Gå til innhold

Proteiner hva er poenget?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mange som har svart godt på hva proteiner er, hvorfor det er viktig i forbindelse med trening, og hvordan du kan få i deg proteiner ved normal kost.

Hvis du nettop er begynt å trene, vil jeg anbefale deg å vente med å kjøpe kosttilskudd i form av proteiner. Dette er dyrt, og egnet for de som allerede har et solid fundament av muskler. Vent en del år, hvor du trener regelmessig med et sunt proteinrikt kosthold. Hvis du ønsker å bli enda større etter dette, kan proteinpulvær være ideelt.

Spis sunn mat med mye proteiner i. Vær forsiktig med karbohydrater (energi), da det overinntak av disse som gjør at du legger på deg. Proteiner som ikke blir benyttet som byggesteiner, blir omgjort til energi (slik som karbohydrater), og på denne måten kan man legge på seg av overinntak av proteiner.

På den andre siden er det viktig å alltid innta nok energi, spesiellt i forbindelse med fysisk aktivitet. Dette er som regel ikke noe problem med et normalt kosthold.

Hvis du spiser mer energi enn du forbrenner, lagres overskuddet i kroppen i form av fett.

Endret av alexf
Lenke til kommentar
Hvis du nettop er begynt å trene, vil jeg anbefale deg å vente med å kjøpe kosttilskudd i form av proteiner. Dette er dyrt, og egnet for de som allerede har et solid fundament av muskler. Vent en del år, hvor du trener regelmessig med et sunt proteinrikt kosthold. Hvis du ønsker å bli enda større etter dette, kan proteinpulvær være ideelt.

Ser egentlig ikke noe poeng med å vente flere år med å bruke kosttilskudd. Hvis en person med 60kg muskelmasse skal ha i seg 2.5g protein pr kg masse er vi oppe i 150 gram. Du skal være rimelig bevisst på hva du spiser for å komme opp i denne mengden. Sist men ikke minst, 150g proteiner gjennom et vanlig kosthold koster mer penger enn 150g proteiner gjennom pulver. Så en kombinasjon av et godt kosthold OG tilskudd vil være mer økonomisk. Dette forusetter selvsagt et bevisst og balansert kosthold.

Du prøver å fremstille kosttilskudd som noe store bamser og "bolere" bruker. Ikke gjør det, det er feil. Morra mi bruker proteintilskudd!

Spis sunn mat med mye proteiner i. Vær forsiktig med karbohydrater (energi), da det overinntak av disse som gjør at du legger på deg. Proteiner som ikke blir benyttet som byggesteiner, blir omgjort til energi (slik som karbohydrater), og på denne måten kan man legge på seg av overinntak av proteiner.

Ikke være forsiktig med karbohydrater. Vær bevisst.

Lenke til kommentar
Du prøver å fremstille kosttilskudd som noe store bamser og "bolere" bruker. Ikke gjør det, det er feil. Morra mi bruker proteintilskudd!

Jeg går selv på proteintilskudd. Poenget mitt var at proteintilskudd ikke er nødvendig dersom man ikke trener noenlunde seriøst. Men nyttig, det er det, helt klart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...