Gå til innhold

Tatt i fotoboks, juridisk hjelp?


skyline

Anbefalte innlegg

Så om jeg begår inbrudd (lovbrudd) i nabolaget ditt så ville du gitt eff?

 

Skjønner ikke du selv forskjellen på innbrudd og det å kjøre i 170 i en fire-felts tunnel med god sikt og godt kjøretøy? Det er selvfølgelig ulovlig å kjøre så fort, men det er langt mer seriøst å begå innbrudd. Skjønner du ikke det?

 

Sett deretter at jeg spør generelt sett på forumet her om hvor jeg kan gjemme tjuvgodset hen?

 

Igjen, les ovenfor. :)

 

Har en gjort noe kriminelt så får en pokkern meg ta straffen og slutte med den whininga i etterkant.

 

Ja, selvfølgelig skal han få en straff for det ulovlige han gjorde. Spørsmålet er bare hvor streng straffen skal være.

 

Ja, det er mange som kjører (altfor) fort, men så tar de straffen og har forhåpentligvis lært av det, noe jeg har fått inntrykk av at skyline ikke har gjort.

 

:roll:???

 

1. Du kjørte dobbelt så fort av den tillatte hastighet.

 

Ja, det stemmer. Han kjørte dobbelt så fort som lovlig hastighet.

 

2. Du tror du har oversikt, men tingen er at du sikkert ikke er alene på den strekken, og det er ikke umulig at det kommer en annen Primera i 170 mot deg.

 

Det er en fire-felts tunnel. Det vil si at det er to felt i hver retning, hvorfor i helvete skal noen da kjøre i motgående felt? Skal man alltid tenke slik? Da kunne det gått dårlig om han kjørte i 80 også, da.

 

3. Det at du ikke så "fotoboks-skiltet" tror jeg faktisk kan bli negativt for din del. Du viser uoppmerksomhet (i det øyeblikket). Spiller ingen rolle om hvordan du er sånn ellers. I tillegg så blir fotobokser satt opp på steder der politet vet at det kjøres fort og vil at hastigheten skal senkes. Uansett så vet du at de raskeste en kan kjøre i Norge er 100.

 

Ja, seff kan det bli negativt for han. Han må bare se på hvordan han fremstiller saken. Ønsker deg lykke til skyline! :)

 

4. Bilen har kanskje gode kjøreegenskaper, men det forutsetter at en skal være våken og ha gode reaksjonsevner når en kjører i slike hastigheter.

 

Ja, og utenom den ene hendelsen tror jeg faktisk skyline var rimelig våken når han hadde den hastigheten.

 

Synes du skal ta straffen som en mann og slutte å syte som ei jente. Du var fullstendig klar over hva du gjorde. Surt å miste lappen for to år, men forhåpentligvis så lærer du noe. Sees forhåpentligvis i lavere hastigheter.

 

Der synes jeg du tar for hardt i. 6 eller 12 måneder er mer passende, og evt. høyere bot.

 

PS. Haltan (among others) For mye so-preik her. Skjerpings..
:thumbup: Da sa du hvertfall noe klokt i innlegget ditt. ;):)

 

dimiles

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke nisse i hodet,hva nå det enn skulle bety? Jeg forbinder nisser med noe positivt jeg. Og du har helt rett, han trenger hjelp! Hjelp til å forstå at han har gjort en alvorlig straffbar handling. Jeg vet at mange normenn ikke liker angivere, tystere eller rotter om du vil. Spesielt liker ikke du/dere med lav moral.

Lenke til kommentar

Hvis man ikke er voksen nok til å ta ansvar for sine handlinger(ihvertfall ikke syte over at man blir straffet for noe som man helt åpenlyst vet er et grovt lovbrudd!) får man heller la være å kjøre bil; Det er tross alt ikke en menneskerett å kjøre bil.

Slik grisekjøring er først og fremst jævlig egoistisk og totalt uansvarlig, og bør straffes deretter.

 

:mad:

Lenke til kommentar
DU snakker om å være arrogant? Nå får du gi deg Haltan, du har så evig mye usaklige SPAM innlegg i denne posten at jeg blir kvalm av deg

 

Egentlig er det ikke så mye SPAM i den, men men. Du er nokså kvalmende til tider også, må jeg innrømme. [Denne SPAM'en er sponset av Torsteinen]

 

Hvor mange dreper du ved å kjøre i 170 på en 4 felts vei i en tunell uten f. eks fare for elg som kommer ut fra skogen eller barn el. og med LANG sikt? Kanskje en tunell-snegle?

 

Forskjellen er uansett at det er lang farligere og til større skade for sanfunnet enn piratkopiering av rævva cd'er. Men vi lar den digresjonen ligge med det.

 

Må si jeg begynner å lure litt på enkelte av dere etter å ha sett deres totale mangel på empati i denne threaden. Mannen kjørte alt for fort, og bør straffes, men det får da være grenser!!! Lappen 3 mnd og 3000 i bot er mere en nok!

 

Tja, hadde kanskje vist litt mer empati om det ikke var snakk om en råner av en villmann som egentlig viser null form for anger i det hele tatt. Det er forskjell på å angre på handlinger, og å angre på at man ble tatt. Med andre ord er det den fantatisk arrogante holdningen til lovene (som vi andre prøver å rette oss etter) som gjør at dette gir en døv avsmak. Samt holdningen, som faktisk nokså direkte tilsier at han har lov til til å råkjøre, siden han så situasjonen slik og slik, og siden bilen hans har førtiøppel hekkspoiler, fartsstriper og dekk breiere enn jan Simonsen. Èn ting er å drite seg ut, en helt annen ting er å råne med overlegg. Du kommer sikkert til å synes at jeg er en arrogant moralist, so be it, jeg bare uttrykker mine synspunkter.

 

Dere andre må slutte å latterliggjøre Skyline, det er også ett poeng at det skulle vært flere baner her til lands.

 

Enig, flere baner. Men det rettferdiggjør ingenting.

 

Min konklusjon er: Skru på empati bryteren! Kvitt dere med den evig egoistiske holdninga (Spesiellt du Haltan) Sjansen for at Skyline skulle drept noe annet en insekter her er den samme som at du skal få en takstein i huet når du paserer ett hus og dø av det

 

Er det JEG som er egoistisk? HÆ? Det er snakk om en person som har brutt lovene andre faktisk skal følge, et lovbrudd som kunne gått utover samfunnet rent økonomisk (tunellkræsj er dyre greier), ham selv, andre bilister (ikke kom IGJEN å si at det var minimal sjanse for å kjøre på noen. Faktum er at sjansen er der, faktum er at han ikke, uansett hvor mye han liker å tro det, er i stand til å bedømme den situasjonen så godt at han kan doble farten sin uten videre. Fair enough, ingenting skjedde, takk [sensurert] for det, men at han i situasjonen faktisk kan tro han er i stand til å bedømme situasjonen så godt er helt på trynet. Det DET som er egoistisk, å tro du er hevet over loven bare fordi du har funky bil og rånedekk.

 

Nå har jeg lyst til å la den debatten ligge.

 

For å få fram noen viktige tema-poenger her:

 

1) Vis anger.

 

2) Ikke, jeg gjentar, IKKE argumenter med bilens kjøreegenskaper, dine kjøreegenskaper, eller strekket. Faktum er at dette kun gir et inntrykk av deg som en arrogant fartsgal råner som egentlig tror han er hevet over loven. Du vil etter allsannsynelighet tape på "omstendighetene" du legger frem, de er langt fra formidlende.

 

3) Bare innse det og ta straffen. Dra til bane en gang i blandt og rån fra deg i bilen til en kompis.

 

Lykke til med rettssaken, enhver kan trenge det i politistaten Norge.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Ser at det er endel her som er veldig på at fartsgrensene alltid skal holdes. Jeg er ikke helt enig. La oss si at køen går i 90 i en 80-sone (det er faktisk ofte en realitet). Hvis man da selv senker farten ned til 80 km/t vil det føre til forbikjøringer. En forbikjøring vil jeg anse som en langt større risiko enn 10 km/t økt fart. Jeg mener derfor at det er bedre å følge på, enn å ha en rad med biler bak seg som holder ca 50 cm avstand til støtfangeren din.

 

"Jammen, da er det de andre som har et problem, som ikke forholder seg til fartsgrensen," vil mange si. Ja, i teorien er det deres feil, men et slikt trafikkbilde er ofte en realitet, og det er realiteten man må forholde seg til. Det er lov å bruke hodet også, og ikke følge alle lover, enten det er veitrafikklover eller ei slavisk.

 

Det å kjøre bil handler om å samarbeide. Hvis noen kjører fortere enn deg, slipp de forbi! Det er mye bedre enn å risikere å bli innblandet i en forbikjøringsulykke. Når du er på veien må du tenke at "her skal vi gjøre alt for å unngå at det oppstår ulykker." Ikke at "jeg følger loven, så da får du også gjøre det." Man har plikt, i følge veitrafikkloven, til å samarbeide ved forbikjøringer, uansett hvor fort han som vil forbi kjører. Når jeg blir tatt igjen av en motorsykkel/bil, legger jeg meg godt til høyre ved neste forbikjørings-mulighet. Jeg senker farten litt for å gjøre forbikjøringsstrekningen kortest mulig, og setter gjerne på blinklyset for å vise at jeg har sett bilen bak. Trafikantenes oppgave er å samarbeide slik at det ikke skjer ulykker. Politiets oppgave er å ta de som bryter loven.

Lenke til kommentar
Ser at det er endel her som er veldig på at fartsgrensene alltid skal holdes. Jeg er ikke helt enig. La oss si at køen går i 90 i en 80-sone (det er faktisk ofte en realitet). Hvis man da selv senker farten ned til 80 km/t vil det føre til forbikjøringer. En forbikjøring vil jeg anse som en langt større risiko enn 10 km/t økt fart. Jeg mener derfor at det er bedre å følge på, enn å ha en rad med biler bak seg som holder ca 50 cm avstand til støtfangeren din.

 

"Jammen, da er det de andre som har et problem, som ikke forholder seg til fartsgrensen," vil mange si. Ja, i teorien er det deres feil, men et slikt trafikkbilde er ofte en realitet, og det er realiteten man må forholde seg til. Det er lov å bruke hodet også, og ikke følge alle lover, enten det er veitrafikklover eller ei slavisk.

 

Det å kjøre bil handler om å samarbeide. Hvis noen kjører fortere enn deg, slipp de forbi! Det er mye bedre enn å risikere å bli innblandet i en forbikjøringsulykke. Når du er på veien må du tenke at "her skal vi gjøre alt for å unngå at det oppstår ulykker." Ikke at "jeg følger loven, så da får du også gjøre det." Man har plikt, i følge veitrafikkloven, til å samarbeide ved forbikjøringer, uansett hvor fort han som vil forbi kjører. Når jeg blir tatt igjen av en motorsykkel/bil, legger jeg meg godt til høyre ved neste forbikjørings-mulighet. Jeg senker farten litt for å gjøre forbikjøringsstrekningen kortest mulig, og setter gjerne på blinklyset for å vise at jeg har sett bilen bak. Trafikantenes oppgave er å samarbeide slik at det ikke skjer ulykker. Politiets oppgave er å ta de som bryter loven.

Det er helt korrekt. Men skal en doble hastigheten da når det i tillegg ikke er trafikk som pusher deg i reven? :p

 

Legg deg heller 5-10km/t over fartsgrensa så er man sikker på at en ikke sinker de bak (hvis det er noen bak). Dvs. sinker de så mye at de vurderer å kjøre forbi på en strekning med dårlig sikt.

Lenke til kommentar
Så, man skal med andre ord bryte loven siden folk rundt deg gjør det?

Man skal kjøre slik at sjansen for ulykker er minst mulig. Hvordan man skal unngå ulykker og risikosituasjoner i trafikken er opp til hver enkelt. Føler man at køen går for fort, er det bedre å slippe andre forbi enn å presse egne grenser. Når jeg blir tatt igjen av en som kjører fortere enn meg, samarbeider jeg slik at det er mulig for han bak å foreta en trygg forbikjøring.

 

Jeg passer mine egne saker i trafikken og har ingenting imot at noen velger å kjøre fortere enn meg så sant jeg ikke føler de som noen risiko. Jeg syns f.eks det er mye mer skummelt med folk som holder dårlig avstand til bilen foran, enn en som ligger i 90 på en god 80-vei. Poenget mitt er at man må tenke selv og ikke følge alle regler slavisk. Reglene er greie å ha som et grunnlag, men det viktigste er at det ikke oppstår ulykker.

 

Hvis køen går i 90 i en 80-sone, så velger jeg å holde følge med køen for å unngå forbikjøringer. En forbikjøring er ikke bare en risiko for han som kjører forbi, men også for den som blir forbikjørt og de som evt. kommer imot. Å ligge ti km/t over grensa på en god vei med 80-sone, ser jeg som en svært liten risiko i forhold til forbikjøringer.

 

En annen ting som kan være verdt å huske på, er at de fleste speedometere har 5-10 km/t feilvisning. Så hvis man syns at alle rundt en kjører for fort, kan det være at man bør få sjekket speedometeret. "Din fart"-målestasjonene er fine til det.

Endret av Jon@s
Lenke til kommentar

Nei, jeg kjører sånn som er sikrest, å best for trafikken. Om jeg kjører 20km/t over fartsgrensen så gir jeg faen. Hvis ikke politet har bedre ting å ta seg til enn å ta meg da, synes jeg synd på de. Er faen så kriminalitet de heller bør ta seg av

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Nei, jeg kjører sånn som er sikrest, å best for trafikken. Om jeg kjører 20km/t over fartsgrensen så gir jeg faen. Hvis ikke politet har bedre ting å ta seg til enn å ta meg da, synes jeg synd på de. Er faen så kriminalitet de heller bør ta seg av

Syntes det er gal holdning

Det blir ditt problem. Hvis du synes at Politiet skal bruke resurser på å ta meg for å kjøre 100 i 80 sona, istedet for å få voldsmenn bak bur, synes jeg dine prioriteringer er hull i hodet

Lenke til kommentar

Siden du er for å følge loven slavisk, så gå ut å tving opp folk til fartsgrensene på glatta også da. Er ikke lov å kjøre for sent heller vet du. Hvis jeg har valget om å bruke sunn fornuft, eller følge alt av lover å regler slavisk, er ikke valget vanskelig for meg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Siden du er for å følge loven slavisk, så gå ut å tving opp folk til fartsgrensene på glatta også da. Er ikke lov å kjøre for sent heller vet du. Hvis jeg har valget om å bruke sunn fornuft, eller følge alt av lover å regler slavisk, er ikke valget vanskelig for meg ihvertfall.

Den oppsatte fartsgrensa er den høgste farta du har lov og halde på den vegen, visst det er glatt må du avpasse farta etter forholda som det står i trafikk lova. Men du har aldrig lov til å kjøyre fortare en fartsgrensa.

Lenke til kommentar

har ikke lest alle sidene altså.. men du hadde dobbel hastighet og selvom det er rett strekning og fire felt syns jeg at 2 år uten lappen ikke er så veldig urimelig da, hvis straffene hadde vært som i andre land hadde du kanskje gjentatt det?

 

men tror det skal starte opp et kurs isteden for fengsel for unge fartssyndere :D

Lenke til kommentar
Så om jeg begår inbrudd (lovbrudd) i nabolaget ditt så ville du gitt eff?

 

Skjønner ikke du selv forskjellen på innbrudd og det å kjøre i 170 i en fire-felts tunnel med god sikt og godt kjøretøy? Det er selvfølgelig ulovlig å kjøre så fort, men det er langt mer seriøst å begå innbrudd. Skjønner du ikke det?

 

Hvor stor er risikoen for at noen blir drept/hardt skadet som følge av et innbrudd, i forhold til råkjøring?

IMO, så er råkjøring LANGT mer seriøst enn å begå innbrudd.

Endret av b0berg
Lenke til kommentar

Vet ikke om noen har spurt om dette, men om det var så god sikt... Hvorfor så du ikke fotoboksen da? Du må jo følge med foran bilen.. Egentlig må du følge med mye lengre framme når du kjører fort så det skulle være null problemer å se den fotoboksen...

Endret av allyse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...