Gå til innhold

WD 120GB plutselig drit-treig ?!

Anbefalte innlegg

Har en Wester Digital 120 GB (satt som master/single) på et XP system (P4 3GHz, 1GB Corsair RAM, Radeon 9800 128Mb etc.), og her-om-dagen begynte plutselig fil-kopiering, DVD-brenning (NEC ND-2500A brenner), og stort sett hele systemet å gå møkka-treigt! :hmm:

..mystifistisk..

WD'en har jo 8MB buffer, og en 4,38 GB DVD plate tar normalt rundt 13 min å brenne, (men tar nå 32 min!! :realmad: )

Nero viser at partisjonene leverer data rundt 3000 kB/s, noe som virker rart... :thumbdown:

Diskene er ikke helt stappa heller.

Noen som har noe 'clue' på hva jeg bør gjøre?

Kjører disk-optimalisering (defragmentering) med Norton Utilities Speed Disk 2002 nå, men veit-a-faen...

Uansett, bra forum, dettan her :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er mulig at den har hoppet til PIO mode, istedet for DMA mode. Det gjorde min disc nettop, og jeg har ikke fått fikset det ennå. (den nekter å aktivere DMA mode, er muligens døende?, men det kan også være et OS problem.) Men discen min er ikke os disken, så det betyr ikke SÅ mye.

Så iallefall sjekk om disken kjører PIO eller DMA, og eventuelt aktiver DMA hvis den ikkje kjører det. Hvis dette ikke er problemet, så si ifra.

Endret av Nutcracker
Lenke til kommentar

jo, det kan se ut som at det kanskje er det som er problemet...

Når jeg sjekker Device Channels og så Primary IDE Channel, så står det som følger:

Device 0-

Transfer mode: DMA if possible

Current Transfer mode: PIO mode

Device 1-

Current Transfer mode: Not Applicable

For Secondary IDE Channel (som er DVD-R, vil jeg tro) står det:

Device 0-

Current Transfer mode: Ultra DMA Mode 2

Device 1-

Current Transfer mode: Not Applicable

:hmm:

merkelig altså.

Hva ska'n gjøra da? Har defragmentert hele greia, men Nero viser fortsatt at transfer speed er rundt 3000 kB/s for hver partisjon (5 partisjoner). Den skal jo ligge på mye mye mere enn det.

Lenke til kommentar

Ja, hehe, tenkte på det mens jeg skrev... men like greit å få ting bekreftet ;)

Vel, ok, jeg får gjøre et forsøk på detta her. Funker ikke det, får jeg vel ta å formattere C, og re-installere Win XP.. eller er dette fånyttes?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å slette disken fra Devicemanager, men slett Primary IDE Channel heller. Det er her problemet ligger. Og det er heller ikke fare for å miste hd data ved å gjøre dette.

Dette gjorde jeg nettop på min maskin og endelig etter 2 restarter (som du er nødt til å gjøre), er endelig min WD 80GB disk i Ultra DMA Mode 5 igjen. Kjempe herligt med rask disk igjen.

Gi lyd fra deg når/hvis dette fixet problemet.

Lenke til kommentar

Ok, jeg fikk Ultra DMA 5 Mode i BIOS etter å ha skifta IDE kabel (uff, den jeg brukte var temmelig gammal), men problemet fortsatte i XP, så jeg reinstallerte Windows XP og nå er det full peising... 85MB/s peak.. 42 MB/s i snitt.. ganske så mye bedre. :cool:

Fikk desverre ikke sjekka om det virka å fjerne Primary IDE Channel og så restarte et par ganger, men det høres ut som det sikkert hadde vært nok. Var nok der rota til alt ondt lå. Får huske det til neste gang da hehe

Takk for hjelpa, folkens.. 10 tommeltotter opp :thumbup:

-Alandir

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...