Gå til innhold

RAID "stjeler" harddisken ?

Anbefalte innlegg

Jeg har 4 harddisker, 1 80 gb ide, 2x 120gb sata og en 250gb sata

Har aldri hatt noen særlige problemer, bortsett fra at jeg strot sett har måttet skifte på boot priorities i bios når jeg har kjøpt nye disker.

Etter jeg formaterte i sist uke hadde jeg MYE styr med å få PCn til å starte opp igjen (NTLDR problemet) men da jeg tok ut 250 gb disken fungerte alt med en gang.

Ved oppstart, før windows starter opp kommer det en RAID meny hvor det står "drive not found" på primary og secondary raid kanal, men når jeg plugger i 250 gb disken havner den automatisk på primary channel her. I bios finner jeg den ikke og den listes heller ikke opp i "detecting drives" fasen av oppstart

I bunn og grunn gir jeg f i dette, men når denne hard disken står i får jeg denne feilmeldingen : DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Jeg får med andre ord ikke brukt en av harddiskene mine. Jeg har lett over alt i bios etter noen raid meny for å se om det er noe jeg kan skru av, uten hell

HK er et Abit IC7-G, bios er det som var med når jeg kjøpte det

Hvordan får jeg fikset dette ? Det er ingen feil på harddisken (var iallefall helt fin før jeg formaterte), jeg har heller ikke skiftet på noen jumpers på diskene eller noe i bios etter jeg formaterte, så det er jo egentlig ingen grunn til at dette skal skje...

Endret av Jokque
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stikk inn på bios ja.

Rotet med det senest i går faktisk.

Når jeg satt inn en ny s-ata disk.

Advance - Raid - Other Disk. (eller noe)

Så må du trykke , CTRL + I for å sjekke at det ikke er RAID1 , mirror ;)

God helg :)

Kan editere når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

i boot priority var det noe kalt "bootable add-in device" øverst på lista, jeg trodde dette var CD romen men det virker som det var raid opplegget, nå fungerer iallefall harddisken

Men jeg finner fremdeles ikke noe spesifikt kalt raid i bios, så denne disken kommer fremdeles opp som primary channel under oppstart :hmm:

Lenke til kommentar

Oppsettet for raid diskene finnes ikke i Hk bios (kun det at du vil boote på dem eller ikke) . Når du får opp hvilke raid disker du har på skjermen under oppstart så skal det stå noe om å trykke ned en tast for å komme inn i raid biosen.

På Highpoint er dette ctrl+H, disse tastene varierer alt etter hva slags kontroller man har.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...