Gå til innhold

Hvordan gjelder kjøpsloven for spillkjøp?

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg Söldner på EB-Games i Oslo forigårs. På pakka sto alle spesifikasjoner, som min maskin glatt tilfredstiller, både når det gjelder RAM, grafikkort, lydkort, prosessor og nettilgang.

Men spillet fungerer ikke på maskinen likevel...

Når man kjøper et slik produkt blir det opfte oppgitt en suporttjeneste. Noe som også oppgis i dette tilfellet. Men suporttjenesten er ikke villig til å hjelpe, og sender kun en beskjed om at jeg må oppsøke et forum, og finne svar der. På spørsmålet som er lagt ut der har det vært 20 stk innom det siste døgnet, uten at noen har svart. Dette gjør også varen mangelfull.

Tok en telefon til EB-Games i dag. Jada, det er mitt ansvar å sjekke at softwaren stemmer, men det gjør den jo også. Beskjeden jeg får er at dette er mitt problem, ikke deres. Spillet får jeg i hvert fall ikke bytte inn, selv om jeg har kvittering og alt i orden. Jeg har altså betalt fire lapper for ingenting. Hvor alt skulle være i skjønneste orden.

Her har jeg altså kjøpt en vare til fire hundre kroner. Mangel nummer en er at varen ikke virker, til tross for at gitte spesifikasjoner stemmer. Mangel nummer to er at varen oppgis å ha kundesuport, noe som ikke er tilfelle.

Det skulle dermed være en grei sak å få pengene tilbake. Skulle det ikke? Hvordan kommer kjøpsloven inn her? Er det virkelig greit å selge noen et produkt som viser seg å virke? Er det kjøperens ansvar at et program virker eller ikke, når spesifikasjonene stemmer? Kvitering og alt er i orden, men jeg får altså beskjed om at det er jeg som er taperen i dette tilfellet. Ikke engang bytting er aktuelt for EB-Games.

Selv kommer jeg til å kjøre denne saken til Forbrukerrådet. Jeg har råd til å tape 400 kroner, men det er ikke rett at man skal spille bingo når man kjøper en vare. Skal holde dere informert videre. Kom gjerne med innspill, spesielt om noen vet mer om hvordan kjøpsloven spiller inn her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig med deg. Fint at du står på.

Selv er jeg ingen ekspert, men jeg ser ingen grunn til at forbrukerkjøpsloven ikke skal ha innvirkning her. Du har fått informasjon om hva som skal til for at produktet skal funke, men det gjør det ikke. Der er mangelen, akkurat som du sier.

Stå på og kjemp :) Husk at når du kommuniserer med butikken er ditt hovedønnske å ha et fungerende Soldner-spill (som forøvrig fikk 5.0 av 10 hos gamespot.com), og om ikke det er mulig; Pengene tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...