skyline Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2005 Var det ikke fotoboks han ble tatt i da? Og de bruker ikke så mye radar at det gjør noe. Jepp, stemmer det. Det var en fotoboks, og da har aksel avstand en betydelig innvirkning. Målingen foregår vel slik; En sensor i bakken registerer at framm hjula går over, og trigger. Den trigger også på bakhjula. Så komme man til ett nytt punkt noen meter lengre fremme, her ligger det igjen en sensor som trigger, først framhjula, også bakhjula. Dette er vel en slags dobbel måling, slik at man sjekke at målingen er noelunde rett. Avstanden mellom sensor 1 og sensor 2 er nøye målt opp, og lagt inn i fotoboksen`s data enhet. Så blir tiden som er brukt fra sensor1 til sensor2 brukt til å regne ut snitthastigheten mellom målingene. Siden man da har 2 målinger på både fram og bakhjul så får man en akselavstand visning på ATK bildet. Men om dette ikke stemmer helt 100% i forhold til bilen`s egentlige akselavstand, kan man trekke målingen i tvil, og få mere fradrag på aktuell hastighet. Men dette kan slå begge veier, men jeg mener at bilen hadde lengre aksel avstand enn det som stod på ATK papiret. Hvis det står kortere avstand i målingen, vil derfor resultatet av målingen bli for høyt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Var det ikke fotoboks han ble tatt i da? Og de bruker ikke så mye radar at det gjør noe. Jepp, stemmer det. Det var en fotoboks, og da har aksel avstand en betydelig innvirkning. Målingen foregår vel slik; En sensor i bakken registerer at framm hjula går over, og trigger. Den trigger også på bakhjula. Så komme man til ett nytt punkt noen meter lengre fremme, her ligger det igjen en sensor som trigger, først framhjula, også bakhjula. Dette er vel en slags dobbel måling, slik at man sjekke at målingen er noelunde rett. Avstanden mellom sensor 1 og sensor 2 er nøye målt opp, og lagt inn i fotoboksen`s data enhet. Så blir tiden som er brukt fra sensor1 til sensor2 brukt til å regne ut snitthastigheten mellom målingene. Siden man da har 2 målinger på både fram og bakhjul så får man en akselavstand visning på ATK bildet. Men om dette ikke stemmer helt 100% i forhold til bilen`s egentlige akselavstand, kan man trekke målingen i tvil, og få mere fradrag på aktuell hastighet. Men dette kan slå begge veier, men jeg mener at bilen hadde lengre aksel avstand enn det som stod på ATK papiret. Hvis det står kortere avstand i målingen, vil derfor resultatet av målingen bli for høyt. Hmm, interessant, det viste jeg ikke, hva med andre typer kjøretøy med mer enn fire hjul? Og motorsykler og slikt (ikke at de blir tatt uansett, men blir de registrert?) AtW Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Nei, fotoboksene slår ikke inn engang på sykkel. Eller det er mulig de registrerer farten, men de tar ihvertfall ikke bilde. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Var det ikke fotoboks han ble tatt i da? Og de bruker ikke så mye radar at det gjør noe. Jepp, stemmer det. Det var en fotoboks, og da har aksel avstand en betydelig innvirkning. Målingen foregår vel slik; En sensor i bakken registerer at framm hjula går over, og trigger. Den trigger også på bakhjula. Så komme man til ett nytt punkt noen meter lengre fremme, her ligger det igjen en sensor som trigger, først framhjula, også bakhjula. Dette er vel en slags dobbel måling, slik at man sjekke at målingen er noelunde rett. Avstanden mellom sensor 1 og sensor 2 er nøye målt opp, og lagt inn i fotoboksen`s data enhet. Så blir tiden som er brukt fra sensor1 til sensor2 brukt til å regne ut snitthastigheten mellom målingene. Siden man da har 2 målinger på både fram og bakhjul så får man en akselavstand visning på ATK bildet. Men om dette ikke stemmer helt 100% i forhold til bilen`s egentlige akselavstand, kan man trekke målingen i tvil, og få mere fradrag på aktuell hastighet. Men dette kan slå begge veier, men jeg mener at bilen hadde lengre aksel avstand enn det som stod på ATK papiret. Hvis det står kortere avstand i målingen, vil derfor resultatet av målingen bli for høyt. hmm... trodde fotoboksene virket 100% optisk.. jeg trodde det foregikk slik: refleksen i skiltet registreres i sensoren, og så forsvinner skiltet ut av sensoren. Med noen enkle matematiske beregninger vet man farten og et kamera lenger ned på boksen tar bilde raskt nok til at skiltet kommer med ( ) Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Var det ikke fotoboks han ble tatt i da? Og de bruker ikke så mye radar at det gjør noe. Jepp, stemmer det. Det var en fotoboks, og da har aksel avstand en betydelig innvirkning. Målingen foregår vel slik; En sensor i bakken registerer at framm hjula går over, og trigger. Den trigger også på bakhjula. Så komme man til ett nytt punkt noen meter lengre fremme, her ligger det igjen en sensor som trigger, først framhjula, også bakhjula. Dette er vel en slags dobbel måling, slik at man sjekke at målingen er noelunde rett. Avstanden mellom sensor 1 og sensor 2 er nøye målt opp, og lagt inn i fotoboksen`s data enhet. Så blir tiden som er brukt fra sensor1 til sensor2 brukt til å regne ut snitthastigheten mellom målingene. Siden man da har 2 målinger på både fram og bakhjul så får man en akselavstand visning på ATK bildet. Men om dette ikke stemmer helt 100% i forhold til bilen`s egentlige akselavstand, kan man trekke målingen i tvil, og få mere fradrag på aktuell hastighet. Men dette kan slå begge veier, men jeg mener at bilen hadde lengre aksel avstand enn det som stod på ATK papiret. Hvis det står kortere avstand i målingen, vil derfor resultatet av målingen bli for høyt. Hmm, interessant, det viste jeg ikke, hva med andre typer kjøretøy med mer enn fire hjul? Og motorsykler og slikt (ikke at de blir tatt uansett, men blir de registrert?) AtW Tviler sterkt på at de blir registert siden de ikke har skilt foran Blir jo bare sløsing av bilder hvis de hadde blitt registert. Hvis noen skulle bestemme seg for å gå berserk med motorsykkel så kunne de jo fylle opp filmen med ubrukelige bilder. hmm... trodde fotoboksene virket 100% optisk.. jeg trodde det foregikk slik: refleksen i skiltet registreres i sensoren, og så forsvinner skiltet ut av sensoren. Med noen enkle matematiske beregninger vet man farten og et kamera lenger ned på boksen tar bilde raskt nok til at skiltet kommer med ( ) Mente de er ladar baserte jeg også. Kanskje det finnes flere typer? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Tviler sterkt på at de blir registert siden de ikke har skilt foran Blir jo bare sløsing av bilder hvis de hadde blitt registert. Hvis noen skulle bestemme seg for å gå berserk med motorsykkel så kunne de jo fylle opp filmen med ubrukelige bilder. Ja, vet de ikke blir tatt fordi de ikke har skilter foran, men når jeg sier registrert, så lurte jeg på om farten blir målt (riktig). AtW Endret 16. juni 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Greit nok at det ikke er skilt foran. Men de kunne aldri dømt noen uansett. Folk kjører jo med hjelm. Bildet er nødt til å vise ett bilde av sjåføren. Å det skal være rimelig bra faktisk. Har hørt om folk som har sluppet unna fotoboks i bil p.g.a at de har nede solskjermen så ansiktet bare er delvis synlig. Lenke til kommentar
skyline Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 Greit nok at det ikke er skilt foran. Men de kunne aldri dømt noen uansett. Folk kjører jo med hjelm. Bildet er nødt til å vise ett bilde av sjåføren. Å det skal være rimelig bra faktisk. Har hørt om folk som har sluppet unna fotoboks i bil p.g.a at de har nede solskjermen så ansiktet bare er delvis synlig. Stemmer det, solbriller og caps kan også medføre at man slipper straff! MORALEN ER KLAR; KJØR BIL MED HJELM!!! Det har jeg seriøst vurdert. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Latterlig... bileier burde få straff uansett om det er han/hun som er i bilen når overtredelsen skjer. Så kan bileier ta det opp med den som evt. lånte bilen Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Latterlig... bileier burde få straff uansett om det er han/hun som er i bilen når overtredelsen skjer. Så kan bileier ta det opp med den som evt. lånte bilen Hørtes jævli fornuftig ut. Hva om du har bilen sammen med dama da. Skal du få boten for hennes kjøring. Eller få boten hvis en venn av henne kjører den. Eller enda værre. Skal du få fartsboten hvis bilen er blitt stjålet. Nei du, synes ikke eieren av bilen bør straffes. De får straffe den som bryter loven. Lenke til kommentar
skyline Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 Latterlig... bileier burde få straff uansett om det er han/hun som er i bilen når overtredelsen skjer. Så kan bileier ta det opp med den som evt. lånte bilen Javel, for å sette det på spissen da, en kammerat av meg har forsikra bilen sin på bestemora, ergo bestemora er eier. Skal hu da dømmes til 45 dagers pallespikring fordi barnebarnet for eks. kjører 200 km/t. Også kan hun ta det opp med barnebarnet i etterkant? "Fyfy gutten min, jeg er snart 100år, og jeg nekter å spikre paller i 45 dager til, da gjør jeg deg arveløs unge mann" Man må jo selfølgelig ha håndfaste bevis for hvem som har kjørt kjøretøyet, sier seg jo selv. Lenke til kommentar
e321 Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 når du kjører forbi fotoboksen, kan du ikke ha på deg en caps, så ser du ned i gulvet når du kjører forbi..? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Kjører du med caps, solbriller, i tilleg har solskjermen nede for å få skyggeeffekter++, så blir flesteparten av bildene ikke engang fulgt opp hørte jeg av en politimann... (jeg har en politimann som nabo (ja, det kan slå begge veier )) Altså, det holder sikkert med solbriller og caps, men mye mer du kan gjøre for å "forvirre" til bildet... Skal prøve å få pressa ut flere triks for å få "ubrukeliggjort bildet"!!! hehe Lenke til kommentar
gspr Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Latterlig... bileier burde få straff uansett om det er han/hun som er i bilen når overtredelsen skjer. Så kan bileier ta det opp med den som evt. lånte bilen Javel, for å sette det på spissen da, en kammerat av meg har forsikra bilen sin på bestemora, ergo bestemora er eier. Skal hu da dømmes til 45 dagers pallespikring fordi barnebarnet for eks. kjører 200 km/t. Også kan hun ta det opp med barnebarnet i etterkant? "Fyfy gutten min, jeg er snart 100år, og jeg nekter å spikre paller i 45 dager til, da gjør jeg deg arveløs unge mann" Man må jo selfølgelig ha håndfaste bevis for hvem som har kjørt kjøretøyet, sier seg jo selv. Here's a crazy idea: Ikke la andre forsikre bilen sin på ditt navn med mindre du stoler på at de ikke kjører i 200. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Mente de er ladar baserte jeg også. Kanskje det finnes flere typer? Har bare sett en type her i Norge. Hvis du ser noen meter før en fotoboks, så ligger 2 streker over kjørebanen. Dette er sensorene til fotoboksen. Og de gå som regel ikke over til motsatt kjørefelt, så kommer det ingen imot, så er det bare å kjøre på feil side av veien. Blir ikke tatt da. Lenke til kommentar
[TA]Gunners Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Jeg bare lurer litt på hvordan det går her i saken.. Lenke til kommentar
skyline Skrevet 22. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2005 Gunners' date='22/06/2005 : 11:11'] Jeg bare lurer litt på hvordan det går her i saken.. Forsatt ingenting, ca 305 dager(ca 10 mnd`er) til saken blir foreldet. Sommeren er dog den værste tida å være uten lappen. Skylinen står og frister utenfor. Men får holde meg til sykkelen tenker jeg. Lenke til kommentar
MeSs Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 åssen er det med moped når man er lappløs? MeSs Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 åssen er det med moped når man er lappløs?MeSs Man kan søke om å få lov til å kjøre moped. Lenke til kommentar
[TA]Gunners Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Kjipt Du er vel ikke han det stod om i FHM? Regner med at det ikke er det da.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå