Hypsilofodonten Skrevet 16. juli 2004 Del Skrevet 16. juli 2004 vurderer og få slik hjemme pc fra dell har tenkt mest på en centrino maskin men er fristende med en skrivebordserstatter også. Lurer bare på ett par ting, Hvor mye bråker en 2.8 ghz bærbar ? er det konstant bråk? Hvor god er ytelsen på en centrino i forhold til en vanlig? f.eks. vil den takle nye spill med ett ok skjermkort? Lenke til kommentar
GP Skrevet 16. juli 2004 Del Skrevet 16. juli 2004 (endret) Hej var det ikke en idé at få en rigtig Centrino Pentium M mobile notebook med 4-5 timers batteritid, for den P4 du nævner bruger meget strøm. Prøv og kig testen her: Notebook test Tweak.DK Endret 16. juli 2004 av GP Lenke til kommentar
GP Skrevet 16. juli 2004 Del Skrevet 16. juli 2004 (endret) Tweak.DK så skulle den være ok Endret 16. juli 2004 av GP Lenke til kommentar
Filla Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 Du gir litt tynne opplysninger Hypsil. Med 2,8 GHZ mener du da P4 eller Celeron ? En P4 vil kreve mye mer kjøling enn en P-m (Centrino), men vil ikke nødvendigvis BRÅKE når du surfer/skriver i word. Batteritiden er også svært dårlig på disse systemene. Veldig grovt sagt så tilsvarer P4 2,8 en P-m 1,7 Lenke til kommentar
hanigjen Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 Gå for Centrino hvis du først trenger en laptop, de yter ganske bra. Tror ikke det vil være så stor forskjell. Hvis det er en desktop P4 de bruker så kjenner jeg flere som har problemer med at lappen går varm under bruk og spilling... Hvis du skal spille så er skjermkort viktigere enn CPU, se om du kan få Radeon 9600m, ellers så er R9000m relativt ok. Og såsant du ikke har problemer med synet, så er en 1600x1200 eller høyere oppløsning veldig greit da du får plass til mer på desktopen, og om det er noe problem kan du jo bare øke fontstørrelsen i windows - og X om du bruker det. Og til slutt av egen erfaring. Ikke betal for CompleteCare! Jeg sølte te i Dell-en min og den ble så godt som totalskada - og de prøvde fremdeles å fikse den ved å bytte ut det meste av deler. Det endte opp med at jeg fikk tilbake en ustabil maskin med feile deler. Og de rotet utrolig på support samt at de var ikke i nærheten av noen tidsgarantier. Det tok 3mnder får jeg hadde lappen tilbake, og da måtte de komme å bytte deler 2 ganger før den var operativ. Pass heller på at du har en god innboforsikring(super) hvis du ønsker å sikre lappen, da vil du få ny lap om du har et stygt uhell som meg. Mindre uhell er sjeldne med laptoper, og du har fremdeles garantien ved feil på maskinvaren. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 (endret) Skulle jeg kjøpt bærbar fra Dell i dag ville jeg nok valgt inspiron 510m eller 8600c. Sistnevnte kommer med Radeon 9600PRO som vel er det nest råeste skjermkortet til bærbare akkurat nå, det trekker de fleste nye spill, 9700 er definitivt det råeste for bærbare. Dog er det fremdeles ikke på nivå med de beste skjermkortene for stasjonære. Dvs skal du spille er en stasjonær bedre, uansett. Som ren skrivebordserstatter er nok inspiron 9100 best(kommer med radeon 9700), men denne kommer med vanlig p4, dvs den krever endel kjøling(dvs støy) og batteritiden er nok dårlig. 5150 kommer med mobil P4, men kommer kun med GeForce 5200 go som etter det jeg husker fra tester yter dårligere enn radeon 9600. Personlig ville jeg faktisk heller valg denne dersom du skal ha en bærbar som du kan ta med deg fra tid til annen og som yter bra til f.eks spill. Jeg anbefaler at du oppgraderer til 1.7 GHz(dothan) CPU, dothan yter generelt endel bedre, har 2 MB cache og tror de bruker mindre strøm(har ikke sjekket dette). Denne PCen kommer også med 9700 skjermkort, dvs den drar spillene bedre enn de nevnte centrino konkurrentene fra Dell. Skal du derimot ha en bærbar med høy kvalitet som tåler litt røff behandling, som faktisk tåler å bli fraktet i en sekk/koffert etc uten å ta skade og som har ett solid kabinett/skjermlokk(det er ofte skjermen som kan bli skadet under transport), så er verken Dell eller Whitebox tingen etter min mening. IBM(thinkpad), HP/Compaq EVO og Apple har bærbare av høyere kvalitet, men du må belage deg på å få en maskin med litte dårligere spesifikasjoner i samme prisklasse. Dette er etter min mening en vurderingssak om man vil ofre ytelse over kvalitet eller kvalitet over ytelse, man får kun det man betaler for uansett. www.mamoz.no har bra utvalg av IBM og HP, mens www.apple.no (se store) selger apple sine(iBook og Powerbook). Som han over sier har det liten hensikt å kjøpe bærbar basert på CPU for stasjonære i dag, de yter ikke SÅ mye bedre og de sliter med lav batterilevetid og generelt mye støy. En 2GHz Dothan vil være på høyde med de beste CPUene for stasjonære, dvs du vil ikke merke noen merkbar forskjell. Endret 17. juli 2004 av kindings Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 17. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2004 (endret) takker for svar, etter det eg har lest tror eg det må bli en dell Inspiron 8600C Performance Prosessor Intel® CentrinoT Mobile Technology med Intel® Pentium® M prosessor 735 (1,70GHz 512 MB Dual Channel DDR-SDRAM, 333 MHz Harddisk 60GB ATA-100 harddisk Monitor 15,4" TFT WSXGA+ LCD-skjerm (1680x1080) Grafikkort 128 MB ATi Mobility Radeon 9600 PRO TURBO Grafikk Dette bør holde en stund? Sikkert andre merker som er vel så bra og bedre til samme pris, men tenkte og ta den på leasing og da er vel dell tingen Endret 17. juli 2004 av Hypsilofodonten Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 Det bør fint holde ja.. Selv hadde jeg den samme maskinen, men med Banias kjerne og 1.4ghz. Den dro det meste flytende. Din vil nok være veldig bra! Og at det appåtil er Dual Channel, det øker ytelsen betraktlig.. Vanligvis i alle fall.. Lenke til kommentar
glotón Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Jeg fikk min Inspiron 8600 med akkurat de samme spesifikasjonene for ca. en uke siden. Jeg er strålende fornøyd. Den fungerer bra til spill, (Battlefield, Vice city) og er super å se på film på. Bare vær obs på at ikke alle spill har støtte for widescreen, så da får du to sorte striper på hver av sidene på skjermen. Men dette er ikke noe stort problem. På spill med støtte for widescreen er skjermen helt rå! Lykke til med kjøpet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå