Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ip'en stemmer ikke!


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et problem med ip adressen.

Det har seg sånn at når jeg bruker Run\cmd\ipconfig så får jeg opp ip'en min. Men den ip'en jeg får opp stemmer ikke med det jeg får beskjed om at jeg har hvis jeg sjekker gjennom nettet eller får beskjed gjennom ODC.

Ip'en jeg blir opplyst gjennom nettet er lik med den på ODC men ikke gjennom cmd.

 

Eks: cmd sier jeg har: 192.168.1.3 og ODC og div andre steder sier jeg har

80.213.77.51

 

Er dette vanlig og hva kan jeg gjøre med det?

 

Merker ikke noe gjennom surfing o.l, men skal jeg bruke ODC så blir jeg disconnecta fra kanalen, og de jeg ikke blir det gjennom får jeg ikke en gang lastet ned listen over hva folk deler.

 

Forslag mottas med takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du NAT? Deler du internetten med flere pcer?

Hvis du bruker en router, så er det normalt at du har annen ip på hjemmenettverket enn ute på det store nettet.

 

F.eks: Hjemme har jeg ip adressen 10.3.3.5, mens ut mot internett har jeg 213.239.*.*. Det er pga. at jeg deler internetten min via en router, som deler opp signalet og sender riktige signaler til riktig pc.

Lenke til kommentar

Du må konfigurere port forwarding i routeren.. Noe du sikkert ikke skjønner 'bæret' av. Hva heter routeren din (merke)?

Det du må gjøre, er å bestemme deg for en port ODC skal koble seg igjennom, og den må du også legge til i routeren, så den skjønner hvilken pc den skal sende filen du laster ned til.

Let litt i settings og kansje du skjønner bedre.

 

Hvilen ISP har du? (internettleverandør)

 

P.S. Du har ikke et überkult søskenbarn som er datafreak som kan hjelpe deg da?

Lenke til kommentar

Jeg "host" de jeg har pc'en min hos Har Småbedrifts ADSL fra Telenor. Modemet er Zyxel Prestige 600 Series.

 

 

Jeg her ikke noes søskenbarn som er datafrik nei, jeg er det selv men jeg har akkurat begynt å sette meg inn i internett og nettverk.

 

 

Kan noen assistere eller?

Lenke til kommentar

Du kan og lese litt her.

Står litt om port forwarding osv.

 

Har selv en Zyxel 650-R33.

 

Der har jeg satt at port 1412 skal forwardes til den IP'en internt i nettverket som min PC står på med oDC.

I oDC har jeg satt active mode, lagt inn den eksterne IP'en min, og hvilken port oDC skal bruke (1412).

 

Dette funker som bare juling. :D

Lenke til kommentar

Det er da virkelig lettere for en som ikke kan så mye å sette seg i passive-mode, selv om dette begrenser inn-hastighet, antall søk fra samme bruker og søketreff generelt. Men i første omgang, før du blir keen på å telnet (tror jeg) inn i modemet er hvertfall passive mode i options et alternativ...

Lenke til kommentar
Det er da virkelig lettere for en som ikke kan så mye å sette seg i passive-mode, selv om dette begrenser inn-hastighet, antall søk fra samme bruker og søketreff generelt. Men i første omgang, før du blir keen på å telnet (tror jeg) inn i modemet er hvertfall passive mode i options et alternativ...

joda kan sikkert være ett alternativ men ikke noe bra alternativ. da du ikke får treff på søk fra andre passive.

Lenke til kommentar

Jeg har testet det dokumentet jeg fikk om det dere vet.

Eneste problemet er at jeg ikke har det j**** brukernavnet og passordet!

 

Hvordan kan jeg skaffe det?

 

p.s jeg har ikke brevet fra telenor for det er det en kommunearbeider som har på konoret sitt p.g.a at di jeg har pc'en hos er flyktninger og bor i kommunalt hus.

 

Derfor har den dama brevet:(

 

Og jeg tror ikke hun er så jævlig kin på at jeg spør etter det fordi jeg skal forandre litt på instillingene i routeren.

 

Forslag?

Lenke til kommentar
Det er da virkelig lettere for en som ikke kan så mye å sette seg i passive-mode, selv om dette begrenser inn-hastighet, antall søk fra samme bruker og søketreff generelt. Men i første omgang, før du blir keen på å telnet (tror jeg) inn i modemet er hvertfall passive mode i options et alternativ...

joda kan sikkert være ett alternativ men ikke noe bra alternativ. da du ikke får treff på søk fra andre passive.

Det var bare for å unngå å fikse på noen innstillinger da... Men jeg er helt enig, begrenset anntall søk fra brukere er heller ikke noe pluss...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...