Gå til innhold

Hvordan slå av XP med script?

Anbefalte innlegg

For et par år siden (Win98) hadde jeg et lite script som defragmenterte harddisken og slo av maskinen når den var ferdig. Slik hadde jeg alltid frisk maskin når jeg slo den på igjen. Ganske praktisk syntes jeg.

Tenkte på om det kanskje kunne gå å få til noe lignende i XP (Pro) også? Noen som vet hvordan jeg kan trykke på et ikon så lukker den alle aktive programmer, scanner maskinen for virus, defragmenterer maskinen og så tilslutt slår seg av uten at jeg trenger gjøre annet enn å klikke på det ikonet? Er dette mulig?

Er det mulig å programmere XP til å kjøre et slikt script til forprogrammerte tider også? Jeg har et TVkort (Hauppage PVR350) som jeg tar opp en del TVprogrammer med. Når jeg ikke skal være hjemme på noen dager eller mer, så kunne jeg tenkt meg å ta opp programmer mens jeg er borte, men uten at maskinen står på hele tiden.

Noen som har ideer til å få til noe sånt?

Endret av Zorro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan lage en batch fil som du kan velge å kjøre med planlagte oppgaver (sheduler).

Står noen få kommandoer her:

http://www.robvanderwoude.com/index.html

XP SHUTDOWN -r -t 10  Delayed reboot Reboot after a 10 seconds delay.

Can be stopped during those 10 seconds using SHUTDOWN -a

XP SHUTDOWN -s -t 01  Delayed shutdown Shutdown after a 1 second delay, NO poweroff.

For å få XP til å defragmentere vet jeg ikke, men det finnes sikkert noen sider på nett som vet triggerene for det. Har ikke erfaring med dette selv, derfor kan jeg ikke hjelpe deg mer enn dette. Søk litt med Google (eller hva du nå bruker).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...