Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

QoS... Kan jeg avinstallere protokollen?

Anbefalte innlegg

Jeg ser at downloads av filer ikke utnytter mer enn 50% av båndbredden, og mistenker QoS protokollen for å være den som begrenser dette. Andre ting jeg gjør, som f.eks. oppdatering av Steam, utnytter båndbredden 100%.

Kan jeg bare avinstallere QoS ?

Sitter på ISDN, og særlig da er det jo surt å bare få utnyttet 50% av båndbredden til de fleste ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har bredbånd på 1Mbit eller mer så er det sjelden man klarer å utnytte båndbreddden skikkelig og 100% utnyttelse er sjelden vare ved nedlasting av filer fra internett.

QoS tar default 20% av din båndbredde ut av maskinen til neste enhet. Så hvis ud kobler deg til f-eks et ADSL-modem så vil QoS kun legge beslag på båndbredden mellom din PC of modemet. Har du 10Mb eller 100Mb mellom din PC og adsl-modem eller router så vil QoS legge beslag på 20% av båndbredden frem til modemet eller routeren. Den vil ikke påvirke båndbredden videre ut mot internett.

Lenke til kommentar

Om du har en ISDN-router så vil ikke QoS'en ha noe å si siden du vil ha 10 eller 100Mbit nettverk frem til den (og internettlinja vil være mye mindre enn 80% av kapasiteten); men med ISDN-kort vil nok 20% av båndbredden reserveres, og da merker du det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...