Gå til innhold

Hvordan koble til flere harddisker?

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på hvordan jeg kobler flere enn 2 harddisker til pcen. Er newb på området.

Har allerede 2 harddisker koblet til + cd brenner og dvd spiller. Da er begge ide-utgangene i hovedkortet brukt. Må jeg ha nytt hovedkort elns for å koble til flere harddisker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kjøpe deg en såkalt PCI IDE kontroller.

Det fåes både som vanlig ATA/IDE eller Serial ATA.

En som er vanlig ATA/IDE har da 2 nye IDE-kanaler, og gjør at du kan koble til opptil 4 ekstra IDE-enheter.

Det finnes og større kort, men til normal bruk er det vanlig med en såkalt 2-kanalers.

Lenke til kommentar

Du kan la de harddiskene du har være koblet til hovedkortet.

Så setter du inn PCI kortet med de ekstra kontrollerene og kobler det til den nye harddisken din.

Hastigheten på pci kortet (dvs bussen) er mye raskere enn harddisken - så det er ikke et argument for å kjøpe nytt hovedkort. Husk å koble den nye harddisken til med en ata-100 kabel (hvis den da ikke er en fryktelig gammel HD) .

Lenke til kommentar

Jeg har koblet CD-rom og brenner på PCI kortet mitt, for å være helt sikker på at PCI bussen (som brukes av andre enheter også) ikke skal bli en flaksehals for diskene mine.

Men oppdaget da at enkelte PCI IDE kontrollere KUN tar disker og ikke CD/DVD drev.

Lenke til kommentar
Husk å koble den nye harddisken til med en ata-100 kabel (hvis den da ikke er en fryktelig gammel HD) .

ata-100 kabel? Dvs? Kan jeg ikke bare bruke en vanlig ide kabel?

Sorry for n00b-spm :blush:

Edit: fannt ut at de fleste IDE-kabler er ata-100 :thumbup:

Edit 2: funker det å bruke kabler med utgang til 2 harddisker på pci-kort? Slik at jeg på en 2-kanals harddiskkontroler kan kjøre 4 harddisker?

Det blir nok ikke på en god stund enda da, men kan vere kjekkt å vite :)

Endret av HiddenDragon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...