Gå til innhold

Tatt i fotoboks, juridisk hjelp?


skyline

Anbefalte innlegg

Mener det var en sak om dette i vg for ei stund tilbake, om ikke bilde av fjeset ditt på fotografiet er identifiserbart så slipper du straff. Men det er detvel kanskje siden di tok kontakt med deg?

Har de ikke bilde av deg, kommer de ingen vei nei. Boksene tok bilder av sykler som kjørte for fort også før, men de fikk jo ikke gitt bøtene til noen. Derfor er det nå fjernet. Med sykkel så tar ikke boksene bilde lenger.....

Det kom vel mer av at sykkler ikke har skilt foran og er derfor ganske umulig å identifisere siden man ikke veit hvem eier er engang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og en siste ting, hvis jeg ikke tar helt feil så trenger Norge 700km med motorveg, vi har bare 200km... Var vegen blitt bedre sa du? er ikke helt sikker jeg.

Dette stemmer helt sikkert. Stort sett er veiene her til lands helt ubruklige. Var ikke der jeg mente. Men for eksempel innover mot Oslo er det bra veier. Det værste er at de skraper veiene her jeg bor. For å få jevnet det ut. Problemet er jo at hvis man faller med motorsykkel her, så er det jo som å falle i en kjøttkvern :no:

Lenke til kommentar
Mener det var en sak om dette i vg for ei stund tilbake, om ikke bilde av fjeset ditt på fotografiet er identifiserbart så slipper du straff. Men det er detvel kanskje siden di tok kontakt med deg?

Har de ikke bilde av deg, kommer de ingen vei nei. Boksene tok bilder av sykler som kjørte for fort også før, men de fikk jo ikke gitt bøtene til noen. Derfor er det nå fjernet. Med sykkel så tar ikke boksene bilde lenger.....

Det kom vel mer av at sykkler ikke har skilt foran og er derfor ganske umulig å identifisere siden man ikke veit hvem eier er engang.

Har ingenting å si om det er skilt foran eller ikke, så lenge man ikke kan identifisere sjåføren. Det var snakk om å tvinge sykler til skilt foran, men når de tenkte seg om å skjønte at alle kjører med hjelm, ble det droppet.

Lenke til kommentar
Og en siste ting, hvis jeg ikke tar helt feil så trenger Norge 700km med motorveg, vi har bare 200km... Var vegen blitt bedre sa du? er ikke helt sikker jeg.

Dette stemmer helt sikkert. Stort sett er veiene her til lands helt ubruklige. Var ikke der jeg mente. Men for eksempel innover mot Oslo er det bra veier. Det værste er at de skraper veiene her jeg bor. For å få jevnet det ut. Problemet er jo at hvis man faller med motorsykkel her, så er det jo som å falle i en kjøttkvern :no:

De skraper vegen også for at det skal bli mindre fare for vannplaning. Er en billigere metode enn å reasfaltere.

Lenke til kommentar
Men sånt skjer jo bare med alle andre, jo.

Hehe, ja det er rett holdning.

 

Det var egentlig et retorisk spørsmål :roll:

Nei, hvis man punktere i 170 kan det gå galt men trenger ikke det. Punkterte på sykkel i over 100, å det gikk helt grei. Å skal man tenke sånn på det kan man jo ikke gå ut døra. Hva om møtende bil svinger over i feil kjørebane da? Kan ikke alltid tenke negativt

Lenke til kommentar
Straff i slike saker er vanligvis : 12`000kr i bot, 2 1/2 år uten lappen og ca 28dager med pallespikring. (lest litt rundt på internet)

 

Noen som har råd, tips. bortsett fra å ta det med ro da, det hvet jeg!

 

:cry:

Tja, du har virkelig tråkket i salaten; det må sies.

 

Jeg kan ikke se så veldig mange formildende omstendigheter , dessverre.

 

- Rotet med lommeboken når du kjørte inn i tunnelen: Skjerpende, uansett omstendighet. Viser bare at du ikke har prioritet på det å kjøre bilen og observere trafikken.

 

- Dårlig sikt (som du nevner senere i tråden her): Ekstremt skjerpende. Hastighetene i Norge er maksimalhastigheter. Lovverket sier klart og tydelig at man skal anpasse farten etter kjøreforholdene. Selv om det ikke er tåke og slikt inne i tunnelen, skal man i slike tilfeller være ekstra observant på farten, og helst ha en lavere hastighet enn maksimal hastighet ut av den under slike kjøreforhold.

 

- Erfaren sjåfør: 4 år og 200000 km kvalifiserer ikke til erfaren sjåfør. I beste fall vil en slik uttalelse bli tolket som arrogant/umoden.

 

- God bil: Uansett merke på bilen, bilen var 91-modell - 13 år gammel. Hadde bilen vært en 2001-modell kunne du vurdert å bruke argumentet.

 

- Gode dekk: Kan muligens være formildende.

 

- God sikt: Ikke et godt argument når man kjører i tunnel. Hadde det vært på landeveien, derimot...

 

- Lite trafikk: Ikke nødvendigvis formildende når politiet tidligere i år varslet at de ville aksjonere spesielt mot de som råkjørte på kvelds- og nattestid.

 

Rådfør deg gjerne med en advokat; men tviler på at du vil tjene noe på å ha en rettssak på dette.

 

Tror nok det beste for deg vil være å legge deg paddeflat, innrømme at du tabbet deg ut, og ta fullstendig avstand fra din trafikkadferd.

Lenke til kommentar
Masse fornuftig

 

Må bare føye til at det norske rettsvesen behandler "ørten" slike saker i året. Lista er forlengst lagt for utfallet så å tro at spissfindigheter som gode dekk, lite trafikk osv. skal ha noe avgjørende å si for utfallet kan en bare glemme.

Det eneste som antakelig kunne fått deg frikjent må være å kunne påvise feil med vedkommende fotoboks. Og det kan en vel bare glemme.

Lenke til kommentar
Så fordi jeg brøt fartsgrensa på vei til jobb i dag tidlig mener du at jeg har ett dødsønske? Den var ganske tynn må jeg si :!:

Greit nok når du har det travelt, at du gir på litt... det er jo normalt. Jeg snakker om folk som gjør det kun for spenningensskyld. Du kan ikke nekte for at f.eks. trådstarter her syntes det var spennende å kjøre 170 km/t i den tunnelen. Han fikk et kick av å leke med døden.

Lenke til kommentar

Mange som løager på for lav fartsgrense, men på e6 (eller 16) fra Bergen til Voss (ca 10-12 mil) er farten mange plasser satt ned til 70km/t. Før var veien en av de farligeste i Norge tror jeg (var i hvert fall mange dødsulykker), er minimalt med ulykker på strekningen nå. Kan ikke huske at noen har omkommet på veien siden de justerte fartsgrensen.

 

JimRamse: BAkhjulet du pungterte på tilfeldigvis? Under kraftig nedbremsing er jo bakhjulet bare "litt" nedpå veien, er litt forskjell ,ellom det og å pungtere på et forhjul på en bil (eller forhjulet på en sykkel).

 

BTW: God sikt? Folk her sier det er +/- 100 meter sikt på bunnen av tunnelen, tar deg 2 sekund å kjøre den strekningen. MAO: Du hadde god kontroll :thumbup:

Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar

 

BTW: God sikt? Folk her sier det er +/- 100 meter sikt på bunnen av tunnelen, tar deg 2 sekund å kjøre den strekningen. MAO: Du hadde god kontroll  :thumbup:

No way! Han holdt 170km/h, altså ca47m/s og som du sier tar det ca 2sek å kjøre så siktstrekket. Det er IKKE god kontroll. Du er syk hvis du tror det, eller tror du kanskje at du kan bremse ned på 53meter (hvis vi ser det er 100m og man bruker 47m på å reagere)? det går ikke. Jeg tviler på at selv en F1 bil kan greie det. Man bruker flere hundre meter ekstra. Skulle en hindring plutselig dukke opp innenfor sikten har du altså overhode ikke kontroll, å si noe annet er direkte tåpelig.

 

Edit: håper det utsagnet ditt var ironisk ment

Endret av Atpn
Lenke til kommentar
Mange som løager på for lav fartsgrense, men på e6 (eller 16) fra Bergen til Voss (ca 10-12 mil) er farten mange plasser satt ned til 70km/t. Før var veien en av de farligeste i Norge tror jeg (var i hvert fall mange dødsulykker), er minimalt med ulykker på strekningen nå. Kan ikke huske at noen har omkommet på veien siden de justerte fartsgrensen.

 

JimRamse: BAkhjulet du pungterte på tilfeldigvis? Under kraftig nedbremsing er jo bakhjulet bare "litt" nedpå veien, er litt forskjell ,ellom det og å pungtere på et forhjul på en bil (eller forhjulet på en sykkel).

 

BTW: God sikt? Folk her sier det er +/- 100 meter sikt på bunnen av tunnelen, tar deg 2 sekund å kjøre den strekningen. MAO: Du hadde god kontroll  :thumbup:

Ja det var lurt. La oss sette ned farten til 50km/t på alle veier så blir det enda mindre ulykker. :roll:

 

Ja, det var faktisk bakhjulet. Men hadde nok godt greit med forhjulet også. Hadde det vært i en sving hadde det gått til helvete, men det hadde det i 50 også. Problemet er at veiene stort sett er for dårlige mener jeg. Vi har noen gode veier rundt forbi, å der burde farten økes. Utenom så bør vi justere farten litt mer etter forholdene. Her jeg bor er det mange 30 soner p.g.a skoler. Hva med å ha 30 sone fra 7 til 16. å 60 eller 70 utenom. Er jo helt latterlig at man må holde 30 der om natta f.eks. Hvor god sikt der var i tunnelen vet jeg ikke, men er det ikke mer enn 100m så var det ikke særlig lurt gjort.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
(...), å veiene har blitt bedre, (...)

En ting til:

  • E6 Akershus: Nordover fra Gardermoen til Eidsvold
  • E18 «Sørlandske hovedvei»: Vestfold syd for Holmestrand
    mot Kristiansand
  • E16 Akershus: Sollihøgda (fra Skui i Bærum til Buskerud grense)
  • E6 gjennom Gudbrandsdalen (Oppland) fra Ringebu – Vinstra til Otta
  • E6 Sør-Trøndelag: Oppdal-Ulsberg-Berkåk-Støren
  • E18 Østfold: Kråkstad-Spydeberg-Askim-Mysen
  • E39 Vest-Agder/Rogaland: Flere strekninger, f eks Kvinesdal-Moi og gjennom Ålgård
  • E134 Buskerud: Kongsberg til Notodden
  • Rv. 2 fra Kløfta (Akershus) til Kongsvinger (Hedmark)
  • Rv. 7 fra Heradsbygda øst for Hønefoss (Buskerud) til Sokna

Vegen over er 10 veger som NAF har utpekt til å være de 10 verste i Norge (ikke prioritert rekkefølge), og merk, disse vegene er blandt de prioriterte vegen i Norge!

Har vegen blitt bedre sa du? Vel Rv. 2 fra Kløfta til Kongsvinger har ikke blitt rørt på de siste 30-40 årene og en del av de nevnte strekkene er veger som stammer fra 1800-tallet. Eneste forskjellen er omtrent bare at de har fått asfalt er noe breiere enn de var på 1800-tallet. Og listen inneholder forøvrig ikke Gardermoen - Lillehammer som jeg personlig synes er rimlig ille. Heldigvis skal det blir 4-felt på deler av strekket, men, men, poenget er at vegen i Norge ikke er blitt bedre, heller tvert imot.

Lenke til kommentar

Det med å punktere er bare piss, jeg har punktert i 180 km/t med min Primera, (utenlands), og det foregjikk uten problematikk. På orginal dekk hadde det nok vært verre.(175/80R13) Man må tenke på at dekkene jeg kjører på er 215/40ZR 17. ZR dekk skal minst tåle 270kmt, de skal også tåle og punktere tett oppunder denne hastigheten. Det som gjør stor forksjell i dekket er stivheten. Dekket er så stivt at selv med punktert dekk er det vanskelig å se dette på dekket, dekket synker nesten ingenting. Man merker det på bilen, men ikke med engang. Man merker mer sporing og "svampaktighet" ved rattutslag, lånte bort bilen min en helg, og når jeg fikk tilbake bilen var høyre framdekk punktert. Dette hadde ikke personen som lånte bilen lagt merke til. At sikten er ca 100m i denne tunnellen er helt feil, jeg vil nok heller si iallefall 500m. Den er veldig godt opplyst, er veldig bred og oversiktelig. Her ramses det opp bremse lengder, men hvorfor i helvete ville jeg bremse inne i en tunell? En sau som står midt veien? En julenisse med slede? Rosa elefanter? Jeg bare spør. En eventuel bil forran meg hadde jeg sett veldig tidelig, og det hadde ikke tatt så ekstremt mangen meter å bremse ned fra 170 til 80, eller eventuelt bremst ned og lagt seg over i motsatt fil (om man mot all formodning ikke skulle klare å bremse ned) (husk att her er det 3 felt).

Lenke til kommentar
Det med å punktere er bare piss, jeg har punktert i 180 km/t med min Primera, (utenlands), og det foregjikk uten problematikk. På orginal dekk hadde det nok vært verre.(175/80R13) Man må tenke på at dekkene jeg kjører på er 215/40ZR 17. ZR dekk skal minst tåle 270kmt, de skal også tåle og punktere tett oppunder denne hastigheten. Det som gjør stor forksjell i dekket er stivheten. Dekket er så stivt at selv med punktert dekk er det vanskelig å se dette på dekket, dekket synker nesten ingenting. Man merker det på bilen, men ikke med engang. Man merker mer sporing og "svampaktighet" ved rattutslag, lånte bort bilen min en helg, og når jeg fikk tilbake bilen var høyre framdekk punktert. Dette hadde ikke personen som lånte bilen lagt merke til. At sikten er ca 100m i denne tunnellen er helt feil, jeg vil nok heller si iallefall 500m. Den er veldig godt opplyst, er veldig bred og oversiktelig. Her ramses det opp bremse lengder, men hvorfor i helvete ville jeg bremse inne i en tunell? En sau som står midt veien? En julenisse med slede? Rosa elefanter? Jeg bare spør. En eventuel bil forran meg hadde jeg sett veldig tidelig, og det hadde ikke tatt så ekstremt mangen meter å bremse ned fra 170 til 80, eller eventuelt bremst ned og lagt seg over i motsatt fil (om man mot all formodning ikke skulle klare å bremse ned) (husk att her er det 3 felt).

Da er det vel bare sånn som vanlig. Ting blir blåst opp. Jeg synes ikke det du gjorde var så fryktlig galt. Hadde langt over det her om dagen med sykkelen, men man må ikke si sånn her vet du. Da får du alle de fisefine lovlydige som aldri har gjort noe galt, å heller aldri tenkt på å gjøre noe galt mot seg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...