Gå til innhold

cd-rom på en raid kontakt og hvordan koble best?

Anbefalte innlegg

Går dette?

Har koblet en cd-rom på en slk raid kontakt på mitt msi k7t266a-pro2-ru, men den kommer ikke opp i windows.

Raid kontorolleren er fra promise, men finner ikke så mye info på den hjemmesiden.

ps. Hvordan kan jeg montere hele greia best mulig

Ikke i raid for har ikke tid til å sette opp maskinen på nytt, det er jo snart eksamen.

Hovedkortet har 4 ide kontakter

2 vanlige og to stk. som er raid kontakter.

Jeg har en cd-brenner og en cd-rom som jeg ikke vil ha på samme kabel. Det går så sakte på cd-copy....

2 stk seagate barracuda IV 60 gb.

Hvordan sette slave og master opplegget. Når jeg satte begge harddiskene på raid kontrolleren ville ville de hele tiden lages om til en raid disk og xp ville ikke starte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig som det blir sagt at det ikke er gunstig med CDrom på raidkontrolleren (Noen raidkortrollere kan faktisk brukes med CDrom, jeg tror ikke din er en av dem).

Dersom jeg var deg, ville jeg satt begge diskene som master på hver sin IDEkable. Med CDrom og brenner som slave på de samme IDE kablene. Da vil du ha bedre hastighet med kopiering fra HD til HD. Brenning fra HD på samme kabel som brenneren er ikke noe problem. Husk å skru på DMA for alle enhetene.

Med overstående oppsett kan du disable raid kontrolleren i Bios, dermed er oppstarten raskere.

Lenke til kommentar

mitt hovedkort har en raid kontroller fra promise...dersom du ikke har tenkt å bruke raid funksjonen så går det ann å flytte på en jumper som gjør den om til en ata 100 kontroller og da fungerer den som de andre idekontrollerne.

Håper det var dette du mente å ville prøve å få til..

:smile:

Lenke til kommentar

Du kan etter det jeg vet ikke bruke CD-mediespillere på Promise raid-kontrollere, de har ikke støtte for ATAPI protokollen, som cd-stasjoner bruker.

Du kan riktignok bruke Promise'n som ATA100 komtroller,det er sikkert bare å flytte en jumper, og innstalere drivere til det, men du kan fortsatt ikke bruke den til CD. Det har tidligere vært temaer her om å lese bruksanvisninger, noen ser på det som lite mandig, men når det gjelder spørsmål som dette, står svaret i manualene, både til hk med Promise raid, og som i mitt tilfelle på Promise Fast track100 separat kontroller. Protokollene de støtter er de samme:ata, og ikke ATAPI.

[ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-04-23 23:45 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...