Gå til innhold

Hvilke programmer til mac?

Anbefalte innlegg

Som nybakt Mac bruker (kjøpte nylig en powerbook - alt må prøves minst en gang :p ) lurte jeg på om noen hadde tips ang. hvilke progammer som trengs?

Jeg tenker da i retning av diverse tools som jeg har vendt meg til å bruke i windows:

* AntiVirus

* AdAware

* Firewall

evt andre?

Jeg kan leve med at de ikke er gratis - så lenge de ikke koster skjorta.

Er forsåvidt klar over at det ikke er allverdens virus på Mac, og hjemme sitter jeg bak en bredbåndsruter med noe firewall funksjonalitet, men Macen skal brukes på skole, og der er det muligens en fordel å ha brannmur?

Som sagt, helt grønn :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et klassisk spørsmål fra en windowsbruker....

For å svare på hvilke eksterne programmer du spør etter

1) Unødvendig

2) Unødvendig

3) Unødvendig

Firewall er innebygget i os X. Er bare å klikke litt rundt i systemvalg så finner du det.

Av eksterne programmer er det du egentlig trenger: (du finner alle med å google litt)

mplayer - spille av filmer. Codecs er ikke nødvendig :)

irssi, med eller uten GUI - irc

MSN messenger eller AMSN - MSNklient

Romeo - bruk en bluetoothtelefon som fjernkontroll til datamaskinen

Tror det er ca alle eksterne programmene jeg bruker. Har også opera og Firefox, alltid kjekt med et par nettlesere ekstra.

Lykke til som mac-bruker :)

edit: det _er_ for tidlig på morgenen til å skrive innlegg. skrivefeil

Endret av magGen
Lenke til kommentar

Som tidligere sagt; du trenger ingen av programmene du har hatt behov for å bruke i kategoriene du ramset opp, på mac.

Grunn: Ingen kjente virus eksisterer. Ingen Adware. Firewall er innebygd (System Preferences/Systemvalg -> Sharing/Deling -> Firewall/*mur).

Andre ting du kan finne på å få bruk for er :

Proteus (Glimrende MSN/ICQ/AIM/etc.-klient)

NetNewsWire (Om du er RSS-junkie)

USB Overdrive (Om du har mus med mange knapper)

TinkerTool (Om du liker ekstra konfigurasjonsvalg)

uControl (Dersom du foretrekker at F-tastene er F-taster, samt liker å tukle enda litt)

HandBrake (Enkel og kjapp DVD-ripper (komprimerer til Xvid eller Divx))

Trenger du mer kan det ofte lønne seg å søke på http://www.versiontracker.com/macosx. :-)

Lykke til med den nye powerbooken.

Lenke til kommentar

Takker folkens!

Er det virkelig INGEN virus til en mac? Siter med et tonn vius til en av mail kontoene mine, og var lett bekymret for at noen av disse også bet på OS X.

Fant faktisk brannmuren selv (stolt! ;) ) Savnt bare muligheten for å se hvilke programmer som ville ut - men det er altså ikke noe problem med adware/malware?

(Denne PCen er faktisk 100% lovlig - ganske rar følelse for en Windows bruker LOL)

Lenke til kommentar
Takker folkens!

Er det virkelig INGEN virus til en mac? Siter med et tonn vius til en av mail kontoene mine, og var lett bekymret for at noen av disse også bet på OS X.

Fant faktisk brannmuren selv (stolt! ;) ) Savnt bare muligheten for å se hvilke programmer som ville ut - men det er altså ikke noe problem med adware/malware?

Nei, ingen virus.

Nei, ikke noe problem med adware/malware. :-)

Kjør på, og nyt livet uten å måtte ta all verdens forhåndsregler. :mrgreen:

Lenke til kommentar

Det finnes faktisk ett kjent malwaretilfelle til OSX. Programmet utgir seg for å være Word, men er bare noen få kB stort. Skulle man få tak i dette gjennom Limewire eller noe annet fildelingssystem (fy, fy) :nei: så må man jo være i overkant optimistisk for å innbille seg at det faktisk dreier seg om Word! Men det gjør skade, ifølge raportene sletter det faktisk alle personlige filer og alle programmer! Det er dog meg bekjent kun ett tilfelle hvor noen har bitt på denne.

Man bør vel forøvrig ikke ta det for god fisk at det aldri kommer til å dukke opp noen virus til OSX, men systemet er faktisk sikrere enn Windows per default. (Færre åpne porter, ikke full tilgang til alle systemfiler etc.) Skulle det dukke opp et virus er det jo forøvrig en fordel at verden stort sett benytter seg av windows, da dette etter all sannsynlighet vil bremse spredningen ganske betraktelig.

For å finne ut hva som skjer kan det jo være interessant å holde et øye med diverse Macnyhetssider:

www.Maccentral.com

www.ThinkSecret.com

www.MacRumors.com

www.Mediamac.dk

www.mac1.no

www.amac.no

...er noen av disse.

Lenke til kommentar
Tenkte vel mer i retning av adblock funksjonen som den finnes i NIS for windows. Får hikke av flash reklame med irriterende høy lyd! Popupblocken ha jeg funet.

for Mozilla Firefox har du adblock og flashblock extensions (anbefales!). For Safari finnes enkle adblockers vha egenspesifiserte css-maler. Mulig det fines mer generelle adblockers for safari også, som plugins.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nettopp fått meg mac her også, og i den anledning er jeg på jakt etter et lite program for å vise bilder. Bruker iView MediaPro til å katalogisere alle bilder og filmer, men kunne tenke meg et lite, enkelt program til å f.eks. bla igjennom bildene fra digitalkameraet mitt - uten å legge det inn i iView.

Så kan dere kanskje si at Preview funker utmerket - og joda, den er affal bedre enn som er innebygget i Windows :) Men den har desverre ikkje funkjson for å vise neste bilde, ergo må man åpne hvert bilde hver for seg, noe som blir ganske plagsomt etterhvert.

Så, noen med gode tips?

Lenke til kommentar

Man må fremdeles legge bildene man skal se, inn i biblioteket. I mitt tilfelle innebærer dette at jeg må kopiere bildene jeg har på filserveren min, inn i biblioteket, før jeg kan se dem.

Finnes det ikke noe alà ACDSee til mac?

Lenke til kommentar
Når jeg først er igang med å spørre og grave, finnes det ad blockers til Os X?

Last ned pluggin med navn PithHelmet. Den fjerner alt av flash-reklame. :cool:

Etter jeg installerte PitHelmet, går innleggsskriving i forumet drittregit. Riktignok bruker jeg beta'en. Noen som opplever det samme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...