prarne Skrevet 16. juli 2004 Del Skrevet 16. juli 2004 Har et Abit KT7-Raid hovedkort som støtter AMD-K7 Athlon/Duron Socket A 200MHz FSB Prosessor. Har en 800 Athlon nå som jeg ønsker å oppgradere. Hvor kjapp prosessor kan jeg sette på dette hovedkortet? Kan jeg sette på en prosessor som kjører på 266 MHz FSB?? Eller vil dette krasje fullstendig? Hvor får jeg i så fall tak i 200 MHz FSB prosessorer - gjerne brukte? Ingen på bruktmarkedet her i alle fall... På forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 med Sisoftsandra tror jeg du kan sjekke hvilke cpu hk ditt kan ta, husk også oppgrader bios. m.v.h Knut Fredrik Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 Offisielt støtter dette hovedkortet alle 200 Mhz Athlon/Duron-prosessorer, utenom Duron med Barton-kjerne. Men jeg har installert en 1,3 GHz Barton Duron på et slikt hovedkort med siste BIOS, uten problemer. Når det gjelder å finne en Barton Duron, så er eneste muligheten å følge med på Bruktmarkedet, QXL og tilsvarende. Jeg kan ikke finne noen norske webshopper som har denne på lager lenger. De siste ble etter det jeg husker solgt i vinter en gang. Har lest at det har vært installert 266 MHz FSB-prosessorer på hovedkortet, men jeg husker ikke lenger hvilke prosessorer dette var. Uansett, så vil prosessoren være underklokket på FSB, siden dette hovedkortet ikke støtter 266 MHz. Lenke til kommentar
prarne Skrevet 17. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2004 Takker for svar! Men dersom jeg setter på en 266 FSB prosessor - la oss si XP 2200+. Hva vil den reelle klokkefrekvensen på prosessoren bli da? Rundt 1,4 Ghz eller? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 (endret) prarne: 1355Mhz... sofTest: hva mener du med Barton Duron? Det er to helt forskjellige ting og det er ingen prosessorer som heter de to tingene sammen. Mener du Thorton kanskje? (Barton kjerne med halvparten av cachen disablet) Eller Applebred? (den nye Duron kjernen: 1,4-1,8) EDIT: men det kan jo hende at hk/ram ditt lar deg overklokke FSB til 120 eller kanskje enda mer... Og så har man jo multiplikator pinne mod Endret 17. juli 2004 av NorthWave Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 sofTest: hva mener du med Barton Duron?Det er to helt forskjellige ting og det er ingen prosessorer som heter de to tingene sammen. Mener du Thorton kanskje? (Barton kjerne med halvparten av cachen disablet) Eller Applebred? (den nye Duron kjernen: 1,4-1,8) Det framgår da ganske tydelig av den første setningen at jeg mener Duron med Barton-kjerne. De fleste webshoppene merket denne prosessoren med Barton. I og med jeg også nevner 1,3 GHz, så må man være ganske vrang for å misforstå... Lenke til kommentar
prarne Skrevet 17. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2004 Okey, men er det noen der ute som har prøvd dette? Altså sette en 266 MHz FSB prosessor på en socket med 200 MHz FSB?? Kommer det til å virke? Har søkt litt rundt nå og funnet flere med samme problem, men ikke noe definitivt svar... Så en gang for alle... Vil dette fungere? Og er det mange innstillinger som må forandres? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 (endret) Har lett litt i gamle linker, og kom opp med denne. Det er sikkert mulig å finne flere eksempler, hvis du gjør noen Google-søk som f.eks. dette eller dette. Om det vil fungere? Det finnes ikke noe noen garantier. Dette er å kjøre kombinasjoner av hardware utenfor spesifikasjoner, så det betyr å ta en risiko. Jeg har selv kun installert en Barton Duron i dette hovedkortet, og det gikk bra. Hvis du prøver, oppdater til siste BIOS og clear CMOS i h.h.t. manualen før du installerer den nye prosessoren. Edit: Det er ikke umulig å finne ovennevnte Duron brukt, om du er litt tolmodig. Den dukker opp på QXL ganske regelmessig til +/- 300 kroner. Endret 17. juli 2004 av sofTest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå