Gå til innhold

Tatt i fotoboks, juridisk hjelp?

skyline

Anbefalte innlegg

Jeg risikerer kun mitt eget liv, og litt styr fra statens side når det gjelder ambulanse og lignende. Når andre sitter på kjører jeg forsiktig.

Nei, du risikerer ikke bare ditt eget liv. Hva om det kommer en fyr bak deg, 5 minutter etter at du har kræsjet? Ikke alle tunneler er oversiktelige, vet du.. noen har noe som kalles "svinger", og det er begrenset hvor langt frem du ser da.

Hva det gjelder opprydningen av menneske-puréen, så er ikke det bare "litt styr". De kjører ikke bare inn i tunnelen med ambulanse, skraper deg av dashbordet, og kjører avgårde. Evt. branner må slukkes, vraket skal fjernes, tunnelen må sperres av, oljesøl må fjernes.

"Litt styr" meg i rompen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis noen skulle klage litt: Nei, jeg har nok ikke lest alle innleggene her. Har bare skummet meg gjennom det hele, og straffen er velfortjent i forhold til hva som er gjelende lov osv. Jada, klag og syt over at det er høy straffer i Norge. Er faktisk enig med deg, men slik er det for alle. At du har en fin og vakker bil gir deg ingen ekstra rettigheter i trafikken. Mener du at straffene er for høye så si din mening og begrunne det med andre ting enn at det suger. Forøvrig, å sammenligne med andre ting som seksual- og voldsforbrytelser ser jeg nesten på som dumt. Slike forbrytelser slipper man svært billig unna i Norge. Skulle vært en ekstra null bak antall mnd eller år.

Når det gjelder skylines kjøring stiller jeg meg serdeles kritisk. Slik jeg har oppfattet det er det her snakk om at vedkommende kjørte fra en vegbom, mistet noe på gulvet i bilen, rotet litt rundt for å plukke det opp igjen og gikk glipp at et skilt. Dette er :nei: deluxe. I slike tilfeller lar man faktisk tingen ligge, kjører til side og plukker det opp. Å gjøre dette mens man kjører fører til at førers oppmerksomhet ledes vekk fra vegen og kjøringen. Trolig har vel ikke han sett stort til vegen i det heltatt og hadde vel reagert svært sent hvis noe hadde skjedd.

Så har vi hastigheten: hastigheter rundt 170km/h er IKKE lovlig i Norge uten tillatelse (derunder også banekjøring). Dette vet nok skyline meget godt, og skyline viste nok meget godt hva som skjer hvis man blir tatt i slike hastigheter.

Nevnte hastighet er forøvrig langt fra en ansvarlig hastighet. Det er drøyt 47m/s hvilket betyr at mye skjer pr sekund. Tør jeg minne om at et normalt menneske ser skilter tydelig fra sånn cirka 100m (man kan gjenkjenne det på lengre avstand, men det er først ved 100m det hele blir lesbart). Dette betyr at skyline hadde drøyt 2-2,5 sekunder på å gjenkjenne et skilt ... Hadde en bil stoppet, hatt problemer og plassert varseltrekanten riktig hadde skyline hatt 5sek på å reager fra han så trekanten til han passerer bilen. I beste fall har han 7sek hvis den er plassert 250m unna bilen. MERK at de aller fleste bare plasserer den rett bak bilen, hvilket er særdeles feil, og da har skyline 2sek på å reagere. Normal reaksjon fra man ser noe til man faktisk gjør en reaksjon er 1sek ...

En ting jeg stusser meget over er hvorfor skyline ikke så boksen. Ser han mener han hadde god sikt. Vel, da har han tydligvis ikke fulgt godt nok med for de boksene ser såpass synlig selv i tunneler, noe som igjen ikke akkurat er positivt for skyline.

Å be noen finne noe formildende går bare ikke. Du dreit på leggen, du kjenner loven, du må sone straffen. Slik er livet og ingen sympati kommer fra meg.

Edit: skal du så absolutt kjøre fort så gjør det på bane. Under Gatebil-arrangement koster det 300kr for å kjøre på banen hvis jeg ikke husker feil.

Jeg risikerer kun mitt eget liv, og litt styr fra statens side når det gjelder ambulanse og lignende.

Tullprat! Les det psilocybe skrev over. I tillegg må jeg legge til at det ved en krasj er fare for eksplosjon, og i en tunnel er det svært farlig. Flere tunneler brenner faktisk ekstremt godt.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

MÅ BARE KOMMENTERE DETTE :nei:

Dere som mener dette er en passende straff har dere tenkt over en ting. Om jeg hadde kommet hjem til dere og banket dere opp hadde jeg sluppet billigere unna.... Er nesten sånn at man vurderer å dra på fylla og slenge med kjeften og slå ned noen enn å kjøre en tur...og ja jeg gjør fort litt skade i fylla om jeg blir forbanna. :tease:

"Hva skal jeg gjøre idag, slå ned noen eller kjøre litt fort i kollektivfila...?"

At tuneller brenner godt er statens feil ikke billistene, staten forsøker å spare penger med billigere materialer, er ikke noe problem å bygge tuneller som tåler brann(til en viss grad) med riktig ventilasjon....

Og ja, jeg har vært enda værre, har dratt gjennom tuneller i Oslo i 200 uten at jeg så noe problem i det når man er alene på veien og har fri sikt ca 1km....

Gadd ikke lese allt tullet som står i trådene på alle sidene...

Om ansiktet er mulig å identifisere, ingen sjans til å slippe unna med mindre du hadde noen syke i bilen......og kan bevise det. Kan man ikke bevise at du satt bak rattet ingen bøter enkelt og greit. Hvis det er tvil, skaff en god advokat om du har råd....

Og en liten ting til, dømme folk uten å se hvordan personen kjører virkeligheten blir for dummt. Jeg kjører effektivt, om folk på nettet mener det er stygt bryr meg midt i ... ja....For de som lurer, jeg pleier å komme fortere fram enn taxier som bruker kollektivfil.. :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg har bare lest de 8 første sidene, hva som skjer fra side 9 til 33 er jeg ikke sikker på.

Håper trådstarter får en rettferdig straff, som står i stil til forbrytelsen. Jeg ønsker ikke at han skal få så streng straff som mulig.

En annen tanke som slo meg er at denne tråden har ligget på "off topic" delen av hardware.no sitt forum før den ble flyttet hit. Derfor har mange av de som kun vanker på hw.no sin del av forumet svart. De virker ikke like "bilvennlige" som oss her på amotor.no sin del, noe som klart kommer fram gjennom synspunktene. Det jeg da lurer på er hvordan de ville reagert dersom ting ble snudd på hodet, og en av hw.no folka ble anmeldt for piratkopiering og vi "bilfolk" hadde rakket ned på de og brutt loven. Ville da datafolkene "tatt det som en mann" eller "syntes det var rettferdig straff og angret"?

Lenke til kommentar
En annen tanke som slo meg er at denne tråden har ligget på "off topic" delen av hardware.no sitt forum før den ble flyttet hit. Derfor har mange av de som kun vanker på hw.no sin del av forumet svart. De virker ikke like "bilvennlige" som oss her på amotor.no sin del, noe som klart kommer fram gjennom synspunktene. Det jeg da lurer på er hvordan de ville reagert dersom ting ble snudd på hodet, og en av hw.no folka ble anmeldt for piratkopiering og vi "bilfolk" hadde rakket ned på de og brutt loven. Ville da datafolkene "tatt det som en mann" eller "syntes det var rettferdig straff og angret"?

Interessant tanke, om alle som lastet ned en mp3, en film osv ble tatt.. :hmm:

Lenke til kommentar

Fjernet masse irrelevant, som i bunn og grunn sier at du er en dust som kjører alt for fort.

Dere som mener dette er en passende straff har dere tenkt over en ting. Om jeg hadde kommet hjem til dere og banket dere opp hadde jeg sluppet billigere unna.... Er nesten sånn at man vurderer å dra på fylla og slenge med kjeften og slå ned noen enn å kjøre en tur...og ja jeg gjør fort litt skade i fylla om jeg blir forbanna. :tease:

Gadd ikke lese allt tullet som står i trådene på alle sidene...

Siden du ikke gidder å lese "alt tullet" som står her, skal jeg gi deg en kort oppsummering av det folk flest er enige i:

Det er ikke straffene for å kjøre farlig som er problemet, men straffene for å gjøre mye annet. Ja, det er helt sykt at man kommer billigere unna med å voldta noen enn å kjøre for fort, men da er det straffene for voldtekt etc. som må opp, ikke straffene for trafikkovertredelser som må ned.

Og når de gjelder tuneller:

Det kan godt hende at de kunne vært bygd bedre, men når du vet at de ikke er det, har du ingen rett til å kjøre farlig i dem.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar
Dere som mener dette er en passende straff har dere tenkt over en ting. Om jeg hadde kommet hjem til dere og banket dere opp hadde jeg sluppet billigere unna....

Som jeg sa noen innlegg lenger opp: Straffene for råkjøring er høye men jeg vil legge til at de ikke unødvendig høy. Straffene for en del andre forbrytelser derimot er helt bak mål. De er rett og slett for lave, og da mener jeg katastofisk lavt.

Edit: Dessuten. Straffen skal måles utifra loven, loven gjelder for alle og loven tilsier en bestemt straff. Mener du da at skyline ikke skal få samme straff som alle andre bare fordi du mener den er for høy? Skal skyline få en anderledes dom enn de som har gjordt noe tilsvarende? Nei straffen er nok passende i forhold til loven. At vi mener at straffene for råkjøring er for høye har || mye med saken å gjøre.

At tuneller brenner godt er statens feil ikke billistene, staten forsøker å spare penger med billigere materialer, er ikke noe problem å bygge tuneller som tåler brann(til en viss grad) med riktig ventilasjon....

og det lovliggjør selvsagt råkjøring i tunneler :roll:

Tenk deg litt om. Materialene som brukes i enkelte av tunnelveggen brenner ekstremt godt. Ja, det er statens feil, men det er faktisk ditt problem hvis du setter igang en brann der. Det er nemlig DU som får skadene hvis du i det heltatt overlever, og det er du som må leve med at du har skadet andre i samme slengen.

At du kjører igjennom tunneler i Oslo i 200km/h synes jeg er idiotisk av deg. Du kan umulig påstå du har 1km frisikt i de tunnelene. Er 4-500m... maks. At man er alene på vegen er et patetisk argument. Du har så godt som ingen garanti for at dyr og mennesker ikke kommer til å forville seg inn på vegen. Å si noe annet sier en del om deg...

Edit: Utdyper litt ang. tunneler. Det er faktisk slik at Norge i snart 20 år har vist at PE-skum et ekstremt brannfarlig. Dette brukes fortsatt i svært mange tunneller. Vi snakker trolig om over 700.000 kvm og utallige tunneler. Tar dette skummet fyr er en hver person i nærheten i umiddelbar stor fare for å bli stekt. Skumet tar forøvrig fyr etter et par minutter, i det lengste kanskje så mye som 5. Selve skummet brenner opp i løpet av et par minutter. Hvis jeg ikke husker feil kan du oppnå samme skadeeffekt ved å tenne på skum for 1m i en normal tunnel som ved å tenne på 30liter bensin. I større tunneler mener jeg det ligger på ca 100-110liter bensin. Kanskje litt å tenke på neste gang man kjører inn i en tunnel ... Dette er riktig nok hentet fra en SINTEF-raport fra 1987, men tro meg. Så godt som ingenting er gjordt med da hele isolasjonen må skiftes ut. Selv ikke et lag betong utenpå skummet hjelper stort.

Edit#2: Ja, og jeg nevnte at PE-skum avgir giftige gasser når det brenner? og at Oslofjord-tunnelen har nevnte skum i isolasjonen?

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Det jeg finner merkelig er at selv i % så er bøtenivået i Norge ekstremt høyt uten effekt som man har kommet fram til....gidder ikke lete fram kilder, men stod i flere aviser.

Les det jeg skrev, skrev jeg at dette kun gjelder personen i tråden? NEI!

Selvfølgelig skal personen få sin straff, men hallo den må ha noe med virkeligheten å gjøre. En ting er litt pallespikring, men så høye bøter i tillegg...blir for dummt.

Fotgjengere har ingenting midt på en 4felts vei å gjøre. Hvorfor er alene på veien et patetisk argument? Kan noen forklare det? Kom ikke med "du kan aldri vite" en 4felts vei med fri sikt nesten 1km før man kjører inn i tunellen skal det ikke være annet enn biler på....hva er da problemet med å kjøre fort? Dyr er greit nok, det kan skje men sannsynligheten for å treffe på dyr i oslo på veien som er store nok til å skade andre enn dyret er liten. Om vi skal ta høyde for at mennesker raver rundt på motorveier tror jeg vi alle skal la bilen stå.

Er klar over at en del tuneller brenner godt, enda bedre grunn til å komme seg ut fort som faen. Biler tar heller ikke fyr som i filmer.....

Ett annet spørsmål, dere som skriker her nå. Dere har altså ALDRI brutt en eneste trafikkregel?

Jeg inrømmer i det minste at jeg har kjørt grisefort en gang og generellt sett litt fort....Jeg vet at jeg har kontroll over meg, prøver og bilene jeg kjører på åpne plasser før jeg kjører dem for å finne ut hvor de slipper(både på asfalt, snø og is) osv...

Igjen, folk som forhåndsdømmer er en uting...en del av dere som skriver her ja. Man kan nemelig ikke finne ut om en person kjører farlig før man har sittet på....og i hvertfall ikke over nettet.

Lenke til kommentar

"Alene på vegen" er et patetisk arguement fordi du aldri kan vite det og ting kan komme ut fra kantene av vegen langt innenfor sikten, f.eks 200m forran bilen. Begrunnelsen brukes ofte i sammenheng med at det er natt, ergo sterkt nedsatt sikt (det er jo som oftest trafikk så lenge det er lyst). At du mener mennesker ikke forviller seg inn på motorveger er litt naivt. Det skjer faktisk enten du vil det eller ei. At dyr ikke gjør skade er også feil. De gjør stor skade, spesielt i høy fart. Det er faktisk forskjell på å treffe den i lav fart (under 60kmk/h) og høy fart (over 140km/h). Det er også forskjell på hvor mye kontroll du har over bilen i forskjellige hastigheter. Kjører du i høy fart har du lengre bremselengde og vil redusere farten mindre i starten sammenlignet med lavere fart. I tillegg har du faren for at du mister kontrollen over bilen og krasjer i noe eller noen. Du må huske på at du ikke er verdensmester bak rattet og gjør faktisk feil samme hva du mener. Du kan skvette hvis noe meget uforutsett dukker opp og dette kan føre til uforutsette handlingere som å kjøre i det som dukker opp, havne i grøften eller andre ting vi strengt tatt ikke unner andre.

Når det er sagt, jeg er langt fra perfekt bak rattet. Jeg har en tendens til å gi litt formye gass, men aldri mer enn at jeg er sikker på at jeg faktisk beholder lappen selv om jeg blir tatt. Stoppskilt får liten respekt fra meg. Jeg bremser riktig nok godt ned, men det sjeldent jeg faktisk stopper 100%. Enkelte lyskryss får heller ikke riktig respekt. Ei heller holder jeg god nok avstand til bilen foran (ved 80km/h bør man holde minst 66m avstand til bilen foran). Mye annet kan også nevnes, men jeg skal vel ikke trenge å si så mye mer. Jeg er langt fra perfekt, MEN jeg er klar over lovene og hva konsekvensen er. Skulle jeg bli tatt sitter jeg iallfall ikke og sutrer og skriker om høye straffer og om at JEG må jo få lavere straff for det her.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Stoppskilt får liten respekt fra meg. Jeg bremser riktig nok godt ned, men det sjeldent jeg faktisk stopper 100%.

Litt OT:

Det blir 4 000,- og to prikker om jeg ikke tar feil, så det er en av de tingene en bør passe seg veldig godt for ikke å drite seg ut på.

Mer OT: er fullstendig klar over det. Jeg synes egentlig stoppskilt er rimlig bak mål. Det ødlegger trafikkflyten og har sjeldent noe for seg. Det burde egentlig vært erstattet med "Reduser farten vesentlig" eller "Her må du være ekstra forbredt på å stoppe pga vikeplikt til venstre og/eller høyre".

Edit: bremser jeg f.eks ned til et par km/h, ser at det faktisk ikke kommer noe eller at det kommer noe, men jeg rekker det med god margin og kjører, så får man faktisk boten og prikkene selv om det var klart fra alle kanter. Måtte jeg derimot stoppe helt kan det hende det kommer noe og jeg må vente. Dette kan i teorien føre til en mikrokø. De bak meg må slik reglene er, stoppe de også, hvor man igjen kan få samme situasjon som over. Vedkommende kunne fulgt med bilen foran, men pga at man faktisk må stoppe helt så kan det hende man må vente og danner mer kø.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
"Alene på vegen" er et patetisk arguement fordi du aldri kan vite det og ting kan komme ut fra kantene av vegen langt innenfor sikten, f.eks 200m forran bilen. Begrunnelsen brukes ofte i sammenheng med at det er natt, ergo sterkt nedsatt sikt (det er jo som oftest trafikk så lenge det er lyst). At du mener mennesker ikke forviller seg inn på motorveger er litt naivt. Det skjer faktisk enten du vil det eller ei. At dyr ikke gjør skade er også feil. De gjør stor skade, spesielt i høy fart. Det er faktisk forskjell på å treffe den i lav fart (under 60kmk/h) og høy fart (over 140km/h). Det er også forskjell på hvor mye kontroll du har over bilen i forskjellige hastigheter. Kjører du i høy fart har du lengre bremselengde og vil redusere farten mindre i starten sammenlignet med lavere fart. I tillegg har du faren for at du mister kontrollen over bilen og krasjer i noe eller noen. Du må huske på at du ikke er verdensmester bak rattet og gjør faktisk feil samme hva du mener. Du kan skvette hvis noe meget uforutsett dukker opp og dette kan føre til uforutsette handlingere som å kjøre i det som dukker opp, havne i grøften eller andre ting vi strengt tatt ikke unner andre.

Når det er sagt, jeg er langt fra perfekt bak rattet. Jeg har en tendens til å gi litt formye gass, men aldri mer enn at jeg er sikker på at jeg faktisk beholder lappen selv om jeg blir tatt. Stoppskilt får liten respekt fra meg. Jeg bremser riktig nok godt ned, men det sjeldent jeg faktisk stopper 100%. Enkelte lyskryss får heller ikke riktig respekt. Ei heller holder jeg god nok avstand til bilen foran (ved 80km/h bør man holde minst 66m avstand til bilen foran). Mye annet kan også nevnes, men jeg skal vel ikke trenge å si så mye mer. Jeg er langt fra perfekt, MEN jeg er klar over lovene og hva konsekvensen er. Skulle jeg bli tatt sitter jeg iallfall ikke og sutrer og skriker om høye straffer og om at JEG må jo få lavere straff for det her.

Som sagt, skjedd to ganger.

Men skal vi ta høyde for at mennesker kan komme ravende midt på E18 eller andre steder uten videre er det vanskelig å kjøre bil...

Selvfølgelig smeller det om du treffer et dyr i 100+.

Kjører ALDRI fort på veier jeg ikke er lommekjent med svinger. Så langt jeg vet så stresser jeg aldri uansett. Klarer fint å skremme vannet av de fleste som sitter på uten at jeg føler at ting går for fort.

Ellers tror jeg merkelig nok vi er enige....kjører stort sett aldri fortere enn at jeg beholder lappen og har "studert" hva som er konsekvensene av det jeg gjør. Så jeg kommer ikke til å suttre om jeg blir tatt, mer irriterende. Kan godt akseptere høye bøter, så lenge de hadde stått i forhold til andre lovbrudd i samfunnet ellers.

Stoppskilt følger jeg alltid, har vel kjørt på rødt en gang eller to når det ikke skiftet, kan ha noe med at jeg bor i oslo og må kjøre deretter, mot stoppskilt kan bli dyrt og farlig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...