Gå til innhold

Trenger å renske harddisken

Anbefalte innlegg

Noen som har et prog som bare formaterer harddisken? skulle legge inn windows XP hjemme, så skulle jeg fjerne alle partisjoner, dele på nytt og installere windows, men får ikke fjernet partisjonen fordi "windows har filer lagret som den trenger for installasjon", men det vil jeg ikke, da blir ikke disken formatert. Det jeg ser etter er egentlig et bootbart prog som kan brennes på cd , boote med og fjerne alt, finnes dette? evt hvilket.. andre løsninger er også velkommen. Gidder ikke installere windows xp for så å fjerne det igjen fordi jeg vil ha en ren installasjon. og ja, jeg valgte clean install når jeg skulle prøve, windows fucker likevel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heisan!

har hatt akkurat samme problem selv... hehe har du en pc kjøpt buntlet sammen med xp home kansje?.

uansett det er en egen receovery partisjon som ligger på harddisken som inneholder de filene når du skal installere xp.

løsningen jeg gjorde var å low level formatere harddisken (fjerner absolutt alt) og deretter ta en fresh install av xp pro.

bruk active@ killdisk til å low level formatere. dette proget kan du for eks kopiere til en diskett eller lage en boot cd. boot cd med killdisk kan lastes ned fra hjemmesiden til killdisk.

Lenke til kommentar

Du kunne jo prøve å bruke Partition Magic 8.0. Det er et program som du kan bruke til å formatere, resize, slette partisjoner og sikkert mye mer. ;)

Når man installerer dette programmet kan man lage bootable disketter, og det er vel det du er ute etter.

Lenke til kommentar
BOOT cd'n. Hvis du starter inst. i win kan du ikke formatere C:

Ja, du må boote fra CDen dersom du vil kunne formatere C: (eller hvor du vil legge inn windows). Starter du installasjonen i Windows vil dette ikke være mulig.

Du trenger vel ikke noe spesielt program dersom du booter fra CDen, du kan da velge å slette og opprette nye partisjoner når du har kommet så langt.

Lenke til kommentar

Gå inn i bios på maskinen din og set cdrom som første til og med 3 boot device og så start opp maskin på nytt med xp cden i og så når du kommer til der hvor du skal bestemme hvor instalasjonen skal være så følg anvisningene og slett alle partisjoner og opprett en ny. Ikke noe stress med dette vet du! Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...