Gå til innhold

Mitt første prosjekt: FileMantiX


Anbefalte innlegg

Holder det med 250w psu?

Skulle tro det...

Grovt regnet:

Hovedkortet m/cpu trekker mellom 17 og 30W avhengig av load(står i manualen).

HDer trekker opptil 30W (150W med 5 stk)

RAID kontroller: rundt 5W

CD-brenner rundt 30-40W

Viftene: 0.6W (oppgitt) (1.2W med 2 stk)

Totalt ca: 226.2W på full load - noe som kommer til å være ganske sjelden...

Jeg har da en grei margin...

 

Kilden er: http://takaman.jp/D/index.html?english

men en annen side som har power-kalkulator; http://www.jscustompcs.com/power_supply/ linkes til av mange, men er nede for tida...

 

Men hvis det er noen som har knowhow til å beregne dette riktig, er jeg skikkelig takknemmelig :love:

Ka med CPU og skjermkort da? Det er jo igrunn dei to mest vesentlige strømbrukarane i et system ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ekstremt bra og mekke både filserver og LAN server og da eventuelt gaming server (?) i en knøttliten boks!

 

men jeg tok egentlig ikke den LAN serveren helt...

den switchen som du linket til, den er ikke managed.

er det ikke bedre å bruke litt spenn på en managed switch, for da kan du bruke serveren din som både vanlig switch og backbone for litt større LAN's.

 

hadde det vært en dum ide og bygge den ut litte bitte grann på en side eller bakover så du eventuelt kan stappe inn flere diskeretterhvert?

den er jo ikke stor som den er nå, og litt større tror jeg ikke hadde gjort den styggere.

men det er vel kanskje for seint grunnet du allerede har klippet og bøyd platene.

Lenke til kommentar

*Update*

Nå har jeg jobba litt mer og gjort ferdig bærestrukturen.

For å forenkle hullborringa for skruene tok jeg en av endestykkene fra ett av de forkasta "bjelkene" og målte nøyaktig og borret hull for to skruer. Dette ble malen jeg brukte for å lage resten av hullene;

Mal-thb.jpg

Hver bjelke ble festet med 2 skruer i hver ende. Så i de vertikale bjelkene drillet jeg hull på begge sider; små på "festesiden" og store på den andre for å kunne få inn skruen.

Internal-fronthole-thb.jpg

Dette gikk relatvit greit, med unntak av der jeg skulle skru inn skruer på tvers;

Internal-sideholes-thb.jpg

Her hadde jeg problemer med å få plassert skruene da det viste seg at jeg ikke hadde noen magnetiske skrutrekkere, skruene likeså. Skruene hadde en tendens til å falle av skrutrekkeren før jeg nådde hullet. Da var det ett svare strev med å få dem ut av røret, deretter prøve igjen. Broren min kom med en genial løsning;

Internal-sidehole-paper-thb.jpg

Ta litt papir, rull det til ett rør, og putt det inn i hullet. Deretter "sklir" bare skruen rett inn i riktig hull. Det sparte meg mye strev. Takk brodern :thumbup:

 

Selv med malen ble det litt unøyaktigheter, så enkelte bjelker ble litt skjeve. I ett tilfelle hadde jeg slurvet og laget tverrbjelken foran 1mm for kort. Hvordan jeg klarte dette skjønner jeg ikke :hmm:

Men jeg kappet til en liten bit og la imellom. Problem løst.

Internal-Fix-thb.jpg

Heldigvis hjalp bunnplaten med å stabilisere opplegget mye, ellers hadde det blitt litt lealaust. Bedre blir det nok også med front- og bakplate.

Her er det foreløpige resultatet:

Internal-Finished-thb.jpg

Lenke til kommentar
er det ikke bedre å bruke litt spenn på en managed switch

 

hadde det vært en dum ide og bygge den ut litte bitte grann på en side eller bakover så du eventuelt kan stappe inn flere diskeretterhvert?

1. Hovedgreia med switchen var å ha en fysisk liten som mulig. Managed er ikke viktig for meg. Fant ingen med den størrelsen uansett. Jeg er også sjeldent på større LAN, og ville ha switch integrert for å forenkle hverdagen min.

2. Har tenkt over det, men tror nok heller at hvis behovet melder seg kan jeg jo bare lage FileMantiX V2.0 :p

Endret av Cybermantix
Lenke til kommentar

*Update*

Hmm... Nå var det ikke voldomt mange innlegg siden siste da men....

Jeg har diverse ting siden sist.

Jeg holder på å lakke front og bakpanelet, med noe lakk jeg kjøpte på Torshov.

Paint-thb.jpg

Først pusset jeg platene med 400 slipepapir;

Panels-pusset-thb.jpg

Deretter tok jeg på grunning;

Foundation-FBPanels-thb.jpg

Nå holder jeg på med å lakke med svart maling.

Painting-FBPanels-thb.jpg

Skal etterhvert ta ett lag eller to klarlakk.

 

Innimellom lagene med maling tar jeg annet småarbeid.

Jeg har feks satt på festepunktene til hovedkortet;

MB-attachments-thb.jpg

Dette gjorde jeg ved å borre hull i bunnplata og skru festepunktene nedi ved hjelp av skiftenøkkel.

 

Siste tingen jeg har gjort er å begynne seriøst på harddisk-racket.

Jeg har borret hull for harddisk-skruene;

HD-Rack-1-Holed-thb.jpg

Og holder på å lime sammen racket nå med "super-stål".

HD-Rack-2-Glue-thb.jpg

Når lim og maling er størknet, begynner jeg og sette ting sammen, og da feste holderne for den optiske enheten på toppen av hd-racket og foreta justeringer.

 

I mellomtiden skal jeg begynne på Plexi'n ;)

Lenke til kommentar
Btw: Hva heter den tegneserinen som du har snatcha avataren din fra igjen? Det gir meg en aldri så liten nostalgifølelse, men aner ikke hvorfra ller hvorfor... :love:

Tegneserien heter "Usagi Yojimbo"! :love: (oversatt; rabbit bodyguard)

Karakteren heter "Miamoto Usagi".

Genial samuraiserie laget av Stan Sakai, en japansk-amerikaner.

Jeg har alle 17 "bøkene" med ham hittil :D

Utgitt av Fantagraphic books og Dark Horse Comics.

Jeg pleier å kjøpe dem på Avalon eller Outland i Oslo.

En virkelig crappy versjon av ham dukket opp ett par ganger i (Teenage Mutant Ninja) Turtles. :no:

Endret av Cybermantix
Lenke til kommentar

*Update*

Jeg har jobbet litt siden sist, hovedsaklig har jeg gjort ferdig HD-racket.

 

Først hadde jeg målt opp og testet ut plasseringen til den optiske enheten, deretter laget jeg hull i holderene;

HD-Rack-3-Optical-thb.jpg

Merk de ekstra hullene i den øverste, dette fordi den overlapper noen av skruehullene til harddiskene.

Deretter ble det samma regla som før, pusse flatene som skulle limes, tørke av dem, legge på lim og legg under press i en time.

HD-Rack-4-OpticalGue-thb.jpg

Tadaa!

HD-Rack-5-Done-thb.jpg

 

Nå har jeg også festet front- og bakpanelet;

FB-Attached-thb.jpg

 

Nå holder jeg på med plexiglassplata. Jeg har kappet den til, men har ennå tilgode å få lakka baksiden, da logoen som skal være der ennå ikke er helt ferdig.

Plexi-1-cut-thb.jpg

Plexiglasset skal festes til fronten med dobbeltsidig teip, som også gir litt nødvendig avstand fra skruehodene.

db-tape-thb.jpg

 

Planen er i morgen å få kjøpt og bøyd til platen til dekselet. 1mm evt. 0.8mm avhengig av stivhet... Deretter å begynne lakkingen av den.

Samt å få lakket ferdig og montert plexiglassplata.

Da kan jeg begynne å stappe inn hardware :D

Lenke til kommentar
Hva med å borre hull i plexien og la skruene gå igjennom?

Fordi jeg ikke vil ha synlige skruer på fronten. Vil ha stilrent :p

 

Ellers så har jeg ett lite problem;

Jeg har sett litt etter brytere/LEDs for bruk til power- og reset-switch samt power LED.

Hva slags brytere er det jeg skal ha?

Ser masse forskjellig på feks. ELFA; vippebrytere, "tryckströmställare".

1-3 poler.

Jeg regner med at det er en trykkstrømssak med 2 poler jeg skal ha?

Hvilken type LEDs er det som passer til frontpanel?

 

I tilegg fikk jeg ikke bøyd til platen til dekselet på fredag, og får ikke jobba mer med kabinettet før neste helg :(.

 

Setter pris på de positive tilbakemeldingnene og gode råd :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...