Gå til innhold

Foto-PC til kompis, forslag

Aetius

Anbefalte innlegg

En foto-kompis skal ha ny maskin til - you guessed it - fotobruk. Han har en del biter og ting fra før, men trenger nytt hovedkort, CPU, minne, harddisk og optisk enhet. Her er mitt forslag, men siden jeg har begrenset peil på AMD64 og tilhørende herligheter, vil jeg gjerne ha feedback.

Budsjett: £500

Hovedkort: MSI K8N NEO FSR Mainboard S754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid £ 75.00

CPU: AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, OEM £ 127.50

Kjøling: Cooler Master Hyper 6 Socket 478/754/940 KHC-V81-U1, 6 heat pipes, Copper £ 30.00

Vifte: Thermaltake Perfect Light Smart Fan 2 A1506 80x80mm fan £ 8.00

RAM: 2x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 Memory184-P (for DDR-PC400MHz) £ 118.00

Harddisk: Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM £ 69.00

Optisk: NEC DVD recorder ND-2510A, Bul DVD+R/+RW (Dual Layer) and DVD-R/-RW £ 55.00

Skjermkort: Billig skrot til £10.00 (skal ikke spille likevel)

Totalt: £ 492.50

PS!

Moderatorer: Det er HK, CPU og RAM som er de viktigste punktene ved denne maskinen - derfor denne gruppen. Feel free til å flytte tråden dersom dere finner det fornuftig.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjøp heller en Seagate eller Wester'n digital harddisk. har dårlig erfaring med Maxtor.

Seagate er vel den mest støysvake av dem

Western har visstnok bedre ytelse, men bråker kansje mest av dem

Ville valgt Seagate. også kan han likso godt kjøpe en 200Gb disk for 100.-kr mer bare.

koster ca 900.-kr for 160GB og for 200Gb i overkant av 1.000.-.kr

men ellers så er det vel ikke noe og sette finger'n på, veldig lurt og kjøpe "Dual Layer" DVD-brenner'n fra NEC den kan brenne Dvd'er på 8-9Gb hvis jeg ikke husker feil, skriver vel på begge sider av DVD platen.

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar

Jeg har hatt en haug med Maxtor-disker, og har aldri hatt noen problemer med dem (bortsett fra den som fikk 240v rett i en chip og døde). Har tre stk på denne maskinen her akkurat nå: 200GB S-ATA, 200GB IDE og 120GB S-ATA. Funker problemløst.

Beside the point, men likevel: Min første HD var en Maxtor 345 MB. "Hva skal du MED det" sa teknisk ansvarlig på jobben da han hørte hva jeg hadde kjøpt. Dette var i 1992 og disken kostet ca 3500,-.

Grunnen til at jeg satte opp 160GB'en i forslaget, var at jeg fikk et budsjett på £ 500 å holde meg til, og de eneste 200GB-diskene Komplett.co.uk har er mye dyrere enn 160GBer'n til £ 69. Når det er sagt, så får man billigere harddisker på lørdagsdatamarkedet her borte anyway, så det er nok eneste komponent som ikke blir kjøpt på Komplett.

Dual-Layer DVD-brennere bruker forøvrig lasere av to forskjellige bølgelengder for å brenne to spor "oppå hverandre" - det har ingenting med å skrive på begge sider av disken å gjøre. Vanlige film-DVDer leses på samme måte. Dual-layer disker har ca dobbel kapasitet, men det andre laget er tregere å skrive til enn det første.

Lenke til kommentar

Maskinen er ikke til meg...

Forøvrig koster et nVidia Riva 128 (elns) £10 på datamarkedet, så jeg tror kompisen min greier seg med det. Maskinen skal bare brukes til bildebehandling, anyway.

EDIT: Innlegg nr 500! Whee! :D

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...