Gå til innhold

Har endelig Intel parkert AMD?

ronndi

Anbefalte innlegg

Quote:

On 2002-04-24 15:47, Vegard20 skrev:

siDDIs:

En med peiling på montering ødlegger ikke en AMD CPU p.g.a. sprø kjerne eller varmespreder. Bygger man selv så var dette dumt argumment.

Lite overklokkingsvillig: Sant!

En hvem som helst uoverklokket XP slår en P4 1.6. Så lenge den ikke blir klokket til 2GHz+. Men da kan vi begynne å snakke om stabilitet.

Stabilitet: En slik feil ligger i hovedkortet. Angår ikke CPU`en i det hele tatt. Temperaturen har ikke noe å si på stabiliteten. Det er hvor mange grader den tåler som har noe å si på det.

Eg hadde ikkje peiling på det med å montere kjøleribba oppå palominoen, enda så blei den ikkje ødelagt, men eg har lest at mange andre som har mykje meir peiling enn meg har knust kjernen...ja til og med hardware.no greide det på ein duron.

Bra du fant ut kva som var galt for meg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-24 14:55, pgressum skrev:

Quote:

On 2002-04-24 14:33, Dollar skrev:

Weed:

Sensoren i XP/MP måler 8 ganger i sekundet - altfor treigt. Faller vifte/ribbe av er XP'n din brent opp (ofte sammen med hk) før den kan reagere.

Rart at AMD har vist at den funker da.... Hvis det stemmer at sensoren måler 8 ganger pr sekund så tror jeg det er logisk å anta at ingenørene hos AMD hadde nok vett i pappen til å sette frekvensen høyt nok til å ha en betydning...

:smile:

THG filmet når AMD's ingengører hadde "spesial moddet" et hovedkort (med ekster sensor) - dette har ikke så mye som 0.0001% av dagens Athlon XP systemer.

Tror nok AMD hadde vett - men hovedkort/chipsett produsentene har ikke fulgt opp, vi så det samme med Intel, det tok 2 år før de fulgte opp. Trolig vil der ikke finnes noen "fungerende" beskyttelse før Hammer tror jeg.

Vegard20: god tur - skal hjernevaske alle her imellomtiden :smile:

Andreas Grimsby

Nerd!

_____________2GHz

[ Denne Melding var redigert av: Dollar på 2002-04-24 17:28 ]

Lenke til kommentar

hvis du ikke tenker på varme og slikt så er AMD bedre (spesielt for windows brukere) for enkelte programmer kjører bedere med AMD (Spesielt Office progZ) ....

og jeg har aldri hat så stabil Pc som nå etter jeg bytta Til AMD (XP 1700+)

Gleder meg til Hammer ( og Barton )

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-23 22:50, siDDIs skrev:

Quote:

On 2002-04-23 22:19, ahpadt skrev:

|Hvorfor tror dere AMD kalte CPU'en sin for Hammer ?

Nei , nå kan dere lure nå
:grin:
:grin:
:roll:

for å lure sånne som deg på samme måte på mhz ratinga deiras

Ja, og Intel suger... Herregud så dårlig argument. MHz ratinga deres stemmer.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-24 17:23, Dollar skrev:

THG filmet når AMD's ingengører hadde "spesial moddet" et hovedkort (med ekster sensor) - dette har ikke så mye som 0.0001% av dagens Athlon XP systemer.

Andreas, jeg må rette deg her.

Alle de nye Asuskortene har noe de kaller "ASUS C.O.P (CPU Overheating Protection)" funksjonen er som følger:

"a hardware protection circuit that automatically shuts down the system power before temperatures go high enough to permanently damage your CPU."

Kort med dette systemet har allerede vært i handelen noen måneder.

Dette systemet reagere så hurtig at dersom kjøleribben fjernes, så stenger den ned systemet før prosessoren skades. THG filmen må derfor regnes for historie.

Uansett så er Intel sitt system kommet mye lengre, og er bedre implementert i dagens systemer. Dersom du har en indre trang for å knuse CPU kjerner, eller fjerne kjøleribber på systemer som er igang, så er dagens Intel prosessorer fullstendig overlegne dagens AMD prosessorer. På dette området er det full seier til Intel.

Lenke til kommentar

Hehe... Morsom diskusjon :razz:

AMD argument: "AthlonXP yter bra" (hvilket stemmer).

Intel argument: "Athlon kjerner tåler ingenting". (Man må være rimelig inkompetent for å greie å knuse kjerna da for f...!)

Intel argument#2: "AMD prosessorer blir varmere". (Kanskje en grunn til det, prosessoren arbeider faktisk hardt på sin klokkefrekvens og gir mye, mye høyere ytelse enn Intel´s på samme klokkefrekvens. Dessuten, hva har vi skikkelige kjølere for? Pynt?)

Intel argument#3: "Intels kan overklokkes lengere". (Er det ikke bedre å kjøpe en prosessor som gir ytelse for pengene på original hastighet, uten at man må overklokke for å oppnå en ytelse som står i stil med prisen?)

Intel argument#4: "Kjøleribba kan dette av, og det tåler p4". (Hva har dere festet kjøleribba med? Teip?)

Intel argument#5: "Intel oppgir faktisk riktig antall ghz". (For det hadde jo tatt seg ut om Intel hadde skrevet ennå høyere PR-rating, siden de yter såpass svakt som de gjør i forhold til klokkefrekvens)

Folka hos AMD er ikke dumme. De lyver ikke med PR-ratinga, de gir bare "dumme" kunder en pekepinn på ytelse i forhold til Intels alternativer.

Jeg har ikke noe stygt og si om Intel, de har toppmodeller som ligger +/- AMDs toppmodeller i ytelse. Men jeg har noe stygt å si om IQ´en på de som har argumentert kraftig med overnevnte "Intel argumenter".

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-24 18:40, byggeren skrev:

Quote:

On 2002-04-24 17:23, Dollar skrev:

Andreas, jeg må rette deg her.

Alle de nye Asuskortene har noe de kaller
"ASUS C.O.P (CPU Overheating Protection)"
funksjonen er som følger:

"a hardware protection circuit that automatically shuts down the system power before temperatures go high enough to permanently damage your CPU."

Kort med dette systemet har allerede vært i handelen noen måneder.

Dette systemet reagere så hurtig at dersom kjøleribben fjernes, så stenger den ned systemet før prosessoren skades. THG filmen må derfor regnes for historie.

Uansett så er Intel sitt system kommet mye lengre, og er bedre implementert i dagens systemer. Dersom du har en indre trang for å knuse CPU kjerner, eller fjerne kjøleribber på systemer som er igang, så er dagens Intel prosessorer fullstendig overlegne dagens AMD prosessorer. På dette området er det full seier til Intel.

Dette benytter sensoren i Athlon XP eller er det bare en "bios" beskyttelsen som også MSI har (den virker iallfall ikke (har testet... hehe)).

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-23 15:24, Mio skrev:

Quote:

On 2002-04-23 15:08, siDDIs skrev:

eg har faktisk hørt rykter om at t-bred er ein dårlig overklokker sammneligna med northwood

*finne kilder*

eller så blir jo amd fansen her drittsure :razz:

Jeg har AMD og blir ikke drittsur :smile:

Synes det temaet om AMD VS Intel blir litt vel "barnslig" alle vet jo at det bare blir en diskusjon som ikke fører noen vei uansett.

Mio

Kunne ikke vært mer enig, dette virker som et forum for den yngre garde ute skikkelige argumenter....

Lenke til kommentar

Ingen er faktisk tjent med at Intel går fra AMD. Det vil gi feilaktig konkurranse og sørge for at den største blir større... nok ein gang.

Hva gjelder pris slik det ligger ann pr i dag er fremdeles Intel P4-Northwood m.v mye dyrere enn AMD.

Eks.. PS-data vil et tilsvarende oppsett bli omlag 1500 kr + + dyrere for Intel enn AMD. Dette er faktisk en del penger for de fleste. Et av de store poengene med PC er jo faktisk å skaffe seg en veldig bra pc rimeligst mulig.

Hvis man da videre tar tester fra Toms hardware m.fl vil man se AMD til tider slår P4-varianten, særlig med tanke på grafikk... noe som kanskje er det aller viktigste? Pr dags dato er det vel ikke så veldig mange programmer som har behov for noe spesielt større CPU-er enn 1,5 ghz spør du meg. Da selvsagt med unntak av CAD (de som måtte bruke det), 3d-rendring, til dels Photoshop...

Følgelig vil AMD prismessig og ofte ytelsesmessig slå Intel på grafikkfronten... er ikke dette logisk så vet ikke jeg...

Ola Eirik

Lenke til kommentar

Personlig håper jeg at AMD blir større enn Intel slik at Intel lager et mye bedre og billigere produkt enn AMD.

Hvis det i tillegg hadde kommt flere konkurrenter inn på markedet hadde det vært bra, for da vil jo prisene gå ned.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-24 19:19, Dollar skrev:

Dette benytter sensoren i Athlon XP eller er det bare en "bios" beskyttelsen som også MSI har (den virker iallfall ikke (har testet... hehe)).

Systemet til Asus benytter sensoren i XP prosessoren og er derfor langt hurtigere enn de systemene som baserer seg på andre målere. Systemet til Asus fungerer faktisk så hurtig at du kan fysisk fjerne viften (slik THG gjorde), og systemet stenges ned før prosessoren skades.

Systemet du refererer til fra MSI baseres vel egentlig på sensoren som ligger i socketen, denne temperatursensoren klarer ikke reagere raskt nok dersom du fjerner viften, eller dersom denne ikke har skikkelig kontakt med prosessoren. Dette systemet er ment å fungere dersom viften stopper (tror faktisk du skal ha litt flaks fungerer det raskt nok i de tilfellene også).

Uansett så regner jeg med at de fleste hovedkortprodusentene kommer med en eller annen form for beskyttelse som vil fungere tilfredstillende. Sikkert med varierende suksé i begynnelsen, men det bør ikke ta lang tid før dette er et historisk problem.

Da gjenstår det bare for AMD å utruste prosessorene med en skikkelig heatspreader slik som Intel har gjort (Det kommer med neste generasjon tipper jeg). Da kan selv far montere AMD prosessorer :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-23 17:02, i-am skrev:

IT`S HAMMER TIME

Jeg håper sørenmeg ikke at det er det uttrykked AMD kommer til å markedsføre Hammer med :razz:

Forresten, til dere som ennå ikke har oppfattet at MHZ ikke er alt, bare se på en 800Mhz G4 Mac, den banker en 1.5GHz P4 på det den er god til, f.eks photoshop (tror det var det)...

AMD XP1800

Thermaltake "Silent Viking"

MSI KT3 ULTRA

512MB PC2700 DDR

GeForce2 MX400 64MB

40GB IBM Deskstar 7200rpm

SB Live Value

10/100Mbit NIC

Pioneer DVD105S/F 16x/40x

REALmagic Hollywood Plus DVD

Samsung 16x/10

[ Denne Melding var redigert av: MrLee på 2002-04-24 23:01 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Vegard20 skrev (2002-04-24 15:50):

Xell:

Det er nok bare på papiret denne prossesoren ligger. Kommer C.Hammer til høsten så vil nok ikke Barton se dagens lys.

Det er riktig at C.Hammer kjenrnen skal slippes mot slutten av siste 1/2-dal av 2002. Etter den samme planen skal Barton kjernen slippes noen måneder før. Det at disse 2 kjernene slippes med få måneders mellomrom betyr ikke at amd sansynelig vis ikke slipper den ene på markedet. For at Barton skal være klar til release i beginnelsen av 1/2-del i år må amd allerede nå ha lagt store resurser i å utvikle og produsere kjernen. Jeg ser det da som lite sannsynelig at de plutselig dropper kjernen fordi de skal release en kjerne til i løpet av få månedet. Spesiellt siden dette planlagte releaser. http://www.hardware.no/nyheter/april02/opteron.html indikerer også at dette er tilfelle.

Lenke til kommentar

Håper Clawhammer kan kjøre i dual (som XP) ellers forsvinner alle håp om en billig dual løsning (bortsett fra hyperthreading).

Sledgehammer og Clawhammer kommer med forkjellige socketer og jeg har en liten følelse av at vi kommer til å få samme situasjon som med Pentum 4 og Xeon (Xeon har DYRE hovedkort).

På den gode siden, AMD vil tjene mer penger sånn, så kan de kutte mer i andre priser, som betyr at jeg til syvende og sist får billigere P4 :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Dollar skrev (2002-04-25 09:09):

Håper Clawhammer kan kjøre i dual (som XP) ellers forsvinner alle håp om en billig dual løsning (bortsett fra hyperthreading).

har forstått det slik at billig-løsningen med dual blir videre utviklingen av bartonkjernen til en MP variant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...