Gå til innhold

Tatt i fotoboks, juridisk hjelp?


skyline

Anbefalte innlegg

Quayle:

Fotgjengere i tunneller er like ulovlig som å kjøre alt for fort, om folk løper ut i veien foran min bil så er det dems problem ikke mitt, bilen vinner uansett. Ja, jeg har vært på fylla før selv og gjort MYE rart, men aldri løpt ut i en vei eller inn i en tunell. Det skal ikke være folk som vaser rundt på en motorvei, er man redd for det LA BILEN STÅ, du er ganske død uansett om du blir truffet i 80 eller 130. Nei jeg har ikke holdningen kjør ned dem som går i veien, men vaser man rundt på en motorvei så er det omtrent som å spille russisk rulett!

 

En ting til, er resten av Europa med høyere grenser uten for mye høyere skader på veiene stokk dumme siden de kan kjøre fortere?

Det er forskjeller på både biler og sjåfører, noen klarer ikke kjøre ett par mil til Ikea uten å ligge å irritere alle bak seg med merkelig kjøring(under fartsgrense og surrete bruk av blinklys osv...) mens noen andre av oss ikke har problemer med å kjøre 70mil om natta på svingete veier i høy fart(gikk litt av gassen når jeg så dyr langs veien...) som vel tok rundt 10 timer med noen få bensinpauser.

 

Ellers om denne overvåkingen, spesiellt til psilocybe:

Så om jeg stjeler din bil, råkjører og dreper folk med den så er det greit at du blir straffet for det? Det blir resultatet av at bileier gjøres ansvarlig, hvis du ikke da var overvåket med en chip som tilsa at du bedre noe heeelt annet i det gitte tidspunkt...

Problemet er uansett at med dagens lover hjelper overvåkning lite for sjåfjør er ansvarlig uansett, IKKE bileier.

 

Og overvåkning med mobil, private selskaper som man er kunde hos er nok strengere på hva dataene brukes til enn staten er eller ville vært. Telenor har antydet at de IKKE vil utlvere ip+navn om noen blir anmeldt for piratvirksomhet. Ellers sier egentlig ikke en mobil noe om HVEM som eier den og har den i ett gitt øyeblikk. De kan spore min mobil så mye de vil, står ikke registrert på meg... :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quayle:

Fotgjengere i tunneller er like ulovlig som å kjøre alt for fort, om folk løper ut i veien foran min bil så er det dems problem ikke mitt, bilen vinner uansett. Ja, jeg har vært på fylla før selv og gjort MYE rart, men aldri løpt ut i en vei eller inn i en tunell. Det skal ikke være folk som vaser rundt på en motorvei, er man redd for det LA BILEN STÅ, du er ganske død uansett om du blir truffet i 80 eller 130. Nei jeg har ikke holdningen kjør ned dem som går i veien, men vaser man rundt på en motorvei så er det omtrent som å spille russisk rulett!

 

En ting til, er resten av Europa med høyere grenser uten for mye høyere skader på veiene stokk dumme siden de kan kjøre fortere?

Det er forskjeller på både biler og sjåfører, noen klarer ikke kjøre ett par mil til Ikea uten å ligge å irritere alle bak seg med merkelig kjøring(under fartsgrense og surrete bruk av blinklys osv...) mens noen andre av oss ikke har problemer med å kjøre 70mil om natta på svingete veier i høy fart(gikk litt av gassen når jeg så dyr langs veien...) som vel tok rundt 10 timer med noen få bensinpauser.

6161521[/snapback]

 

Så hvis noen bryter loven så er det greit for deg å gjøre det? Selvfølgelig er det ulovlig å gå i tuneller, men det finnes utallige eksempler på at folk har gjort det. Hva om det var en servicemann da, som skulle reparere nødtelefonen, eller sette opp kamera i boksen, som snubla og ramla ut i veien.

 

Hvor har du det forresten i fra at det er færre/like mange som dør på veiene i resten av Europa? Personlig så mener jeg at ett liv tapt på veiene er ett for mye, jeg er også av den oppfatning at de som kjører så fort som det her er snakk om, utgjør en enorm trafikkfare. Jeg må vel si at at jeg også har kjørt 10-20 over i 80 sonen, men jeg føler meg IKKE komfortabel med det, ikke synes jeg det er kult heller og hadde sannsynligvis blitt lei meg om jeg hadde blitt tatt. Jeg holder meg stort sett bestandig til fartsgrensene, av flere årsaker:

 

1. Fartsgrensene er satt av en grunn og høy fart øker sjangsene for at det skal skje en ulykke.

2. Jeg elsker friheten med å kunne kjøre bil og vil derfor ikke miste lappen.

3. Jeg har ikke penger å kaste ut av vinduet hvis jeg skulle bli tatt i kontroll og bli bøtelagt.

4. Jeg har det ikke så travelt at jeg føler noe behov for å kjøre fortere enn det som er lovlig.

Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål til el-asso og Siemen1, mener dere at mennesker er BEDRE av å følge lover til punkt å prikke, enn å ikke gjøre det?

6146152[/snapback]

Nei, men så er det heller ikke hva som gjør en til et bedre menneske vi diskuterer her. Lovene er til for å regulere samfunnet, skal du bli et bedre menneske må du lete i helt andre bøker enn lovsamlingen.

 

Jeg bryter selv veitrafikkloven daglig ved å kjøre for fort til og fra jobb selv om jeg ligger i kø sammen med hundrevis av andre som gjør det samme. Årsaken er selvsagt at fartsgrensene er for lave i forhold til hvordan folk oppfatter veistandarden. Det er altså et misforhold mellom folks "rettsoppfatning" og myndighetene.

Nå har jeg kjørt bil i USA, Tyskland, Frankrike, Belgia, Nederland +++ og det er det samme over alt, folk flest kjører noe fortere enn det som er tillatt.

Norge er ikke unikt i så henseende, det som er unikt er myndighetenes holdning til fartsgrenser og politiets ressursbruk på dette kontra andre forseelser.

 

Det jeg reagerer på er ikke at Skyline kjører for fort (selv om 170 eller hva det nå var kanskje er vel drøyt selv nattestid på en lite traffikkert vei), men mer den likegyldige holdningen han viser ved å si at han gir døyten i hele veitrafikkloven.

Det åpner for helt andre konsekvenser enn "bare" å kjøre for fort.

 

Mulig det bare var for å provosere, greit for meg. :)

Lenke til kommentar

Jeg liker å provosere når det kommer til diskusjoner hva angår trafikksikkerhet, det er mer sammensatt enn fart!

 

Hvis det foregår reprasjoner i en tunell er dette merket, ellers så er det gule varsel lys og da senker man jo farten, logisk nok.

Hvis ikke folk kan ta vare på seg selv bedre enn å rave rundt i tuneller så er de ikke noe bedre enn dem som evnt kjører på dem, uansett fart. Tuneller er godt opplyst så man har nok tid til å reagere, med mindre man kjører fryktelig fort eller kjører ett vrak uten bremser da.

 

Jeg har dessverre ikke tid til å lete fram tall, jobber, men litt synsing er på sin plass: Norge har spredt befolkning og totalt sett ganske lavt folktall, da blir det relativt få ulykker uansett. Det er vel faktisk heller ikke de værste "råkjørerne" som er ansvarlig for de fleste ulykkene. Det samme ser man gjerne på påskefjellet og, det er "sofagrisene"/de som aldri er ute som må hentes av røde kors, ikke dem som har vært ute en vinterdag før og kjører ski/går på tur deretter. Jeg har en liten mistanke om at det samme gjelder en del ulykker. Av mine kompiser så er det dem som kjører sakte og såkallt forsiktig som har bulka bilen flest ganger, ikke oss som kjører MYE og av og til litt fort.

 

Ellers så vet jeg det er dyrt å kjøre litt for fort, ble tatt i 64 på vei UT av en 50sone og fikk 2900 i bot. Surt, men up kunne godt også brukt den sivile bilen som kom noen minutter etterpå til å gi dem som irreterer andre trafikanter med surrete kjøring og feil bruk av blinklys en liten advarsel, spesiellt midt i påske trafikken hvor flyt er viktig og ble ødelagt av to idoiter som trodde dem var alene på veien.

 

Men lærte jeg noe av boten, ja, de skal ha inn penger, ikke bedre sikkerheten! Så jeg kjører like fort, stort sett og kjører stort sett i den farten jeg er komfortabel i, dvs alt fra under grensa til 20-30 over på de gode veiene med høy grense.

Lenke til kommentar
Hvis det foregår reprasjoner i en tunell er dette merket, ellers så er det gule varsel lys og da senker man jo farten, logisk nok.

 

Jeg har dessverre ikke tid til å lete fram tall, jobber, men litt synsing er på sin plass: Norge har spredt befolkning og totalt sett ganske lavt folktall, da blir det relativt få ulykker uansett.

 

Logisk sett burde man kanskje senke farten når det er skiltet at det er fartskontroll i tunnelen også? :)

 

Norge har vel såvidt jeg vet lave skadetall per innbygger også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ok, la oss si frykten for muslimer tar overhånd, og en sittende regjering bestemmer seg for at det er ulovlig å være muslim..

6160407[/snapback]

 

Ok, la oss være litt realistiske og ta et eksempel fra slik verden er nå. At Islam skal forbys er, tja, litt søkt.

 

Jon@s: det går an å bli provosert av både neseknekking, bilstjeling og råkjøring. Jeg skjønner jo såklart at du blir mindre provosert av sistnevnte hvis du allerede er en av dem som foretrekker 200km/t på motorveien, da går jo slike hypotetiske tiltak ut over din moro.

6160678[/snapback]

Er du frekk? Hvor har jeg skrevet at jeg foretrekker å kjøre i 200 km/t på motorveien?

Du sier at det går an å bli provosert av råkjøring. Ja, men jeg blir fortsatt mer provosert av noe som rammer meg direkte som et tyveri eller en voldshandling. Råkjøring kan få alvorlige konsekvenser, men det at en bil blåser forbi meg i full fart betyr ikke nødvendigvis at jeg må sykemelde meg fra jobben og kontakte forsikringsselskapet mitt. At råkjøring provoserer gir meg uansett ikke noen god grunn til hvorfor vi ikke skal slå ned på andre handlinger som provoserer (tyverier, vold osv.) med tilsvarende overvåkningssystemer. Jeg har aldri opplevd at noen har kjørt på meg i løpet av de seks årene jeg har kjørt bil, men jeg har fått gjenstander stjålet fra meg flere ganger og sakene har blitt henlagt av politiet.

Endret av Jon@s
Lenke til kommentar
Hvis det foregår reprasjoner i en tunell er dette merket, ellers så er det gule varsel lys og da senker man jo farten, logisk nok.

 

Jeg har dessverre ikke tid til å lete fram tall, jobber, men litt synsing er på sin plass: Norge har spredt befolkning og totalt sett ganske lavt folktall, da blir det relativt få ulykker uansett.

 

Logisk sett burde man kanskje senke farten når det er skiltet at det er fartskontroll i tunnelen også? :)

 

Norge har vel såvidt jeg vet lave skadetall per innbygger også.

 

AtW

6162864[/snapback]

 

Det er jo en annen sak...folk som ikke får med seg en boks er muligens litt sløve og hvertfall for sløve til å kjøre fort fort :cool:

 

Jeg vet at Norge ligger bra ann på skade statestikken, og at det nok er noe værre i resten av Europa, men spørsmålet er i forhold til Innbyggertall og bef. tetthet om vi virkelig er så enestående. Når jeg snakker om Europa så burde jeg nok heller skrive deler av Vest-Europa, land som Italia og Spania og tildels Frankrike er jo helt texas når det kommer til bilkjøring.

Lenke til kommentar
Jeg liker å provosere når det kommer til diskusjoner hva angår trafikksikkerhet, det er mer sammensatt enn fart!

 

Hvis det foregår reprasjoner i en tunell er dette merket, ellers så er det gule varsel lys og da senker man jo farten, logisk nok.

Hvis ikke folk kan ta vare på seg selv bedre enn å rave rundt i tuneller så er de ikke noe bedre enn dem som evnt kjører på dem, uansett fart. Tuneller er godt opplyst så man har nok tid til å reagere, med mindre man kjører fryktelig fort eller kjører ett vrak uten bremser da.

 

6162739[/snapback]

 

Det er helt sant at slikt arbeide er merket med skilt! Akkurat som at det var merket at det var automatisk trafikkontroll. Poenget er at Skyline overså det skiltet, like godt som at han kunne ha oversett skiltet som viste at det var veiarbeide, ikke sant? (nå var det ikke noe skilt om veiarbeid der, men det kunne ha vært det).

 

Du har tydligvis problemer med å forstå hvor fort 160 km/t er(eller 170 for den saks skyld). Så 160 km/t er ikke fryktelig fort etter din mening? Siden jeg ikke kjenner Skyline, så har jeg ingen grunn til å dømme ham, men jeg uttaler meg på generelt grunnlag, 160 km/t er langt over det jeg vil regne som akseptabel fart. Hvis oppfatningen til folk flest er at dette er akseptabelt så tror jeg at jeg velger å sitte hjemme, fortrinnsvis i andre etasje, med hjemmekontor og bestille det jeg trenger på internett, da det ikke lenger er trygt å ferdes ute.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jaja, så har jeg tråkka skikkelig i salaten, og blitt tatt i 166km/t i fotoboks, noen som har peiling på juss her, har på følesen av jeg vil komme til å trenge en del hjelp her. Noen som har lignende episoder og erfaringer rundt det?

 

Case:

 

Jeg kjørte fra Bergen til Haugesund for å besøke en kompiss, lå i 100-110 så i å si hele vein, kjørte passe rolig, så kommer jeg til en bomstasjon, betaler fikkler med lommeboka etterpå, og kjører inn i en lang undersjøisk tunnel (bømlafjord tunnelen), det jeg ikke får med meg (pga. fikklinga med lommeboka) er at på portalen inn til tunnelen står det "Automatisk trafikk kontroll", så jeg kjører inni tunnelen og aner ingenting om hva som skal skje, jeg kjører i 110-120 i begynnelsen av tunnelen, så tenker jeg, hmm... bilen er såpass dau at det kan være greit med litt ekstra fart slik at det går litt fortere opp på andre siden, så jeg gir flatt jern, når det flater ut og skal til å stige får jeg plutselig 2 kjappe lysglimt mot meg! FAEN tenker jeg!! Helvete!! Nåla viste 170km/t! :ohmy:  "Nå sliter jeg" tenkte jeg, men tiden gjikk og ingenting skjedde, men så 14 uker senere ringer lensmannen i Sauherad, han vil ha meg inn til avhør! Så nå har jeg vært til avhør, jeg nektet å avgi forklaring uten advokat tilstede og samtykket ikke til førerkort beslag. Så nå skal jeg snakke med advokat, så får vi se hva som skjer derfra.

Av formildene omstendigheter vil jeg trekke inn "ingen trafikk, (det var ingen andre biler i tunnelen!)" og at det var liten fare farlige situasjoner pga. laaaannngggg sikt.

 

Straff i slike saker er vanligvis : 12`000kr i bot, 2 1/2 år uten lappen og ca 28dager med pallespikring. (lest litt rundt på internet)

 

Noen som har råd, tips. bortsett fra å ta det med ro da, det hvet jeg!

 

:cry:

2477889[/snapback]

Dette tipset, eller rådet om du vil, kommer kanskje litt sent. Uansett, husk å ta med deg ordbok i fengsel. Les gjerne litt ekstra på regler som omfatter særskriving av sammensatte ord. Lykke til. :)

 

Edit: Jeg fikk med meg at du har vært inne, men med

ja jeg skal kjøre fort igjen
i minne, så kan du vel kanskje tenke litt på tipset mitt til neste gang. :) Endret av Djevlen
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Da var lappen tilbake (for en stund iallefall) ;) Har hatt den ca. 2 mnd`er nå.

Har heldigvis sett lite til politiet i denne perioden.

 

For å summere:

- ca. 26 mnd`er uten lappen = Følgene ble langt mindre enn forventet, fordi jeg kjørte bil allikevel.

- 24 dager ved Sandeid ferie leir (Les: fengsel) = Var faktisk veldig morro, traff mangen som hadde vært borti det samme.

- 1500kr i saksomkostninger = Blir nedbetalt over 15 mnd`er. (A)

 

Så jeg vil si at straffen var ille på papiret, men det er det du gjør det til selv.

 

Moralen er: Lev livet, men og tenk over konsekvensene.

 

Så til slutt, ett bilde for å provosere litt. Tatt en viss plass.....

post-7314-1165185993_thumb.jpg

Lenke til kommentar
"Ungdommer frontet med familie - ettåring alvorlig skadet "

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=159203

 

Slike ting som dette gjør at jeg ikke respekt for slike som Skyline.

 

Hadde jeg opplevd noe slikt som at mine barne, kone osv. hadde blitt lemlestet/drept av en slik fyr så er jeg rimlig sikker på at jeg hadde oppsøkt han og stemplet min hevn...

7427444[/snapback]

ditto. det er moro å kjøre fort, men det veier ikke opp for faren.

 

egoisme av høyeste grad

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...