PORTA er ingang på Atiny26L int locked = 0; // når maskinen låser seg: locked=1 while(true){ //lag noe løpelys her for å vise at kretsen er aktiv if ( interupt = 1 ){ avbruddMetode(); } } Instrukser for avbruddMetode for mikrokontrolleren Hvis PCen er av: slå på rele i en kort tid. nå vil PCen slås på og PORTA blir høy fordi PORTA får strøm fra MOLEX-kontakten. Hvis status=1. dvs. PCen er på: slå på rele i en kort tid. vent i 2 minutter sjekk om PCen er på hvis ja: hold nede rele i 5sek gå tilbake til main metoden og kjør blinklys Jeg tror at dette bør fungere bra, men det er sikkert en del problemer i veien. Men hvis noen får til dette burde være kjekt å slå på en server på studenthybelen når man er hjemme slik at man får koble seg til denne via Desktop Remote Control og slikt Lenke til kommentar
xcavated Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=KANAMIRKIT her har du linken til det ir kit'et Lenke til kommentar
Zjaxy Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=KANAMIRKIT her har du linken til det ir kit'et takk! rakk ikke å finne den jeg! Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 17. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2004 Supert trippelD-king ! Exactly what I want Skjønte fint eksemplet ditt. Smart tenkt ut å bruke vibramotoren i telefonen. Men det burde vel gå å slå av PCn på "korrekt" måte også, eller? Ikke bare holde powerknappen inne i 5 sekunder? [Drømmer] Men enda fetere hadde vært om en hadde klart å bruke AT-kommandoer over serialporten og implementert det i software. Da kunne en bare sendt tekstmeldinger og fått svar om feks status tilbake. Sikkert mye annet lurt en kunne gjort også. (Noe jeg har vurdert er å få PCn til å sende IPn sin over SMS da jeg ikke har fast IP og den skifter fra tid til annen. Kjipt å sitte i syden å ikke vite IPn når den har blitt skiftet Om jeg feks vil sjekke WebCamen så kunne jeg feks sende en kommando over SMS feks PC:PwrOn og PC:SndIP, så ville PCn sende Pwr OK og IP xx.xx.xx.xx tilbake når den er klar) AT kommandoer kunne brukes til mye mer også enn bare å sjekke IP og slå av/på PCn. Fantasien setter begrensingene her tror jeg Jeg klarer å sjekke innboksen på Nokiaen min med AT over serialporten og sende SMS på samme måte, men problemet er å implentere det i software på PCn, der er jeg helt blank Men elektronikkdelen skulle jeg nok klart da... kanskje... [/Drømmer] Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 17. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2004 Kanam IR Kit ville kanskje fungert det? Skumleste gjennom linkene som var på produsentens hjemmeside, men fant ikke ut om den kan slå av PCn på korrekt måte...? Noen som har prøvd dette kitet og som vet mulighetene den kan tilby? Bra tips som relativt enkelt bør kunne gå å koble til en gammel GSMtelefon (Nokia 5110 e.l.) og et kontantkort Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 Desverre kan jeg ikke AT. Hva står AT for? logikk kretsen vil klare å slå av PCen din på en riktig måte, hvis PCen kan slå av ved å trykke på AV/PÅ knappen. her kommer 3 scenarioer: 1: Pcen er av. Du ringer til telfonen. mikrokontrolleren registerer at det ikke er noen spenning over PORTA og derfor status=0. Mikrokontrolleren mottar interupt fra telefonen og slår på PCen. Dette gjør den ved å lukke releet i en kort tid. For å gi tilbakemelding at instruksjen var vellykket, venter den til det tredje ringesignalet kommer. Da kortslutter den "NO" knappen på telefonen og du hører et opptattsignal under 3. ringesignal 2: PCen er på. Du ringer til telefonen. status=1. Da lukkes releet en gang. Da slås windows av. Mikrokontrolleren venter til 5. ringesignal og gir deg opptattsignal. Da vet du at PCen blir avslått riktig 3: PCen er på, men har låst seg. Da vil du likervel få et opptattsignal ved 5. ringesignal. Men PCen blir ikke riktig slått av. Nå kreves en ekstra mekanisme for å holde releet inne i >5sekunder for å tvinge PCen til å slå seg helt av. Dette blir en ekstra sjekkrunde for prosedyren i scenario 2. Dette skal ikke være noe du vil merke noe til. Hvis du skulle prøve å slå på en PC som allerede er på, vil du ikke motta noen opptattsignal etter 2.ring. Da vet du at PCen er på og legger på. Det eneste kravet er at du ikke kan ringe til telefonen igjen før 3minutter er gått for å være sikker på at intruksjen blir utført på ønskelig vis. Jeg har klart å slå på PCen med en tidkrets bygd opp av kondensatorer, motstander og en transistor. Jeg måtte regne meg frem til hvor lang tid det ville ta for å lade opp kondensatoren til 0.7V som er nødvendig for å slå på transistoren som igjen slår på et rele. Dette fungerte greit ved bruk for å slå på PCen, men manglet muligheten for å slå av PCen på riktig vis. Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 (endret) Om jeg feks vil sjekke WebCamen så kunne jeg feks sende en kommando over SMS feks PC:PwrOn og PC:SndIP, så ville PCn sende Pwr OK og IP xx.xx.xx.xx tilbake når den er klar) Det er en fin drøm! Løs software biten og få den Tenk så fint. edit=feil ord Endret 17. juli 2004 av LOZER Lenke til kommentar
alstar Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 Alt for å ikke bare ha påslått PCen tjuefire/sju ? Men kjipt hvis strømmen går, da skjønner jeg det.. men hvor ofte er det? hehe Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 17. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2004 (endret) Alt for å ikke bare ha påslått PCen tjuefire/sju ? Men kjipt hvis strømmen går, da skjønner jeg det.. men hvor ofte er det? hehe Joda, jeg skjønner argumentet om 24/7. Men jeg vil allikevel ha muligheten til å styre PCn utover eksternt skrivebord. Som du selv er inne på, så er det kjipt å få slått på PCn når du er milevis unna ved et strømbrudd. Dessuten er jo prosjektet i seg selv halve moroa. Ikke sant? En utrangert mobil (feks Nokia el. Ericsson som er et par-tre år gamle), og en datakabel til den aktuelle telefonen er i grunn alt som skal til av hardware for at PC skal kunne kommunisere over GSM nettet. Men i første omgang ville det vært kjekt å få slått av og på PCn med mobiltelefonen. Og det er kanskje ikke en helt uoppnåelig greie... Endret 17. juli 2004 av Zorro Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 17. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2004 ddd-king: Er litt trøtt nå, men ta et søk på AT commands + Nokia på Google e.l. Kanskje du kommer på noen flere uante muligheter en kan bruke dette til sammen med en GSMtelefon og litt elektronikk? Lenke til kommentar
expose2k Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 tanken er knall Tenk dere følgende: Du er på hytta på Trysil en fin sommerdag Du ser på nyhetene og været og ser at det meldt storm med masse lyn og annet snadder, du vet at pc'n står på og vil unngå et havari... Da hadde det vært greit (som navnt før) og bare kunne sende en melding, og nyte sommeren videre på fjellet uten noen bekymringer David. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Sms styring hadde vært knall, da hadde jeg fått bruk for mine 30 gratis sms i måneden. (gidder til vanlig ikke å skrive sms, ringer istedefor) Datakabel falt også meg inn at kunne brukest, men så er spørsmålet, "hvordan få telefonen til å sende signal til pcen når den ringer?" Og vis man har en telefon hvor datakabel plugges i samme hull som laderen f.eks. Siemens telefon, må man finne på ett opplegg som får den til å lade. Hadde vært gøy om noen laga programvare så man kunne styrt pcen med en siemens telefon med datakabel, (programvaren måtte støtte linux). Men for å starte pcen med mobil, wake on lan porten kan vel brukes til det? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Hadde man hat *unix på telefonen så hadde det meste godt ann, men sånn er det desverre ikke Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Hadde man hat *unix på telefonen så hadde det meste godt ann, men sånn er det desverre ikke Kansje man kan fikse ett javaprogram som sender signaler til pcen? Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Hei. Det svenske bladet DATOR magazin har i sitt siste nummer en artikkel om fjernstyring av PC ved hjelp av mobil: Se her: http://www.datormagazin.se/ssjs/aktuellt_nr.html Desverre ligger ikke artikkelen ute på web så en må kjøpe bladet (Narvesen) Om du ikke kan få tak i bladet der du bor så kan du sende meg en pm så kan jeg skanne og maile deg. Good Luck Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 19. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2004 Og vis man har en telefon hvor datakabel plugges i samme hull som laderen f.eks. Siemens telefon, må man finne på ett opplegg som får den til å lade. Jeg kjøpte en datakabel til Siemens MC60 på Clas Ohlson som også lader. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå