Zorro Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 Jeg bor i en by og har god utsikt til store deler av distriktet. Jeg har et Sony Hi8 videokamera som trenger nye videohoder. Men jeg har mer lyst å montere det på taket på huset for å bruke det som webcam. Jeg har også en datamaskin som jeg bruker som webserver med Apache på. Har ikke fast IP, men beholder samme IP i ca 1-2mnd om gangen. Vurderer å få fast IP etterhvert, men ikke før jeg trenger det. Kanskje hvis jeg hadde fått til dette webkameraet? Jeg har litt greie på elektronikk, i alle fall såpass at jeg skulle klare å lage stepmotorstyring til kameraet slik at jeg kan rotere kameraet 360 grader rundt og opp og ned. Tenkte å forsøke å få til zoomen også. Så lurer jeg på om det går å kontrollere dette gjennom en webside? Det kunne blitt en ganske heftig webkamera det, eller? Er det mulig, og i så tilfelle hvilke utviklingsverktøy er best å bruke? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 Går nok sikkert an, men i så fall må du først ha et program å styre motorane dine med, som du igjen kobler opp til en server (PCen din) som har et serversidescript som igjen kan styre det programmet... Ganske kompleks idè trur eg, om du ikkje er dreven i programmering.. Lenke til kommentar
???????? Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 Det finnes webkameraer som har ferdig motor og zoom, ta en liten kikk på google.com Problemet er at du ikke burde hoste kameraet selv, du burde sende det til en server som så sender det videre. Ellers vil hastigheten bli veldig dårlig dersom det blir flere som vil se på kameraet - dersom du ikke har en veldig rask linje. Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 17. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2004 Går nok sikkert an, men i så fall må du først ha et program å styre motorane dine med, som du igjen kobler opp til en server (PCen din) som har et serversidescript som igjen kan styre det programmet... Ganske kompleks idè trur eg, om du ikkje er dreven i programmering.. Ja, kompleks, men ikke umulig eller? Problemet er ikke hardwaren, og jeg skulle nok klart å lage et lite program som kan styre stepmotorene fra Windows XP. Men hvordan styre programmet/stepmotorene gjennom en webside det har jeg null peil på.. Men det jeg i utgangspunktet lurte på var om det lot seg gjøre... Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 17. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2004 Det finnes webkameraer som har ferdig motor og zoom, ta en liten kikk på google.comProblemet er at du ikke burde hoste kameraet selv, du burde sende det til en server som så sender det videre. Ellers vil hastigheten bli veldig dårlig dersom det blir flere som vil se på kameraet - dersom du ikke har en veldig rask linje. Hva er kjapp nok linje da? Holder 256kbit opp, eller må jeg ha mye mer? Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 Du burde nok ha litt mer... Minst 512, det kan jo være en del som vil se på det.. Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 17. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2004 En ting som jeg lurer litt på... Kan jeg bruke et videokamera som webcam. Vet at jeg ikke får utnyttet bildekvaliteten men den har jo en bra zoom (22x tror jeg) som burde gå å utnytte til webcam? Lenke til kommentar
Tenshi Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 Ja det er fullt mulig, har gjort det selv med mitt DV-cam. Du bare kobler det opp slik du ellers gjør, og velger det i instillingene i msn (hvis du skal bruke det i msn da) Tenshi Lenke til kommentar
???????? Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Du kan jo prøve å bruke linjen din, men det finnes mange webkameraer som gir deg muligheten til å streame gjennom deres server, med programmvarere for å laste opp og full pakke. Det er mulig å bruke et vanlig kamera som webkamera bare du kan koble det til pc'en, f.eks. via et tv-kort. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Vil anta at Perl er det serverside språket som er best å bruke til dette. Evt. kan du bruke CGI. Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 18. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2004 Jupp, jeg har TV-kort som jeg kan koble kameraet til Sikkert milevis bedre enn det råttne Creative WebCamen jeg kjøpte på Elkjiip for 300kr Lenke til kommentar
???????? Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Glem ikke at dersom du skal tilby bedre kvalitet betyr dette at det vil bli mer belastning på linjen din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå