Gå til innhold

Koster det noe å øvelseskjøre?

Zemeckis

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har planer å øvelseskjøre med min halvbror(altså ingen kjørelærer).Men jeg har hørt at det koster 1000-1500kr å gjøre det.Trur ikke helt på det selv.Skal ringe biltilsynet å spøre likevel.Men jeg vil høre hva dere som har litt mer peiling å er i samma situsjons som meg,nemlig å begynne å øvelses kjøre.Om det spille noe rolle så bor jeg i trondheim.Vet ikke om jeg har poste riktig nå.Håper på svar.

God sommer!

Endret av Zemeckis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det koster deg ingenting. Dersom man er født 1. juli 1987 eller senere må man gjennom trafikalt grunnkurs, som koster 1500-2000 kr.

Edit: Dog er du nødt til å passe på at du skaffer deg en sånn L å ha bak (du kan helt fint tegne en stor rød L på et hvitt ark og tape det i bakruten, bare den er godt synlig) og et ekstraspeil slik at "kjørelæreren" også kan følge med bak. "Kjørelæreren" må også ha hatt sertifikatet sammenhengende i 5 år.

Endret av eught
Lenke til kommentar

Hvis bilen har noen form for spesiell forsikring kan det jo være lurt å se om den gjelder ved øvelseskjøring. De aller aller fleste forsikringer dekker uhell ved øvelseskjøring, men man vet aldri.

Lykke til =)

*edit: Må ikke "kjørelærer" være over 25 år gammel i tillegg til å ha hatt lappen i 5 år sammenhengende?

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar

1. Er du født etter 1. juli 1987 må du ha ENTEN trafikalt grunnkurs ELLER mopedførerbeviset.

2. Bilen må være i normal forskriftsmessig stand, og ha ansvarsforsikring som dekker LSO (ledsagerstøttet føreropplæring).

3. Bilen må være utstyrt med en godt synlig rød L på hvit bakgrunn, bak på bilen.

4. Ledsager skal ha eget speil for å følge med bakover.

5. Ledsager må ha hatt førerkort sammenhengende de siste 5 år.

6. Ledsager må være fylt 25 år.

Tidligere måtte bilen ha midtmontert og fungerende håndbrems, men jeg vet ikke om dette lengre er tilfellet.

Lenke til kommentar
Ledsageren må og ha en tilgjengelig bremse

hanbrekk i midten kvalifisere bra . hvist du bruker bil som ikke har dette er det ikke lov ;)

Halvbroren min har en Volvo 240GL,vet ikke årstallet,men hvis jeg ikke husker feil så har denne håndbrek(brems) i midten(?)

Endret av Zemeckis
Lenke til kommentar

hanbrekk i midten kvalifisere bra . hvist du bruker bil som ikke har dette er det ikke lov ;)

Jeg synes å huske at kjørelæreren da jeg var på trafikalt grunnkurs sa til oss at man ikke lenger trengte å ha håndbrekk i midten. Dette var relativt nye regler, men jeg er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar

Halvbroren min har en Volvo 240GL,vet ikke årstallet,men hvis jeg ikke husker feil så har denne håndbrek(brems) i midten(?)

Her er det håndbrekk så det holder!

Bakhjulstrekk er morro.. Du får spørre halvbroren din om han ikke vil lære deg å legge bilen sidelengs på grusveier.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...