Gå til innhold

Tatt i fotoboks, juridisk hjelp?


skyline

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det eneste trådstarter har nevnt om å miste jobb, er en mulig taxi-jobb ved siden av studier.

 

Men, at en mister en jobb hvor man kjører bil som følge av at man blir tatt for råkjøring for andre gang, er bare rett og rimelig. Hvordan hr. trådstarter kjører ellers, tør jeg ikke å spekulere i. Jeg tviler iallefall på at 170km/t er det forteste han har kjørt, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

ATK i tunneller begynner å bli ganske vanlig nå. Det har iallefall kommet opp slike bokser i Oslofjordtunnellen, og der er det lett å komme over fartsgrensen da det er en ganske bratt bakke ned. Fotoboksen står selvsagt i bunnen av bakken :!:

Kjørte gjennom der her om dagen, men så skiltet.

 

Må si jeg synes litt synd på deg, men det er jo ikke smart å råkjøre sånn, da. Inne i en tunnell er det ekstra farlig. I Norge straffes brudd på fartsgrensen ekstremt strengt i forhold til våre naboland, men loven er lik for alle som det heter...

Uansett går ofte trafikken over fartsgrensen. Spesielt på motorveien der det er 100-sone flyter trafikken rett som det er i 120-140 km/t Dette er jo svært trygge veier sammenlignet med veier der det er møtende trafikk. Å aldri komme over "lappen ryker-grensen" kan imidlertid være smart. Har opplevd flere ganger at det samler seg kø bak meg når jeg ligger i 80 i 80-sonen og da er det fristende å gi på litt for å ikke sinke trafikken. Å slippe folk forbi og samarbeide ved forbikjøringer skal man uansett gjøre (står faktisk i loven) selv om den som kommer bak bryter fartsgrensen.

 

En formildende omstendighet til skyline som jeg tror ingen har nevnt: tunnellskrekk! Folk som har tunnellskrekk (ja det er faktisk endel som er redde for å kjøre gjennom lange tunneller) kan få panikk og trykke gassen i bånn for å komme seg ut. Hvis du er troverdig nok kan det sikkert redusere straffen litt...men seriøst: Selv ville jeg bare lagt meg paddeflat og beklaget det som skjedde. Det at det gikk så lang tid mellom da forbrytelsen fant sted og innkallelse til avhør bør også kunne brukes.

 

edit: forandra litt

Endret av Jon@s
Lenke til kommentar
Hvor mange dreper jeg ved å ha ulovlig kopi av Smurfehits?

Latterlig, latterlig og, hm ja, latterlig.

 

Aner ikke om du leser hva han skriver, men poenget her var at de som bryter loven skal straffes. Uansett om man dreper noen eller ikke..? Eller er du av oppfatningen av at å piratkopiere en CD er "lovlig" fordi man ikke dreper noen..? Det ble poengtert mange ganger på noen sider før her at bryter man loven skal man straffes. Dessuten, hvor mange var det trådstarter drepte med sin kjøretur..?

 

Annen ting; Hvor mange er det som kjører rimelig fort, og hvor mange er det som krasjer med døden til følge..? Det er en svært liten prosent del, men det blir blåst opp som pokker når det først skjer.

Lenke til kommentar

Det finnes en måte å komme seg unna på, men da er det en del kriterier som skal være til stede. For eksempel; Faren din/moren din (eller noen andre i nær slekt) driver et firma, du er ansatt i firmaet, og du blir tatt i fotoboks med en bil som står registrert på firmaet. Ergo vil daglig leder bli innkalt til avhør, og der behøver han/hun ikke å oppgi hvem som kjørte bilen i ogmed at man ikke har plikt til å tyste på sine nærmeste. Been there, done that. :)

 

men men..så heldig er du vel ikke tenker jeg. :)

Lenke til kommentar
Hvor mange dreper jeg ved å ha ulovlig kopi av Smurfehits?

Latterlig, latterlig og, hm ja, latterlig.

 

Aner ikke om du leser hva han skriver, men poenget her var at de som bryter loven skal straffes. Uansett om man dreper noen eller ikke..? Eller er du av oppfatningen av at å piratkopiere en CD er "lovlig" fordi man ikke dreper noen..? Det ble poengtert mange ganger på noen sider før her at bryter man loven skal man straffes. Dessuten, hvor mange var det trådstarter drepte med sin kjøretur..?

 

Annen ting; Hvor mange er det som kjører rimelig fort, og hvor mange er det som krasjer med døden til følge..? Det er en svært liten prosent del, men det blir blåst opp som pokker når det først skjer.

People_praying.jpg

 

Amen.

Lenke til kommentar
Latterlig, latterlig og, hm ja, latterlig.

Egentlig ikke.

 

Aner ikke om du leser hva han skriver, men poenget her var at de som bryter loven skal straffes. Uansett om man dreper noen eller ikke..? Eller er du av oppfatningen av at å piratkopiere en CD er "lovlig" fordi man ikke dreper noen..? Det ble poengtert mange ganger på noen sider før her at bryter man loven skal man straffes. Dessuten, hvor mange var det trådstarter drepte med sin kjøretur..?

 

Jeg skjønte veldig godt hva du skrev, og jeg er enig i essensen i det, jeg poengterte kun at det er forksjell på en forbrytelse som potensiellt kan drepe noen, og en forbrytelse som strengt tatt ikke skader noen i det hele tatt. Ja, begge deler er ulovlig, og begge deler straffes. (Ser bort i fra at å laste ned Smurfehits teknisk sett er lovlig etter dagens lovverk).

 

Annen ting; Hvor mange er det som kjører rimelig fort, og hvor mange er det som krasjer med døden til følge..? Det er en svært liten prosent del, men det blir blåst opp som pokker når det først skjer.

 

Det har lite med saken å gjøre, egentlig. Ved å kjøre i 170 km/t i 80-sonen blir du en stor trafikkfare, uansett hvor mye du vrir og vender på det, og uansett hvor arrogant du fremstiller dine kjørekunnskaper som om du skulle være Martin Schanke.

Lenke til kommentar

Hvis speedometeret vist 170, hadde du ikke mer enn ca 160. Alle viser for mye når man kommer opp i den hastigheten. Boksene har en liten prosent de også, så ikke alle skal bli tatt bilder av. Tenker du blir tatt for en ca 140 - 150.

 

Blir nok en bra bot ja.

 

Tips.

 

Å til alle som er så mot han. Han spurte ikke etter kjeft fra dere, men om råd å hjelp. Har dere ikke noe å tilføye for å hjelpe han, så hold heller kjeft.

Lenke til kommentar

@HalTan;

 

Syns det innlegget var rimelig latterlig ja. Men det blir min mening (noe jeg etter responsen her og andre plasser også andre syns). Og om det er sant som du sier, at det er lovig å ha laste ned Smurfehits, hvorfor bruker du det som motagrument når han snakker om ulovlig programvare/spill osv..? Poenget med å dra inn det med piraktkopiering i tråden var vel kanskje å jekke ned de som plutselig skulle begynne å plutselig følge loven og straffe alle som bryter den.. Klart dette er jo noe positivt, men når man sitter på en haug med piratkopierte varer, og så begynner å rope til folk at de skal straffes fordi de brøt loven, så kan man feie litt for sin egen dør først. Klart at å kjøre så fort er jævli mye verre enn piratkopiering, men poenget er at begge er ulovlige, og skal straffes.

 

Andregangsforbryter? Det forklarer hvorfor du får såpass saftig straff.

Mulig det er jeg som overser det, men hvor igjen var det at trådstarter hadde fått noen straff..? Når jeg leste det, så lista han opp noe som var vanlig i andre saker, ikke noe spesifikt om hans sak, og at han var andregangsforbryter..

 

Det har lite med saken å gjøre, egentlig

Det var lissom derfor jeg skrev "annen ting.." i begynnelsen av setningen..

 

Pg ja du har helt rett, det er en enorm trafikkfare, og man bør unngå en arrogant holdningn om at man er verdensmester..

Lenke til kommentar
Jeg var uoppmerksom i det jeg kjørte inni tunnelen, da jeg hadde ca 30-40kmt og ikke såg det !¤#(%%&/"(¤=#U skiltet.

Viss du ikkje legg merke til eit skilt som er ein del større enn vanlege skilt fordi du var opptatt med lommeboka når du kjørte i 30-40km/s, kor svarte skal du innbille oss andre att du har full kontroll i 170km/s.

Og var det ikkje undersjøisk tunnel me snakker om her?

Brann i dei kan bli ganske artige, i verste tilfelle bygging av ny, så om du hadde kræsja så hadde du jo kanskje berre kosta samfunnet 100-300 Mill.

 

Trur nok du må berre begynne å øve på pallespirking for det kjem du deg ikkje unna med.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
@HalTan;

 

Og om det er sant som du sier, at det er lovig å ha laste ned Smurfehits, hvorfor bruker du det som motagrument når han snakker om ulovlig programvare/spill osv..?

Jeg brukte det ikke som motargument i det hele tatt.

 

(Ser bort i fra at å laste ned Smurfehits teknisk sett er lovlig etter dagens lovverk)

 

Det var kun en bisetning, essensen i innlegget var at jeg på mange måter er enig med deg.

 

Poenget med å dra inn det med piraktkopiering i tråden var vel kanskje å jekke ned de som plutselig skulle begynne å plutselig følge loven og straffe alle som bryter den.. Klart dette er jo noe positivt, men når man sitter på en haug med piratkopierte varer, og så begynner å rope til folk at de skal straffes fordi de brøt loven, så kan man feie litt for sin egen dør først. Klart at å kjøre så fort er jævli mye verre enn piratkopiering, men poenget er at begge er ulovlige, og skal straffes.

 

Ja, men selv om jeg f.eks har kopiert et spill eller 10, har jeg fremdeles lov til å uttale meg om at jeg synes en slik forbrytelse skal straffes med de og de strafferammene. Hva jeg bruker internettlinja mi til er en helt annen sak, og har egentlig lite med saken å gjøre. Men ja, jeg tar poenget, og nei, jeg synes ikke det er et godt poeng.

Lenke til kommentar
Hvis speedometeret vist 170, hadde du ikke mer enn ca 160. Alle viser for mye når man kommer opp i den hastigheten. Boksene har en liten prosent de også, så ikke alle skal bli tatt bilder av. Tenker du blir tatt for en ca 140 - 150.

Han sier at han ble tatt i 166 km/t, og da har de nok gitt han noen prosent i hans fordel for å si det sånn. Så jeg tviler sterkt på at han slipper unna med 140-150 km/t...

Lenke til kommentar

Ang hastighet, nåla viste 170, målinga viste 166, og jeg fikk 161 (-5km/t pga. sikkerhets margin)

 

Ang. at jeg ikke så skiltet, akkurat hvilken hastighet jeg hadde forbi skiltet husker jeg ikke, sånn ca 40km/t kanskje 50, dette var rett etter bompengestajsonen, og jeg skulle bare legge vekslepengene oppi lommeboka, det var ingen bil som lå forran meg, det hadde jeg sett isåfall, desuten var det jo mørkt som bare f, og dårlig vær/tåke, når jeg kjørte inni tunnelen. Når det gjelder tunnelen så har den Betong elementer i siden, og sprut betong i taket, med flammehemende materiale under (dette hvet jeg veldig godt, da jeg har jobbet i 1år med tunneler (Nye E-18 holmestrand), så noen brann som ville ødelagt tunnelen er vel veldig usannsynlig. I disse tunnelene (som var stengt for offentlig trafikk under annleggsperioden self.) Drev kammeratene min å kjørte i 260-270 km/t, det mener jeg er galenskap, uten lys, og halvferdige, du hvet aldri hva som ligger der når en ellera annen nisse har jobbet der inne.

 

Jeg setter grenser som alle andre, men mine grenser er kanskje noen hakk over det som andre har, men jeg prøver å bruke sunn fornuft. Halsbrekkende forbikjøringer ol. er ikke noe jeg gjør, og det er noe jeg aldri har gjort, tenker meg om både 3 og 4 ganger før jeg kjører forbi. Kammeratene mine synes jeg er pysete, men jeg bare fnyser av de, jeg har lyst til å leve imorgen også!

 

Men for all del, jeg synes det er bra att folk har syns punkt, og meninger. Bare kom me de, kanskje jeg lærer noe av det også.

 

Marvil har vært til god hjelp, har fått mange gode inspill av han, og han har mange vise ord. Særlig med tanke på formildene omstendigheter.

 

Noen som har peil på om dette blir sak av uansett, eller kan man tilså, og bare får straff? Sist gang tilsto jeg, og samtykket i førerkort beslag. Da fikk jeg bare ett brev der det stod at jeg fikk 5000kr i bot og 3mnd`ers indragning av førerkort.

Anyone?

Lenke til kommentar
ATK i tunneller begynner å bli ganske vanlig nå. Det har iallefall kommet opp slike bokser i Oslofjordtunnellen, og der er det lett å komme over fartsgrensen da det er en ganske bratt bakke ned. Fotoboksen står selvsagt i bunnen av bakken  :!:

Kjørte gjennom der her om dagen, men så skiltet.

 

Må si jeg synes litt synd på deg, men det er jo ikke smart å råkjøre sånn, da. Inne i en tunnell er det ekstra farlig. I Norge straffes brudd på fartsgrensen ekstremt strengt i forhold til våre naboland, men loven er lik for alle som det heter... 

Uansett går ofte trafikken over fartsgrensen. Spesielt på motorveien der det er 100-sone flyter trafikken rett som det er i 120-140 km/t  Dette er jo svært trygge veier sammenlignet med veier der det er møtende trafikk. Å aldri komme over "lappen ryker-grensen" kan imidlertid være smart. Har opplevd flere ganger at det samler seg kø bak meg når jeg ligger i 80 i 80-sonen og da er det fristende å gi på litt for å ikke sinke trafikken. Å slippe folk forbi og samarbeide ved forbikjøringer skal man uansett gjøre (står faktisk i loven) selv om den som kommer bak bryter fartsgrensen.

 

En formildende omstendighet til skyline som jeg tror ingen har nevnt: tunnellskrekk! Folk som har tunnellskrekk (ja det er faktisk endel som er redde for å kjøre gjennom lange tunneller) kan få panikk og trykke gassen i bånn for å komme seg ut. Hvis du er troverdig nok kan det sikkert redusere straffen litt...men seriøst: Selv ville jeg bare lagt meg paddeflat og beklaget det som skjedde. Det at det gikk så lang tid mellom da forbrytelsen fant sted og innkallelse til avhør bør også kunne brukes.

 

edit: forandra litt

Jon@s er en gluping, jeg glemte å nevne at jeg har tunnelskrekk.

Jeg fikk så panikk at jeg holdt på å pisse på meg. Begynte å hyperventilere, og hjalp ikke da jeg trodde hele sjøen skulle komme inni tunellen slik som på daylight, jeg så to sterke lysglimt, og ga enda mere gass. Hehe, nice.

 

Problemet er at jeg så kanskje litt for konsentrert og avbalansert ut på bildet(nå skal det sies at bildet er veldig dårlig), men kan jo prøve!

 

Takker!

Endret av skyline
Lenke til kommentar
Noen som har peil på om dette blir sak av uansett, eller kan man tilså, og bare får straff? Sist gang tilsto jeg, og samtykket i førerkort beslag. Da fikk jeg bare ett brev der det stod at jeg fikk 5000kr i bot og 3mnd`ers indragning av førerkort.

Anyone?

Nei her blir det sak uansett. Du kjørte 30 km/t fortere enn normal grense for ubetinget fengsel (som ligger på ca 130-135 km/t i en 80-sone). I følge grunnloven kan du ikke fengsles uten lov og dom, så rettsak blir det helt sikkert, og hederlig omtale i lokalavisa får du nok også!

 

edit: tunnelskrekk er en klassiker, ja :yes:

Endret av Jon@s
Lenke til kommentar

Hehehe, den tunellen ja :p 6 fotobokser i den.

Kan forstå at du kjørte fort, tunellen ble flittig brukt til å teste biler/mc i når den var ny. Det ble så mye råkjøring at det førte til fotobokser, høyeste målte hastigheten etter fotoboksene er nesten 250km/t på mc . :o

 

Påtide å lakke skiltene med klarlakk, så synes ikke bokstavene/tallene på bilder.

 

Til dere moralfolk som maser, dere bryter fartsgrensa selv men i mindre grad. Brudd på fartsgrensa er ulovlig om det er 70 i 50 sonen eller 170 i 80 sonen. Som læreren på mcteorien sa "Det går ikke an å være halveis gravid".

 

Synes synd på deg skyline :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...