Gå til innhold

Har endelig Intel parkert AMD?

ronndi

Anbefalte innlegg

Er ikke så veldig lysten på dual Palomino, hvertfall ikke på den tiden - 760MPX er rett og slett for gammeldags - og i forhold til konkurrentene (selv singel) ikke kjapt nok til å forsvare prisen.

Håper likevel det kommer noen billige Opteron kort, AMD har sin "styrke" i gaming/entusiast markedet - la oss håpe de ikke glemmer oss :smile:

Til dual (på budsjett fronten) har jeg likevel mest tro på Prescott med hyperthreading. Det jeg personlig liker best med dual er ikke egentlig ytelsen (den kan også en kraftig single greie) men det at uansett hva du driver med er der ledige resurser (i cpu nr 2).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-25 09:49, Dollar skrev:

Er ikke så veldig lysten på dual Palomino, hvertfall ikke på den tiden - 760MPX er rett og slett for gammeldags - og i forhold til konkurrentene (selv singel) ikke kjapt nok til å forsvare prisen.

Håper likevel det kommer noen billige Opteron kort, AMD har sin "styrke" i gaming/entusiast markedet - la oss håpe de ikke glemmer oss :smile:

Til dual (på budsjett fronten) har jeg likevel mest tro på Prescott med hyperthreading. Det jeg personlig liker best med dual er ikke egentlig ytelsen (den kan også en kraftig single greie) men det at uansett hva du driver med er der ledige resurser (i cpu nr 2).

Haha....

760MPX her du tydeligvis liten peiling på. For gammeldags a du. Kan jeg spørre om hvor stor ALU kapasitet du kan få med en 760MPX mot P4, ja til og med i860 blir knust i forhold.

Hva har Prescott å stille opp med?

677Mhz quad pumped 16 bits bus. Jippi.

Skal vel banne på at SSE3 eller lignende blir brukt til å føre klodrian`er bak lyset for å kjøpe ett sånt produkt. For å ikke snakke om de de supre overklokkingsegenskapene som følger med i pakka!

Hvor mange ganger må jeg nevne at Athlon sine dioder funker. Det er vanskelig å forstå det.

Lenke til kommentar

Det med PR-ratingen.. Hva med hvis Intel begynner med det samme? P4 1,6 GHz 2200++? Synes det gir et feil inntrykk. De aller fleste kjøper en P4 for å overklokke den, og da er den et hav foran en XP 1600+ overklokka.

Er forøvrig ganske enig med de som sier at Intel "leder" fram til "HAMMER TIME :evil:". :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-27 00:39, sosohal skrev:

De aller fleste kjøper en P4 for å overklokke den, og da er den et hav foran en XP 1600+ overklokka.

ja, hva skal jeg si? Selv på forumet her er det ikke sikkert majoriteten av P4 eiere overklokker. Tar du med _hele_ Intel's kundegruppe så er det ikke mange prosent som overklokker.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-27 00:46, sosohal skrev:

De som vet hva de kjøper... Når det begynner å bli laga hovedkort med PCI-fix, slik at PCI-kort ikke skal bli herpa ved FSB-klokking, da er det vel ganske åpenbart at Northwood "vil" overklokkes?

men du kan ikke forvente at AMD og Intel skal navnsette CPUene sine utifra hva overklokkere gjør med dem

Lenke til kommentar

Hastighet, kvalitet(robuste/varer lenger), chipsett support... men ellers er det lissom mindre ting (som raskere systembus, mer cache, mindre varme, lettere å klokke, bedre instruksjonsett etc).

Vanskelig å liste "gode poenger" for eller imot siden det kommer veldig ann på personlig syn. Noen driter i overklokking andre driter i om de må kjøre på ræva chipsets.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-24 07:05, pgressum skrev:

Quote:

Vegard20 skrev (2002-04-23 23:44):

Er det noen har som kan komme med 5 GODE GRUNNER til å velge en Pentium 4 i forhold til Athlon XP?

1. 2,4 GHz har best ytelse på markedet

2. Mer cache enn XP (ok muligens et dårlig argument)

3. SSE2

4. Blir ikke like varm (= mindre støy)

5. Mer stabile chipset (i singel spes)

Bra nok Vegard ?

*P4 2,4ghz er også dyrest på markedet.

*Mer cache, den har iaff ikke gitt P4 no bedre ytelse i forhold til AMD.

*SSE2 er det ingen som har bruk for uansett (enda).

*Stabilt og stabilt, så vidt jeg vet så chipsettene til AMD stabile de også..

Lenke til kommentar

Noen gode grunner til å velge AMD.

Stort sett alltid best pris/ytelse forhold.

Er minst like stabilt. Og hvis P4`en skal overklokkes for å rettferdiggjøre ytelsen så er AMD definitivt mest stabilt.

Slepper å kjøre de litt over hundre SSE2 instruksjonene som ikke støttes i software stort sett i dag.

For at Pentium 4 skulle ha SSE2 så måtte de redusere FPU`en. Og det førte til elendig flyttallsberegninger.

VIA KT333/KT266A Er raskere enn noe Intel/SiS chipsett. Og det er jo kun disse to som brukes av P4 "klokkerene".

Jeg klarte da å komme med noen ihvertfall.

Lenke til kommentar

Jeg er lei av disse debattene, men det er grenser for hvor mye tull jeg orker å høre på.

Quote:

On 2002-04-27 15:21, Vegard20 skrev:

Noen gode grunner til å velge AMD.

Stort sett alltid best pris/ytelse forhold.

Noen vil bare ha BEST ytelse, og P4 er langt ifra avskrekkende dyrt.

Quote:

Er minst like stabilt. Og hvis P4`en skal overklokkes for å rettferdiggjøre ytelsen så er AMD definitivt mest stabilt.

Minst like stabilt? Jeg tør å påstå at jeg har erfaring som sier det motsatte, men de fleste nyere amd og intel setups er som regel stabile "nok" for hjemme brukere. OG, jeg forlater aldri en overklokket maskin uten å ha testet nok til å forsikre meg om stabiliteten.

Quote:

Slepper å kjøre de litt over hundre SSE2 instruksjonene som ikke støttes i software stort sett i dag.

Uhm? Her oser det av irrasjonell forrakt for Intel. Jeg sier ja takk til bedre ytelse. EOD.

Quote:

For at Pentium 4 skulle ha SSE2 så måtte de redusere FPU`en. Og det førte til elendig flyttallsberegninger.

Vis meg benchmarks hvor dette er et problem. Jeg har aldri opplevet nedsatt ytelse med P4 på grunn av påståtte "mangler" som dette. Hvorfor er den for øyeblikket raskest på markedet da?

Quote:

VIA KT333/KT266A Er raskere enn noe Intel/SiS chipsett. Og det er jo kun disse to som brukes av P4 "klokkerene".

Hæh? sammenlikner du chipset for forskjellige plattformer? Og hvordan kan du kun vise til chipsettets ytelse uten å ta med resten av systemet? Tåkeprat...

Quote:

Jeg klarte da å komme med noen ihvertfall.

.

[ Denne Melding var redigert av: mad_arab på 2002-04-27 17:43 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-23 14:41, ronndi skrev:

Intel er i full gang med å parkere AMD.

Pentium 2,4 GHz er jo lansert mens AMD driver å roter rundt med XP2100 som er klokket til 1733GHz.

Amd sine prosessorer utvikler masse varme og er ikke veldig overklokkingsvennlig.

Nå vil jo Thoroughbred bli lansert i juni men da med en pr-rating på 2200 og en hastighet på 1800Mz.

Velkommen etter.

****!

Dette er bare for å provosere fram en diskusjon. Slike som deg burde være kicka!

Ja, hvis jeg hadde

Lenke til kommentar

Se min nye signatur.

Trenger jeg å si mer? :smile:

Jeg ville ikke solgt hardware med tap og betalt mange mange tusen for en CPU hvis de ikke hadde parkert AMD (og amd har vært parkert hele tiden når det gjelder varme/støy og brukervennlighet (har aldri kunst noen cores selv, menmen).

Jeg skulle ønske AMD hadde vært like bra nå, for jeg ønsker ikke at Intel skal bli markedsleder igjen, men jeg kan ikke fortsette å kjøpe elendige cpu'er for å støtte AMD. Det blir som å kjøre Linux, hvor mitt arbeid tar 10x tid, bare for å ikke støtte store stygge MS.

Nå selger jeg XP1800, mobo og Ram på HW.no bruktmarkedet... Dritt lei AMD... Bytter til Intel 2,4Ghz asap!

[ Denne Melding var redigert av: shahin på 2002-04-27 21:52 ]

Lenke til kommentar

Til uka så senker Intel prisene på P4 med opp til 51%. :smile:

og Shahin: Intel har 80% av forbrukermarkedet, mens AMD har 20%.

Og dere som sier at den ekstra cachen i northwood ikke ga noen ytelsesøkning; få hue ut av ræva og sjekk ut benchmarks.

den ekstra cachen gir 5-10% høyere ytelse.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-23 14:41, ronndi skrev:

Intel er i full gang med å parkere AMD.

Pentium 2,4 GHz er jo lansert mens AMD driver å roter rundt med XP2100 som er klokket til 1733GHz.

Amd sine prosessorer utvikler masse varme og er ikke veldig overklokkingsvennlig.

Nå vil jo Thoroughbred bli lansert i juni men da med en pr-rating på 2200 og en hastighet på 1800Mz.

Velkommen etter.

Dette er det dummeste spørsmålet jeg har hørt så lenge jeg kan huske.

De to CPU-gigantene vil "parkere" (dårlig uttrykk) hverandre i hele sin eksistens.

Når HAMMER kommer, bør Intel knele og tilbe AMD. HAMMER knuser Intel i fillebiter. Det blir med andre ord rått parti. AMD ligger langt foran egentlig, men pga. konkurransetilsynet i utlandet kan de ikke slippe løs teknologien de allerede har utviklet (synd men sant).

Iløpet av de neste 20 år vil Intel gå konkurs pga. sin elendige arkitektur og ytelse. Min XP1600+ KNUSER Intel 2GHz. Det bør vel tale sin sak, eller hva?

Når AMD yter like bra som Intel på en lavere klokkefrekvens (derav varmen), er jeg ikke itvil om hvem som produserer de beste prosessorene.

Intel har KUN SSE2-instruksjonene å skryte av. SSE2 får du snart kjøpt på frelsesarmeens loppemarked for 50 øre.

Beklager noen usakligheter i dette innlegg, men jeg blir så forbanna på Intel-idiotene og poengterer nok en gang at Intel vil miste mange andeler i markedet nåt HAMMER kommer. Nå har de 80 %. Om 10 år har de 55% (hvis ikke mindre). Om 20 år er de en saga blott.

Bye bye Intel, HAMMER will crush Intel into pieces.

Sveinl.

Lenke til kommentar

Det som er viktig å huske hele tiden er at det er i alles interesse at AMD kommer med bra CPU'er. Mange her er AMD/Intel "hatere", men de fleste vil ha raskeste CPU til laveste pris.

Grunnen til at P4 2,4GHz koster så mye er at den er "best" (sier det med fare for å bli skutt...)

Jeg ser virkelig frem til Hammer/whatever som kan "knuse/parkere" (for å bruke deres termer, hehe) denne cpu'en. Da vil Intel senke prisen på 2,4GHz KRAFTIG!

Min XP1800@XP2100 fungerte meget bra (om vi ser bort fra varmeproblemene), men jeg mener en P4 2,4GHz@2,8-3,0GHz vil fungere bedre for mitt bruk. Så jeg er ingen AMD "hater", jeg TRENGER virkelig mer CPU kraft for mitt bruk og jeg er ikke blind; jeg ser jo på benchmarks at P4 slår AMD.

Se f.eks:

http://www6.tomshardware.com/cpu/02q2/0204...0402/index.html

http://www6.tomshardware.com/cpu/02q1/0201...0128/index.html (helt rått)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...