Gå til innhold

Er Dell axim x5 en bra pda?

Anbefalte innlegg

Har lenge lurt på å kjøpe meg en pda, for så å koble den opp mot tomtom. Saken er at det er så utrolig dyrt med en ny pda, så derfor vurderer jeg denne som jeg kan kjøpe brukt.

Kan noen si meg om x5 vil være bra nok til å kjøre tomtom, og om det er en generelt bra pda, eventuelt hva dere ville ha gitt for den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt så kjøper jeg den brukt, så leverings problemer regner jeg med går greit. Er versjonen med dokingstasjon, så den er på 400Mhz.

Kan noen si meg om den vil være bra nok til tomtom navigator3? Om den ikke vil virke skikkelig med det programmet så er det det ingen vits for meg å kjøpe en slik.

For å få trådløs tilgang og blåtann på en slik sak, hvor mye vil noe slikt koste, eller er det ikke muligheter å oppgradere den til å støtte trådløst?

Lenke til kommentar

Har selv en Axim X5 300 mhz med cradle, Har ikke testet selv men en kompis ville teste den med GPS under en tur til sverige, ifølge han så funkt det som bare det. Men er ikke sikker på hvilket GPS program det var.

Iforhold til pris så får du veldig mye i en Axim, ett stort pluss er jo to minneplasser, en CF og en SD, men savner innebygget blåtann og Wifi.

Skal du oppgrader den til å støtte trådløs så må du evt kjøpe ett WiFI kort. Er ikke så dyr hvis du bestiller fra USA, er litt usikker på prisene her til lands.

Betallte vel rundt 50 dollar for mitt + toll.

Lenke til kommentar

Jeg har en Axim X5 (til salgs forøvrig), og selve programmet Tomtom fungerer helt uten problemer. Har ikke prøvd den med GPS, men det skal ikke by på noen problemer.

Fordelen med Axim X5 er at den har både Compact flash og SD kortplass. Det vil si, du har en plass til GPS saken, og en ledig kortplass til å legge kartene på.

Med X30 har du kun en kortplass (SD = dyrere enn CF), og er dermed nødt å bruke bluetooth GPS mottaker hvis du skal ha plass til alle kartene. Bluetooth GPS'ene er veldig dyre...

Konklusjon, den billigste løsningen er nok en X5. Merker forøvrig ingen spesiell hastighetsforbedring mellom min X30 (312mhz) og en gode gamle X5'en med 300mhz Xscale cpu, i bruk av TomTom.

Lenke til kommentar

fordelene med x30 er at jeg får med blåtann og wifi. Spesielt wifi synes jeg er ganske greit å ha.

Ulempen er som du sier, at jeg må ha blåtann gps som koster mye penger.

Ikke enkelt å bestemme seg for hva jeg skal velge, er tross alt en god del pdaer å velge mellom.

På X5, blir det da en slik CF modul som brukes på gps delen, og hvordan vil i så fall det fungere om den ikke ligger helt framme i vinduet. Den må jo da følge pda, og den må jeg jo se når jeg kjører.

Endret av svortevik
Lenke til kommentar
Skal du oppgrader den til å støtte trådløs så må du evt kjøpe ett WiFI kort. Er ikke så dyr hvis du bestiller fra USA, er litt usikker på prisene her til lands.

Betallte vel rundt 50 dollar for mitt + toll.

Hvor kjøpte du det da?

Trenger jeg bare ett hvilket som helst kort som passer i en av minnekort plassene?

Lenke til kommentar

Poster et godt råd her nå.Kjøp pda m/bluetooth og gjerne wlan.Det vil du ikke angre på.Hadde selv en Axim X5 som absolutt var en bra maskin og gikk fint med TomTom Navigator,MEN det som utvikler seg til en evig frustrasjon etter hvert er at du må bytte til all verdens kort (som også blir dyrt å kjøpe) bare for å spare noen kroner ved innkjøp av selve maskinen.Selv byttet jeg til Ipaq 5450 og har ikke angret et sekund.Innebygd bluetooth og wlan.Det jeg savnet var cf-porten i maskinen,men det ordnet seg med en "jakke".

Så mitt motto er:kjøp ikke det billigste,men vent til muligheten for en mer utstyrt modell er der.Mange flotte pda'er ute som kjører TomTom og alt mulig annet,men ta en med noe innebygd stæsj i stedet for "utenpå" liggende utstyr som alt i alt ikke blir noe billigere.

Ta en kikk på HP iPAQ HX4705 med 4"skjerm (en fordel med bruk av navigasjon),624 mhz og BÅDE sd og cf-port.Snadder :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...