Gå til innhold

Installere windows xp via nettverk

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sitter her med en helt tom berbar pc. Den har verken cd-rom eller diskettstasjon. Det jeg lurer på er hvordan man installerer windows xp via LAN. Hva må jeg gjøre for at den berbare skal få kontakt med den andre pc-en på nettverket slik at den kan få installert windows??

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Håper det er greit at jeg bumper denne topicen, siden spørsmålet er det samme som jeg hadde tenkt å stille i en evt. ny topic.

Vet det er mulig å installere xp over nettverk, men hvordan gjør man dette? Regner med at noen her har kunnskap nok til å forklare. Vanskelig å finne noe som helst med vanlig søk.

Lenke til kommentar

Har gjort det en gang, ved hjelp av RIS-server (Remote Installation Services). Satt opp RIS-server-funksjonalitet på 2003 server-boksen min, og la inn XP som en mulighet her. Boota den lille skit-laptopen med nettverkskabel i, etter å ha fått den til å lagt inn LAN som første boot-sequence, og det funka som fjell.

PROBLEMET med RIS-server er at den klarer ikke å partisjonere boksen din. Det gjorde ikke noe på denne laptop'en, med en samlet harddisk på ca 6 gb, så var det greit å bare ha en partisjon, men det kan være en sur overraskelse med en partisjonert harddisk.

Og det er muligens ikke alle forunt å ha tilgang til en RIS-server. Men hvis man har det, så er det en mulighet for å installere XP over nettverket.

Kirikiri

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Og det er muligens ikke alle forunt å ha tilgang til en RIS-server. Men hvis man har det, så er det en mulighet for å installere XP over nettverket.

Kirikiri

Jeg har lurt på dette selv, men har xp installert på min vanlige PC. Da finnes det ingen mulighet for å få installert xp på en annen PC over LAN (ved booting fra NIC)? Har aldri installert windows server 2003, men har det liggende. Hvordan setter man opp/installerer en RIS-server? Leste noe om det på microsoft sine sider, men det var litt kryptisk skrevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...