scoot Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 *** Trying to install a precompiled kernel module.*** WARNING *** Tailored kernel module for fglrx not present in your system. You must go to /lib/modules/fglrx/build_mod subdir and execute './make.sh' to build a fully customed kernel module. Afterwards go to /lib/modules/fglrx and run './make_install.sh' in order to install the module into your kernel's module repository. (see readme.txt for more details.) As of now you can still run your XServer in 2D, but hardware acclerated OpenGL will not work and 2D graphics will lack performance. failed. *** Found kernel module build environment, generating kernel module now. ATI module generator V 2.0 ========================== initializing... Error: XFree86 drm includes at /lib/modules/2.6.6-1.435/build/include/../drivers/char/d rm do not fit this driver. This driver is designed to only work with X4.1.0 or higher. You can match this by getting Linux kernel 2.4.8 or higher. *** WARNING *** Tailored kernel module for fglrx not present in your system. You must go to /lib/modules/fglrx/build_mod subdir and execute './make.sh' to build a fully customed kernel module. Afterwards go to /lib/modules/fglrx and run './make_install.sh' in order to install the module into your kernel's module repository. (see readme.txt for more details.) As of now you can still run your XServer in 2D, but hardware acclerated OpenGL will not work and 2D graphics will lack performance. failed. Installed: qt3 (gcc 3.2) based control panel application === ATI display drivers successfully installed please run 'fglrxconfig' now === For de som tok seg tiden til og lese er det noe feil der, problemet er at jeg ikke ANER hva som er feil! har akkuratt oppdatert kernel til 2.6.6-1, og det skal funke nå! Takk på forhand! Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 Ehh.. Dette er forhåndspakkede binærpakker? Pakkeformat? Hva gjør du for å få denne feilmeldingen? Hvilken distrubsjon har du? Bruker du X fra x.org? Det kan også være en idè å prøve driverne som du kan laste ned hos ATI. Uansett så er ATI-driverne bøggete og gir jævlig dårlig ytelse. Selv om ATI skryter på seg en ny release i ny og ne, gjør de ikke annet enn å bøgge driverne enda mer og gjøre dem treigere. I praksis en pre-alpha.... Lenke til kommentar
gule_fugl Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 You must go to /lib/modules/fglrx/build_mod subdir and execute './make.sh' to build a fully customed kernel module. Afterwards go to /lib/modules/fglrx and run './make_install.sh' in order to install the module into your kernel's module repository. (see readme.txt for more details.) Har du prøvd og gjøre det som står der? Lenke til kommentar
scoot Skrevet 17. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2004 (endret) 1. Jeg har lastet ned driverne og gjort: rpm -Uh --force .. som det står på ati`s sider, og nr2.. Ja jeg har gjort det som står! Forresten kjører jeg FC2 .. Fedora power Endret 17. juli 2004 av Sc0oT Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 http://www.fedorafaq.org/#radeon Lenke til kommentar
scoot Skrevet 17. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2004 Takk, har nå gjort slik som det står.. MEn får fortsatt den samme error beskjeden.. Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 hvilken kernel er det du har da? og er det den samme du har sources til da? Lenke til kommentar
scoot Skrevet 18. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2004 hvilken kernel er det du har da? og er det den samme du har sources til da? Kjører 2.6.5-1, siden 2.6.6-1 fucka lyden min.. Det står jo fra 2.4.8 og oppover, skal funke! Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Men du har sourcen til den du bruker, ikkesant? Det har seg ikke tilfeldigvis slik at du har kompilert 2.6.5, lastet, testet 2.6.6 samtidig som du slettet 2.6.5 sourcen? Lenke til kommentar
scoot Skrevet 18. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2004 Men du har sourcen til den du bruker, ikkesant? Det har seg ikke tilfeldigvis slik at du har kompilert 2.6.5, lastet, testet 2.6.6 samtidig som du slettet 2.6.5 sourcen? 2.6.5 fulgte meg Fedora installasjonen! .. Hva mener dere med "source" egentlig ? Lenke til kommentar
gule_fugl Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 (endret) Source er kildekoden Dessuten, når får du den feilmeldingen? Når du prøver og starte X elns? Endret 18. juli 2004 av gule_fugl Lenke til kommentar
iDude Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Merkelig, du kan kanskje sjekke om "/lib/modules/2.6.6-1.435/build" virkelig peker til rett linux-versjon... Lenke til kommentar
scoot Skrevet 18. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2004 Source er kildekoden Dessuten, når får du den feilmeldingen? Når du prøver og starte X elns? når jeg kjører: rpm -Uvh --replacefiles fglrx*.rpm .. Det skal peke mot rett version siden kernelen fulgte installasjonen ! Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 skriv umane -a da skal du se 2.6.7-1-686 #1 eller det du har da. deretter cd /usr/src der skriver du la -al da skal du se at linux er linket til en kernel. den kernelen skal være den sanne versjonen som du fikk da du skrev uname -a Lenke til kommentar
Vims Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 (endret) Det kan også være en idè å prøve driverne som du kan laste ned hos ATI. Uansett så er ATI-driverne bøggete og gir jævlig dårlig ytelse. Selv om ATI skryter på seg en ny release i ny og ne, gjør de ikke annet enn å bøgge driverne enda mer og gjøre dem treigere. I praksis en pre-alpha.... Stemmer dette eller er det din personlige mening? Endret 18. juli 2004 av Vims Lenke til kommentar
iDude Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Det kan også være en idè å prøve driverne som du kan laste ned hos ATI. Uansett så er ATI-driverne bøggete og gir jævlig dårlig ytelse. Selv om ATI skryter på seg en ny release i ny og ne, gjør de ikke annet enn å bøgge driverne enda mer og gjøre dem treigere. I praksis en pre-alpha.... Stemmer dette eller er det din personlige mening? Min erfaring tilsier at det stemmer. Det virker som FPS på ut2004 går ned for hver ny versjon av ati-driverne som er sluppet. Nyeste versjon er vel 3.9, jeg har holdt meg til 3.2.8-versjonen nettopp på grunn av dette ... Dette gjelder ikke alle spill, selvsagt. For noen spill er de nyeste driverne noe bedre, men dessverre ikke for ut2004.. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Det kan også være en idè å prøve driverne som du kan laste ned hos ATI. Uansett så er ATI-driverne bøggete og gir jævlig dårlig ytelse. Selv om ATI skryter på seg en ny release i ny og ne, gjør de ikke annet enn å bøgge driverne enda mer og gjøre dem treigere. I praksis en pre-alpha.... Stemmer dette eller er det din personlige mening? Det stemmer. Det er derfor "alle" gamere på *nix-plattformen bruker alt annet enn ATi. NVIDIA gjør en helt formidabel jobb med å lage drivere. De har f.eks lenge hatt drivere til 6800GT, hvor ATI ikke engang har planer om å støtte x800 på linux-plattformen, 64-bits drivere + et stilig kontrollpanel som FAKTISK VIRKER. ATI driverne er også vanskelige å få til å virke: Jeg har alltid måttet skaffe meg en eller annen patch (og den er ikke laget av ATI just for the record) for å kunne kompilere driverne. Men det mest irriterende er alle bugsene i driverne: Ytelsen er helt på bånn (det er noe j*æ*v*l*i*g galt når et Geforce 4MX juler opp Radeon 9800Pro), OpenGL-støtten er ikke på nivå med det kortet er i stand til (du kan altså drite i å kjøre Doom 3 i Linux), driverne er ustabile og mange spill i WineX fungerer rett og slett ikke fordi fglrx-driveren kræsjer (og ja, de fungerer problemfritt med NVIDIA-driverne). I tillegg så kommer alle løgnene til ATI: ATI og NVIDIA skrøt av Linux-støtte. Den ene gjorde alvor ut av skrytet, den andre ikke. ATI har også vist null evne til å kommunisere med linux-miljøet og changeloggene er mildt sagt tragiske. F.eks: De brukte 3 måneder på å legge inn støtte for 9800XT (9800 pro var støttet). Hva betyr dette? JO, de har endret på et par tall i pci id'en - noe brukerne selv hadde løst. Helt siden 3.2.8 har altså ATI ikke gjort annet enn å legge på et par patcher som brukerne selv har skrevet! De gjør selvfølgelig alt for å skjule dette, men faktum er at hvis du er en gamer i Linux og kjøper ATI-grafikkort utelukkende for dette formålet, er du enten dum eller uvitende. Mer info finner du signaturen (takk for at du ga meg idèen!). Prøv å installer driveren, slå hodet i veggen over hvilke pinsler du må gjennom og ha en ellers fortreffelig kveld :-) Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 De driverne som man kan laste ned fra ATI er ved installasjon uavhengige av kernelversjon og distrubsjon. Det installeres noen filer i /usr/X11R6 og selve driveren havner i /lib/modules/fglrx. Altså ikke noe som endrer seg fordi man har en annen kernel. Husk at fglrxconfig lager konfigurasjonsfilen XF86Config-4. Du må altså endre filnavnet til x.org fordi Fedora x.org-versjonen Lenke til kommentar
scoot Skrevet 18. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2004 UFf, jeg gir opp ATI! .. Orker ikke styre mer med det.. For og si det sånn, det virker som de ikke lager gode drivere, når deres EGEN HOWTO ikke fungerer! Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 UFf, jeg gir opp ATI! .. Orker ikke styre mer med det.. For og si det sånn, det virker som de ikke lager gode drivere, når deres EGEN HOWTO ikke fungerer! Du akn prøve de frie driverne - de som følger med kernelen. da kompilerer du inn støtte for DRI og støtte for ATI Radeon som modul. I x.org kaller du modulen radeon. Jeg har hørt at 2d-ytelsen er ganske bra, men 3d-ytelsen er ikke veldig god (selv om den er tilstede). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå